امنیت

تشدید درگیری های طالبان و داعش همزمان با مشاهده علائم اختلاف در هر دو طرف توسط جاسوسان شان

نوشته خالد زیری

در این تصویر متعلق به سال پار، نیروهای داعش در ولایت کنر بالای مواضع طالبان فیر می کنند. [فایل]

در این تصویر متعلق به سال پار، نیروهای داعش در ولایت کنر بالای مواضع طالبان فیر می کنند. [فایل]

کنر -- مقامات نظامی می گویند که درگیری های «دولت اسلامی» (داعش) و طالبان در شرق افغانستان طی ماه های اخیر افزایش یافته است که دلیل آن تا حدی حضور جاسوسان نفوذی در هر گروه می باشد.

سرکوب افراد داعشی در ولایت ننگرهار توسط قوای حکومتی موجب شد متباقی جنگجویان این گروه تروریستی به ولایت همسایه کنر بگریزند و در نتیجه با طالبان درگیر شوند.

سروان هارون یوسف زی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغانستان، گفت: «حقیقت این است که اکثر جنگجویان که با داعش یکجا شده اند، طالبان سابق استند و بعض جنگجویان طالبان هم با [داعش]‌ ارتباط دارند.»

او به سلام تایمز گفت: «به همین خاطر هر دو طرف در صفوف گروه مقابل جاسوس دارند.»

کماندوهای اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۱۰ سنبله در دره دوا گل ولسوالی چوکی ولایت کنر، در خلال یک عملیات تصفیوی گزمه می کنند. [خالد زیری]

کماندوهای اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۱۰ سنبله در دره دوا گل ولسوالی چوکی ولایت کنر، در خلال یک عملیات تصفیوی گزمه می کنند. [خالد زیری]

وی گفت: «بنا بر معلومات دست داشته مان، دلیل این گروه ها برای جنگ با یکدیگر نفوذ جاسوسان است. قومندانان داعش بسیاری از افرادی که مظنون به جاسوسی از آنها برای طالبان بوده اند را کشته اند.»‌

اتهامات مداوم

غنی مصمم، یک سخنگوی والی ولایت کنر، گفت: «داعش و طالبان از اوایل ماه جدی در ولسوالی مانوگی با یکدیگر به صورت منقطع مصروف جنگ بودند.»

او به سلام تایمز گفت: «از زمان آغاز درگیری ها دو طرف در حدود ۵۰ نفر تلفات داده اند که از این میان ۳۰ تن جنگجویان داعشی بوده اند. داعش بعضی از ساحات را که در آن طالبان عملیات می کردند -- مثلا کورنگال دره، شورایک، و عمر خوار -- تصرف کرده است.»‌

مصمم گفت: «بین دو گروه تفاوت چندان زیاد وجود ندارد. افراد که قبلا عضو طالبان بودند، حالا برای داعش می جنگند و داعشیان سابق با طالبان یکجا شده اند.»

نجم الدین، یک قومندان جنگجویان که قبل از مرگ اش برای هر دو گروه می جنگید، یک نمونه از همین افراد است.

مصمم گفت: «نجم الدین یک جنگجوی سابق داعش بود، مگر بتازگی با طالبان یکجا شده بود.»

باشنده گان محلی می گویند که به همین دلیل نجم الدین همیشه هدف سوءقصد قرار داشت.

عنایت الله، یک باشنده محله ننگلام ولسوالی مانوگی، گفت: «تردیدهای نسبت به قومندان نجم الدین در این ساحه وجود داشت، مبنی بر این که آیا او یکی از عوامل داعشی است، مگر در حقیقت او یک عضو طالبان بود.»

او به سلام تایمز گفت: «بعضی قومندانان داعش مخفیانه در این ساحه کشته می شدند و باشنده های محلی متعقد بودند [نجم الدین] جهت جاسوسی به نفع طالبان در صفوف [داعش] رخنه کرده است.»

عنایت الله گفت: «وقتی که نجم الدین از وضعیت مطلع شد،‌ دوباره بسمت طالبان برگشت. او همچنان با داعش مرتبط بود، مگر می ترسید که داعش او را بکشد.»‌

او گفت: «تعداد جاسوسان در هر دو گروه داعش و طالبان آن قدر زیاد است که هیچکدام به دوستان شان اعتماد کرده نمی توانند.»

مصمم گفت که مگر عاقبت کار نجم الدین بدست جنگجویان نه، بلکه در یک عملیات هوایی و زمینی توسط نیروهای مخصوص افغانستان در ساحه غلاقلام ولسوالی مانوگی رقم خورد.

بتاریخ ۸ دلو او به همراه سه تن از افراد اش کشته شدند.

یکی از باشنده گان محلی که نخواست نام اش گرفته شود، به سلام تایمز گفت: «نجم الدین یک قومندان داعش بود که مردم ملکی را به اتهام جاسوسی می کشت،‌ اما حالا خود او کشته شده است.»

بیجا کردن باشنده ها

درگیری ها بین جنگجویان طالبان و داعش در ولسوالی مانوگی موجب شده است که مردم ملکی به ساحات امن تر فرار کنند.

