امنیت

جنگجویان طالبان و داعشیان یکجا شده با پروسه صلح در ننگرهار می گویند: «ما ساده لوح بودیم»

نوشته خالد زیری

حبیبه کاکر، معین والی ولایت ننگرهار، بتاریخ ۱۰ دلو در مجتمع ریاست عمومی امنیت ملی در جلال آباد از یک گروه جنگجویان تسلیم شده استقبال می کند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت ننگرهار/فیسبوک]

حبیبه کاکر، معین والی ولایت ننگرهار، بتاریخ ۱۰ دلو در مجتمع ریاست عمومی امنیت ملی در جلال آباد از یک گروه جنگجویان تسلیم شده استقبال می کند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت ننگرهار/فیسبوک]

جلال آباد -- به گفته مقامات محلی، بیست جنگجوی طالبان و یک عضو «دولت اسلامی» (داعش) همزمان با افزایش کوشش ها برای صلح دوام دار تسلیم مقامات در ولایت ننگرهار شدند.

ریاست امنیت ملی بتاریخ ۱۰ دلو روند تسلیم شدن جنگجویان و یکجا شدن با پروسه صلح در جلال آباد را تسریع کرد.

این جنگجویان یا تحویل دادن اسلحه شان به مقامات محلی تعهد دادند که دیگر بر ضد حکومت افغانستان نجنگند و گفتند که از اقدامات گذشته شان پشیمان استند. آنها جنگجویان دیگر را تشویق کردند با پروسه صلح یکجا شده و در بازسازی افغانستان اشتراک کنند.

حبیبه کاکر، معین والی ولایت ننگرهار، با اشاره به یک ساحه محل سکونت قبیله شینوار بشمول ولسوالی های اچین، هسکه مینه، نازیان، کوت، بنی خیل، و اسپینگار گفت: «این جنگجویان در فعالیت های ضد حکومتی در ولسوالی های ممند دره و لعل پور و همچنان زون شینوار دست داشتند. اما اکنون از گذشته شان پشیمان استند.»

یک جنگجوی داعشی و ۲۰ جنگجوی طالبان بتاریخ ۱۰ دلو در جلال آباد واقع در ولایت ننگرهار، پس از تسلیم کردن اسلحه شان با پروسه صلح یکجا شدند. [خالد زیری ]

یک جنگجوی داعشی و ۲۰ جنگجوی طالبان بتاریخ ۱۰ دلو در جلال آباد واقع در ولایت ننگرهار، پس از تسلیم کردن اسلحه شان با پروسه صلح یکجا شدند. [خالد زیری ]

او در یک مراسم به مناسبت تسلیم شدن جنگجویان خطاب به خبرنگاران گفت: «آنها می خواهند یک زنده گی مسالمت آمیز داشته باشند.»

او گفت که جنگجویان یکجا شده با پروسه صلح تسریع شده است. همزمان حکومت افغانستان با حمایت زلمی خلیل زاد، فرستاده مخصوص ایالات متحده برای صلح افغانستان، به تلاش خود با طالبان ادامه می دهند.

کاکر گفت که حکومت افغانستان همه افراد طالبان که با پروسه صلح یکجا می شوند را عفو خواهد کرد. وی تاکید کرد که طالبان باید راه را برای مذاکرات بین‌الافغان مهیا کند.

«ما ساده لوح بودیم»

قریب الله، یکی از اعضای تسلیم شده طالبان، گفت که او و جنگجویان همراهش برای جنگیدن با نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان از سوی نهادهای خارجی تشویق شده بودند.

او به خبرنگاران گفت: «ما ساده لوح بودیم. ما فکر می کردیم که جهاد است، اما بتدریج فهمیدیم که این جنگ جهاد نبود.»

او گفت:‌«ما با ریاست امنیت ملی در تماس شدیم و من با این افراد آمدم. حالا ما می خواهیم یک زنده گی عادی داشته باشیم.»

قریب الله نسبت به جنگیدن با حکومت افغانستان ابراز پشیمانی کرد و درخواست کرد که او و سایر اعضای گروه اش در کوشش های بازسازی اشتراک کند.

پیشرفت به سوی صلح

اصحاب ولی مسلم، یک عضو شورای ولایتی ننگرهار، به خبرنگاران گفت: «تازه ترین عملیات انجام شده توسط نیروهای امنیتی در شش ولسوالی زون شینوار و در ولسوالی های باتی کوت، ‌ممند دره، و لعل پور به کشته شدن تعدادی از جنگجویان منجر شد و موجب شد تا سایرین با پروسه صلح کجا شوند.»

او گفت: «ما به نیروهای امنیتی مان افتخار می کنیم که برای مان در ساحات کوهستانی و قریه جات امنیت تامین کردند. ما به مذاکرات صلح هم امیدوار استیم.»

مسلم گفت که عملیات نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان در این منطقه بر علاوه پیشرفت حکومت افغانستان به سمت مذاکرات صلح با طالبان جنگجویان زیادتر را برای یکجا شدن با پروسه صلح در ننگرهار تشویق کرده است.

مولوی حبیب الله جلال آبادی، یک عالم دینی، در مراسم که به مناسبت تسلیم شده جنگجویان برگزار شده بود، از طالبان خواست تا تسلیم اراده خداوند شده و صلح را قبول کنند؛ چون صلح یک نعمت است.

او گفت: «جنگ در کشور ناروا است و با تحریک خارجیان انجام می شود. قتل یک انسان بیگناه، مانند قتل کل بشریت است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500