امنیت

بقایای فراری داعش در کنر با شکست قریب الوقوع روبرو اند

گزارش از خالد زیری

در این عکس که در ماه عقرب گذشته در تلگرام منتشر شد نشان میدهد که اعضای گروه داعش سعی می کنند تا کمپ موقتی شان را در ولایت کنر بهتر سازند. [آرشیف]

در این عکس که در ماه عقرب گذشته در تلگرام منتشر شد نشان میدهد که اعضای گروه داعش سعی می کنند تا کمپ موقتی شان را در ولایت کنر بهتر سازند. [آرشیف]

کنر -- مقامات می گویند بقایای جنگجویان داعش که در ولایت ننگرهار از شکست فرار کرده بودند و در کنر پنهان هستند، نابود خواهند شد.

مقامات افغان در ماه عقرب، شکست داعش را در ولایت ننگرهار جاییکه این گروه برای نخستین بار خواست که در آن یک پایگاه را تأسیس کند، اعلام کرد.

جنرال عبدالرقیب مبارز، قوماندان امنیه ولایت کنر به تاریخ ۲۴ قوس گفت: «زمانیکه داعش در ننگرهار شکست خورد، یک تعداد محدود این جنگجویان و خانم ها و اطفال شان-- دهها تن آنها-- به ولایت کنر رفتند و در آنجا همراه جنگجویان اسبق داعش مستقر شدند.»

مبارز گفت: «اکنون یک تعداد محدود از جنگجویان داعش در برخی ساحات دور دست ولسوالی های چوکی، نورگل، وته پور، مانوگی و چپه دره باقی مانده اند.»

یک عضو نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۸ حوت سال ۱۳۹۴ نزدیک یک موتر تخریب شده در محل یک حمله انتحاری در ولایت کنر ایستاد است. مقامات تعهد سپرده اند که بقایای جنگجویان داعش را در این ولایت نابود می سازند. [نورالله شیرزاد/ای اف پی]

یک عضو نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۸ حوت سال ۱۳۹۴ نزدیک یک موتر تخریب شده در محل یک حمله انتحاری در ولایت کنر ایستاد است. مقامات تعهد سپرده اند که بقایای جنگجویان داعش را در این ولایت نابود می سازند. [نورالله شیرزاد/ای اف پی]

وی گفت: «چون آنها توانایی مبارزه با نیروهای دلیر ما را ندارند، خود را در ساحات دور دست پنهان کرده اند. ما آنها را تعقیب می کنیم و ما در هر جاییکه آنها را مشاهده کنیم، آنها را خواهیم کشت.»

غنی مصمم، سخنگوی والی کنر تائید کرد که یک تعداد محدود جنگجویان داعش در کنر موجود است.

مصمم گفت: برخی از آنها در حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشته شده اند و دیگران شان به کوهها فرار کرده اند.

وی افزود، «داعش و طالبان همچنان با همدیگر می جنگنند و تعداد زیاد شان در این درگیری ها کشته شده اند. داعش و طالب هر دو دشمن ما هستند و ما شب و روز با آنها می جنگیم. درگیری ها بین طالبان و داعش بعضی اوقات در ولسوالی های چپه دره و منوگی رخ میدهند.»

وی گفت: «ما غذا و لوازم زمستانی را به آنعده مردم ملکی فراهم ساخته ایم که بخاطر ترس از داعش به مناطق امن کوچیده اند.»

دگرمن هارون یوسفزی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب گفت: «ما، اردوی ملی و دیگر نیروهای امنیتی عملیات های مشترک را به تاریخ ۲۶ قوس در ولسوالی مانوگی آغاز کردیم.»

وی گفت: «ما تاوقتیکه به همه ساحات امنیت نیاوریم، در ساحات مشکوک ولسوالی مانوگی در برابر جنگجویان داعش مبارزه خواهیم کرد.»

یوسفزی علاوه کرد، «ما تا زمانیکه تمام این ساحه را از وجود طالبان و داعش پاکسازی نکنیم، به این عملیات ها ادامه خواهیم داد. جنگجویان داعش در ساحات دور دست وجود دارند و ما سعی می کنیم که آنها را از بین ببریم. ما پس از آنکه این ولسوالی را پاکسازی نمودیم، عملیات های خود را به ولسوالی های دیگر گسترش میدهیم.»

نفرت از داعش

نظرمحمد، یک باشنده ساحه شوریک ولسوالی مانوگی که در اسد آباد مرکز این ولایت زنده گی می کند گفت: «من در قریه خود زنده گی می کردم زمانیکه داعش آمد و به من گفت که من باید یا با داعش بپیوندم و یا برای این گروه سلاح، پول و غذا فراهم کنم.»

وی گفت: «اما من برای آنها گفتم که من یک دهقان فقیر هستم و من نه به شما می پیوندم و نه هم برای شما سلاح خریداری می کنم بخاطریکه من پول ندارم. بنابر این، من مجبور شدم که از طرف شب همراه فرزندانم فرار کنم و خانه پر از هر چیزی خود را با همه لوازم ترک کنم. پس برای من بگویید که من آنها را فراموش خواهم کرد؟ نه، هرگز. آنها زنده گی ام را نابود کردند.»

محمد گفت: «من در اینجا همراه تمام خانواده ام در یک اطاق زنده گی می کنم. من صبح وقت بخاطر یافتن کار میروم و شام پس میایم. من بعضی اوقات کار پیدا می کنم، بعضی اوقات پیدا نمی کنم، اما خوشحال هستم از اینکه زنده هستم.»

وی گفت: «من امیدوار هستم که به فضل و کرم خداوند همه چیز بهتر خواهند شد. این افراد ناپدید خواهند شد و من به خانه خود بر خواهم گشت.»

حکمت الله، یک باشنده ساحه قمچه ولسوالی وته پور گفت: «داعش چند ماه قبل در ساحات ما فعالیت داشت. این گروه مردم را از طرف شب بازداشت می کرد و از مردم میخواست که وظایف شان چون تدریس در مکتب را ترک کنند.»

وی گفت: «سپس نیروهای حکومتی عملیات ها را دو ویا سه بار راه اندازی نمودند و داعش فرار کرد.»

حکمت الله گفت: «اکنون وضعیت بهتر شده است. داعش به ساحه ما نمی آید. آنها در کوه ها به سر می برند و از کوه به مناطق هموار پائین نمی آیند.»

وی علاوه کرد، «اگر جنگجویان داعش از حکومت نمی ترسیدند، آنها اهالی زیاد قریه ما را به قتل می رساندند چون تعداد زیاد اهالی قریه ما با حکومت کار می کنند.»

«باشنده گان محلی از داعش خواستند که به قریه آنها نیایند و هشدار دادند که جنگجویان این گروه را به قتل میرسانند. حکومت و مردم ملکی با هم یکجا شدند و داعش را اخراج کردند

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500