امنیت

قومندان سابق جنگجویان: طالبان از جنگ «خسته اند» و به صلح امیدوارند

نوشته هدایت‌الله

یک گروه پنج نفره طالبان تحت رهبری مولوی عبدالحق بتاریخ ۳ جدی ۱۳۹۷ در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، یکجا شد. [محمد مرتضی]

قندوز -- یک قومندان ارشد نظامی طالبان در ولسوالی های آرگو، تیشکان، و درایم ولایت بدخشان به همراه چهار تن از جنگجویان اش تسلیم حکومت افغانستان شد و نسبت به پروسه صلح ابراز امیدواری کرد.

مولوی عبدالحق، رهبر این گروه، بتاریخ ۳ جدی در فیض آباد در مراسم استقبال از خود گفت: «طالبان در بدخشان به گروپ های مختلف منشعب شده اند و برخی از آنها حتی مفهوم جهاد را نمی دانند.»

او گفت: «ما پس از نه سال جنگ، فهمیده ایم که طالبان از نام جهاد سوء استفاده کرده و در پی تامین اهداف خودشان بودند.»

عبدالحق گفت که در حالی که ایالات متحده طالبان را برای اشتراک در مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان تحت فشار قرار داده است، این موضوع حس خوشبینی نسبت به صلح را در میان جنگجویان طالبان مجددا به وجود آورده است.

مولوی عبدالحق، قومندان سابق طالبان (چپ)، به همراه چهار تن از افراد اش بتاریخ ۳ جدی در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، تسلیم مقامات افغانستان شدند. [دفتر مطبوعاتی ولایت بدخشان]

مولوی عبدالحق، قومندان سابق طالبان (چپ)، به همراه چهار تن از افراد اش بتاریخ ۳ جدی در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، تسلیم مقامات افغانستان شدند. [دفتر مطبوعاتی ولایت بدخشان]

احمد فیصل بیگ‌زاد، والی ولایت بدخشان (چپ)، یک ردا را بر دوش مولوی عبدالحق، قومندان سابق طالبان، که بتاریخ ۳ جدی در فیض آباد ولایت بدخشان با حکومت آشتی کرد و با پروسه صلح یکجا شد، قرار می دهد. [دفتر مطبوعاتی ولایت بدخشان]

احمد فیصل بیگ‌زاد، والی ولایت بدخشان (چپ)، یک ردا را بر دوش مولوی عبدالحق، قومندان سابق طالبان، که بتاریخ ۳ جدی در فیض آباد ولایت بدخشان با حکومت آشتی کرد و با پروسه صلح یکجا شد، قرار می دهد. [دفتر مطبوعاتی ولایت بدخشان]

او گفت: «طالبان مانند عامه مردم افغانستان، از جنگیدن خسته اند و آنها برای موفقیت این مذاکرات لحظه شماری می کنند.»‌

طالبان سرخورده

بسیار دیگر از افراد طالبان در نتیجه افزایش شدید خشونت های بی رحمانه طالبان بالای مردم ملکی احساس نامیدی می کنند، این در حالی که این گروه همزمان امیدها را نسبت به مذاکرات صلح بالا می برد.

غوث الدین رحمانی، رئیس شعبه بدخشان شورای عالی صلح افغانستان، در این مراسم مورخ ۳ جدی به خبرنگاران گفت: «طی سه هفته گذشته بالغ بر ۲۰ جنگجوی طالبان در بدخشان با پروسه صلح یکجا شدند و اسلحه شان را تحویل دادند.»

او گفت: «فشار نظامی و تلاش های انجام شده توسط علمای دینی، روحانیون، سران قبایل، و موسفیدان موجب شده طالبان از جنگ کردن در بدخشان دست بکشند.»

رحمانی گفت که اگر حکومت برای ستیزه جویان سابق که از نفاق طالبان به تنگ آمده اند، فرصت های اشتغال فراهم کند، بدخشان به سرعت به یک ولایت برخوردار از صلح تبدیل خواهد شد.

او گفت: «ما کوشش می کنیم برای آنها که خودشان با پروسه صلح یکجا می شوند، شغل ایجاد کنیم.»

او گفت که حکومت افغانستان و شورای صلح این ولایت مشاغل بلندمدت را برای جنگجویان طالبان که از سال ۲۰۰۹ آشتی کرده و با پروسه صلح یکجا شده اند، ایجاد کرده است. وی افزود که اکنون آنها قادر استند معیشت فامیل شان را تامین کنند.

خاطرت بد تحت حکومت طالبان

نواب‌الله که در ولسوالی درایم تسلیم نیروهای افغانستان شده است، مدت چهار سال با نیروهای حکومتی در جنگ بود، مگر اکنون از کرده اش ابراز پشیمانی کرده است.

او در مراسم متذکره در فیض آباد گفت: «ما دیدیم که رهبران طالبان چگونه همه تجهیزات و اکمالات که از کشورهای همسایه آمده بودند را بین خودشان تقسیم می کردند. ما از این پر کردن جیب خودشان خسته شده بودیم و در نهایت تصمیم گرفتیم تا تسلیم شویم.»

فیروز که ۲۹ ساله و از اعضای سابق طالبان در ولسوالی وردوج است، از دوران خود تحت حکومت طالبان خاطرات تلخ دارد.

او به خبرنگاران گفت: «ما شاهد لواط کاری در میان طالبان بودیم.» وی افزود که قتل ها و سایر آزار و اذیت های طالبان به او انگیزه داد تا آن گروه را ترک کند.

فیض گفت: «ما از این که چندین سال از عمرمان را تلف کردیم، متاسف استیم. مگر اکنون زنده گی مان با فامیل مان را از سر خواهیم گرفت.»

یک همزیستی مسالمت آمیز

به گفته مقامات محلی کوشش های روان افغانستان برای مذاکرات صلح با طالبان بر روحیه طالبان در بدخشان تاثیر مثبت داشته و بسیاری از آنها آماده یکجا شدن با نیروهای حکومتی استند.

احمد فیصل بیگ‌زاد، والی ولایت بدخشان، در مراسم استقبال از اعضای طالبان که با حکومت صلح کرده اند، گفت که مبارزه با حکومت و ملت راه حل مشکلات فراروی کشور نیست.

او گفت: «حکومت مسؤولیت دارد تا از جان کسانی که با پروسه صلح یکجا می شوند محافظت کرده و امکانات ضروری را برای شان فراهم کند.» وی افزود که جنگجویان سابق کلاشنیکوف ها و بی‌سیم های شان را در وقت تسلیم تحویل داده اند.

او گفت: «هر قدر تعداد بیشتر از جنگجویان طالبان با پروسه صلح یکجا شوند، صلح در کشور زیادتر خواهد شد.» وی از طالبان و سایر عناضر ضد حکومت خواست از کشتار افغان ها دست کشیده و به درخواست جامعه برای صلح پاسخ دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شرمنده

پاسخ