مصمم گفت که طی چند ماه گذشته قریب به ۶۰۰ فامیل به دلیل درگیری های بین داعش و طالبان منازل شان را ترک کرده اند.

عبدالقدیر ۳۲ ساله، که باشنده محله کورنگال است، گفت: «من فرار کردم و حالا در شهر اسدآباد زنده گی می کنم،‌ مگر اکثر اعضای فامیل ام محاصره شده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «جنگجویان داعشی اجازه خروج از آن ساحه را به آنها نمی دهند و هر لحطه احتمال دارد که کشته شوند.»

فقیر محمد ۵۰ ساله، که یک باشنده ساحه ننگلام ولسوالی مانوگی است، نیز گفت که داعش بعض ساحات را تصرف کرده و به کسی اجازه ترک محل را نمی دهد.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان پلان دارند تا با آنها بجنگند، مگر باشنده های محلی [قطعا] کشته خواهند شد. آنها جز کشتار مردم ملکی کدام هدف دیگر ندارند.»

کمک در راه است

سید محمد صافی، عضو شورای ولایتی کنر، گفت: «مردم بیجا شده زنده گی سختی دارند و حکومت افغانستان باید به آنها رسیدگی کند.»

او به سلام تایمز گفت: «آنها هیچ پناهگاه ندارند و نمی توانند مرتب خوراک تهیه کنند.»

انزار گل ۵۰ ساله، که اخیرا از ولسوالی مانوگی فرار کرده و به قریه سیمتام در ولسوالی واته پور رفته است،‌ اظهارات صافی درباره وضعیت را تایید می کند.

او به سلام تایمز گفت: «ما دار و ندار مان را در خانه گذاشتیم و به اینجا آمدیم تا جان مان را نجات دهیم.»

او گفت: «ما حتی یک وعده نان برای خوردن نداریم. همسایه گان برای ما غذا می آورند و ما در پناهگاه های موقتی [بدون سقف] می خوابیم.»

شفیق الله ممند، رئیس اداره بیجا شده گان و عودت کننده گان ولایت کنر، وعده داد که کمک در راه است.

او به سلام تایمز گفت: «ما به فامیل هایی که منازل شان را به دلیل جنگ بین طالبان و داعش ترک کرده اند، کمک رسانی کرده ایم و خانواده هایی را اخیرا و بعد از درگیری در ولسوالی مانوگی به اینجا آمده اند، شناسایی کرده ایم.»

او گفت: «ما بزودی توزیع کمک [غذا و سرپناه] به آنها را شروع خواهیم کرد.»‌

«عملیات قاطع و قدرتمند»‌ برای شکست طالبان و داعش

جنگ بین و داعش طالبان اول بار یک سال قبل در ولسوالی های مانوگی و چپه دره شروع شد، مگر نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان به سرعت عملیات را علیه هر دو گروه اجرا کردند.

جنرال حق‌نواز حقیار، قومندان امنیه کنر، سلام تایمز گفت: «گروه تروریستی داعش در آغاز قلمرو زیادی را تصرف کرد و مردم محلی را به وحشت انداخت. مگر پس از مقابله نیروهای امنیتی ثابت شد که آنها کدام کار کرده نمی توانند.»

او گفت: «ما علیه شان عملیات کردیم و هر جا آنان را یافتیم، هدف قرار دادیم.»‌

وی افزود: «گروه طالبان نیز قبلا قوی تر بود، مگر حالا جنگ کرده نمی تواند.»

حقیار گفت: «یک پدیده کلان دیگر آن است که حالا آنها بر همدیگر حمله می برند -- طالبان بر داعش و داعشیان بر طالبان هجوم می برند.»

او گفت: «بدیهی است که آنها در صفوف یکدیگر نفوذ کرده اند و ما شاهد مواردی بوده ایم که اعضای داعش افراد خودشان را کشته اند و طالبان نیز نیروهای خودشان را به قتل رسانده اند.»‌

«معنای اش این است که افرادی از هر گروه در گروه دیگر نفوذ کرده اند.»

برید جنرال میرویس ساپی، قومندان فرقه دوم پیاده اردوی ملی افغانستان در کنر، گفت: «ما همیشه عملیات سر وقت را برای از بین بردن تروریستان داعش و طالبان اجرا کرده ایم و به این کمپاین ادامه خواهیم داد.»‌

او به سلام تایمز گفت: «ما چندین بار در مزاردره، ولسوالی نورگل، دواگل دره در ولسوالی چوکی، و برخی ساحات ولسوالی های مانوگی و چپه دره عملیات کرده ایم و حالا دیگر تهدید داعش به قدر سابق [بزرگ] نیست.»

او گفت: «ما بزودی یک عملیات پر قدرت دیگر را در ولسوالی های مانوگی و چپه دره بالای جنگجویان طالبان و داعش تطبیق خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت باید بداند که مقامات ولایتی نباید هیچ چیز را تحت نام بیجا شده گان سرقت کنند. اول باید معلوم شود که آیا یک فرد واقعا بیجا شده است یا نه.

پاسخ