امنیت

آواره شدن بیش از ۲ هزار فامیل در کنر بر اثر درگیری های بین طالبان و داعش

نوشته خالد زیری

بتاریخ ۵ حمل، فامیل های بیجا شده در کنار یک سرک در ساحه برکادی ولسوالی مانوگی، ولایت کنر، دیده می شوند. [عمران]

بتاریخ ۵ حمل، فامیل های بیجا شده در کنار یک سرک در ساحه برکادی ولسوالی مانوگی، ولایت کنر، دیده می شوند. [عمران]

کنر -- بنا بر مقامات محلی، جنگ میان جنگجویان طالبان و اعضای «دولت اسلامی» (داعش) در ولسوالی چپه دره ولایت کنر، بیش از ۲ هزار فامیل را مجبور کرده تا خانه های شان را ترک کرده و ساحات مجاور مهاجرت کنند.

بنا بر مقامات ولایتی، این درگیری ها بتاریخ ۳ حمل در ساحات دایگل، گارانگال، لنده لام آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

گل محمد بیدار، معاون فرماندار کنر، چهارشنبه (۷ حمل) به خبرنگاران گفت: «طبق اطلاعات ما، در حدود ۲ هزار فامیل مجبور به ترک خانه های شان و حرکت به سوی مکان های امن شده اند.»

او گفت: «ما امدادرسانی به این خانواده های بیجا شده را آغاز کرده ایم. مقدار کمی از این کمک تا کنون به افراد نیازمند رسیده و به زودی به بقیه نیز کمک خواهد شد.»

کارگران حکومتی بتاریخ ۵ حمل در اسدآباد، ولایت کنر، برای تأمین خانواده هایی که به خاطر درگیری های طالبان و داعش در ولسوالی چپه دره مجبور به ترک خانه های خود شدند، مصروف بارگیری استند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت کنر/ فیسبوک]

کارگران حکومتی بتاریخ ۵ حمل در اسدآباد، ولایت کنر، برای تأمین خانواده هایی که به خاطر درگیری های طالبان و داعش در ولسوالی چپه دره مجبور به ترک خانه های خود شدند، مصروف بارگیری استند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت کنر/ فیسبوک]

بیدار از سازمان های غیر انتفاعی در خواست کمک کرد.

«مرگ بر اثر گرسنگی»

عبدالرشید ساپی، رئیس اداره پناهنده گان و بیجا شده گان کنر، گفت که با ادامه یافتن جنگ بین این دو گروه، تعداد فامیل های بیجا می تواند افزایش یابد.

ساپی گفت: «در اینجا جنگ است و به دلیل آنکه بسیاری از افراد غیرنظامی تحت تأثیر قرار گرفتند، بسیاری از فامیل ها مجبور به تخلیه شدند -- که اکثر آنها بر روی زمین می خوابند. بعضی از آنها در خانه های دیگر غیرنظامیان می مانند.»

وی افزود: «تمام آژانس های بین المللی آماده کمک رسانی به این فامیل ها استند.»

محمد رحیم، ۴۳ ساله، یکی از باشنده گان ساحه دایگال در ولسوالی چپه دره که به خانه یکی از خویشاوندان نزدیک اش در ولسوالی مانوگی نقل مکان کرده است، سه شنبه (۶ حمل) به سلام تایمز گفت: «ما دیروز به اینجا آمدیم.»

او گفت: «هر موتر دیگر که شما در سرک ها مشاهده می کنید مملو از وسایل متعلق به فامیل های بیجا شده است.»

رحیمی گفت: «آنها در حال تلاش برای فرار به منطقه امن استند. مبارزه بین طالبان و داعش است اما این بر عموم مردم تاثیر می گذارد. اطفال گریه می کنند؛ چون هیچ غذایی وجود ندارد. آنها تقریبا از گرسنگی می میرند.»

فقیه محمد، یکی از باشنده گان ساحه چلاس ولسوالی چپه دره که مجبور شده به اسدآباد، مرکز این ولایت برود، به سلام تایمز گفت: «با شدت درگیری ها ما فکر کردیم که اگر گروهی موفق شود، افغان های عادی را سرکوب خواهد کرد.»

«ما از آنجا خارج شدیم، چون می ترسیدیم. ما اهمیت نمی دهیم اگر غذایی برای خوردن نداشته باشیم، مگر کم از کم می توانیم در اینجا زنده گی کرده می توانیم.»

ملحق شدن نیروهای حکومتی به جنگ

دگَروال هارون یوسف زی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب، مستقر در ولایت لغمان، گفت که بیش از ۲۰ تن از جنگجویان طالبان و داعش کشته شده اند.

یوسف زی بتاریخ ۶ حمل به سلام تایمز گفت: «در اثر آتشباری ما ... در حدود ۱۷ تن از جنگجویان داعش و طالبان کشته شده اند.»‌

فریدلله دهقان، سخنگوی پولیس کنر، به سلام تایمز گفت: «ما با آنها به طور مستقیم مبارزه نکرده ایم، اما ما از دور به داعش و طالبان حمله می کنیم و این باعث تلفات آنها شده است.»

غنی مصمم، سخنگوی والی ولایت کنر، گفت که نیروهای حکومتی مصروف آماده گی گرفتن برای حمله بالای هر دو گروه استند، در حالی که آنها دارند با هم می جنگند.

مصمم به سلام تایمز گفت: «نیروهای دفاع و امنیت ملی آماده راه انداختن عملیات و نابودی این گروه ها استند.»

وی افزود: «به زودی عملیات هوایی و زمینی در این منطقه آغاز خواهد شد و هم طالبان و هم داعش را نابود خواهد کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500