امنیت

نیروهای افغان در یک ستراتیژی جدید ده ها رهبر طالبان را کشتند

نوشته سلیمان

بتاریخ ۲۱ میزان، پرسنل اردوی ملی افغانستان در کمپ شورابک، واقع در یک مقر نیروهای اردوی ملی در نزدیکی لشکرگاه، ولایت هلمند، مصروف تمرین نظامی استند. [ضیاء ثمر]

بتاریخ ۲۱ میزان، پرسنل اردوی ملی افغانستان در کمپ شورابک، واقع در یک مقر نیروهای اردوی ملی در نزدیکی لشکرگاه، ولایت هلمند، مصروف تمرین نظامی استند. [ضیاء ثمر]

کابل -- وزارت دفاع افغانستان می گوید که نیروهایش عملیات هدفمند علیه رهبران طالبان را گسترش داده و طی ماه گذشته ده ها تن از آنان را به عنوان بخشی از ستراتیژی جدید کشته اند.

غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع، بتاریخ ۱۷ قوس به سلام تایمز گفت: «بر اساس پلان ستراتیژی جدید و مبارزه با تروریسم، فرماندهان اصلی طالبان، از جمله سران نظامی و ولسوالان نام نهاد آنان اهداف اصلی نیروهای هوایی و زمین افغانستان می باشند.»

جاوید گفت: «طی مدت ۲۶ روز گذشته ۱۵ والی نام نهاد، قومندانان نظامی، ولسوال های نام نهاد، و قومندانان ارشد گروه در عملیات های انجام شده توسط نیروهای افغان و بین المللی نابود شده اند.»‌

وی گفت که در حدود ۴۰ عضو طالبان بشمول چندین جنگجوی ازبک «چندی پیش» در ولایت کنر کشته شدند. او افزود که این سه قومندان با نام های کوچک شان معاویه، غزنوی، و غازی در شمول کشته گان بودند.

بتاریخ ۲۴ میزان، پرسنل اردوی ملی افغانستان برای تمرین نظامی در شهر قندوز آماده می شوند. [هدایت‌الله]

بتاریخ ۲۴ میزان، پرسنل اردوی ملی افغانستان برای تمرین نظامی در شهر قندوز آماده می شوند. [هدایت‌الله]

این گونه عملیات ادامه خواهد یافت

جاوید با اشاره به یک حمله که بتاریخ ۲۷ قوس انجام شد گفت که بلال زدران، قوماندان قطعه سرخ طالبان در ولایت های پکتیا، پکتیکا، غزنی، خوست، میدان وردک، و لوگر طی یک عملیات اجرا شده توسط نیروهای مخصوص اردو در ولایت پکتیکا کشته شد.»‌

وی افزود: «همچنان مولوی کرام الدین، قومندان نظامی طالبان در ولسوالی میوند ولایت قندهار، به همراه ۳۴ جنگجو در اثر حملات هوایی و هم حملات با هاون کشته شدند.»

ستراتیژی زمستانی

جاوید توضیح داد: «مراکز تعلیمی، استخدامی، و اداری طالبان و بر علاوه مراکز تمویل شان (مثل تاسیسات تهیه و تولید مواد مخدر ممنوعه) هدف قرار گرفته و منهدم شدند که به این ترتیب منابع مالی آنها تضعیف گردید.»

او گفت: «بر اساس این ستراتیژی جدید هدف قرار گرفتن منابع مالی این گروه ادامه خواهد یافت.»

جاوید گفت: «حملات نیروهای امنیت و دفاع افزایش یافته است و در زمستان باز هم زیادتر خواهند شد. عملیات برای شکست دادن نیروهای دشمن در ولایت های فراه، کنر،‌ هلمند، ننگرهار، قندهار، فاریاب، بادغیس، و چند ولایت دیگر جریان دارند و طالبان در این ولایت ها متحمل تلفات سنگین شده اند.»

وی افزود: «بالغ بر ۱۴۰ جنگجوی طالبان فقط طی دو روز گذشته در ولایت های مختلف کشته شده اند.»

جاوید گفت: «کوشش های جدی ایالات متحده برای ورود به مذاکره صلح با طالبان ادامه دارد، مگر آن گروه از قومندانان ارشد طالبان که با صلح مخالفت کنند، هدف قرار خواهند گرفت.»

محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان، اجرای عملیات برای هدف قرار دادن رهبران طالبان را تایید کرد.

رضایی بتاریخ ۲۹ قوس به سلام تایمز گفت: «بسیار از چهره های ارشد طالبان در ساحات شمال و شمال شرقی کشور طی عملیات های اجرا شده توسط نیروهای افغان و با پشتیبانی ماموریت حمایت قاطع کشته شده اند.»

رضایی گفت که قاری یوسف، معروف به ملا حقیار، رئیس کمیسیون نظامی طالبان در ولسوالی های خواجه سبزپوش، ‌شیرین تگاب، و دولت آباد در ولایت فاریاب، و ملا مخلص، ولسوال نام نهاد و فرمانده نظامی طالبان در ولسوالی چاربولک ،‌ ولایت بلخ در میان کشته شده گان بودند.

به گفته رضایی، از جمله مقامات ارشد دیگر طالبان که اخیرا توسط نیروهای افغان کشته شده اند،‌ عبارت اند از قاری رسول، ولسوال نام نهاد طالبان در ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان، قاری تاج الدین، قومندان نظامی ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب، عبدالرسول، یک قاضی طالبان در ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب، و همچنین یک فرمانده طالبان ازبک در ولایت بدخشان که نام اش ذکر نشده،‌ می باشند.

تضعیف طالبان

ناظران آگاه به مسائل نظامی افغانستان با حمایت از ستراتیژی جدید موافق اند که هدف قرار دادن چهره های سرشناس و قومندانان ارشد طالبان این گروه را تضعیف خواهد کرد.

جنرال (متقاعد) هادی خالد،‌ یک تحلیلگر امور نظامی در کابل، به سلام تایمز گفت: «در حالی که جنگجویان رده پایین طالبان در میدان نبرد کشته می شوند، قومندانان و رهبران ارشد درجات یک، دو، و سه آنها معمولا در امان هستند.»

او گفت: «این تغییرات تاکتیکی و ستراتیژی رزمی جدید در هدف قرار قومندانان ارشد دشمن بسیار مهم و مفید می باشد.»‌

خالد گفت: «فرماندهان ارشد طالبان یک نقش مهم را در جذب جنگجویان و هدایت جنگ ایفا می کنند و تطبیق این ستراتیژی قابلیت های جذب و رهبری طالبان را ارتقاء خواهد داد.»

خالد گفت: «جنگجویان و رهبران طالبان معمولا از مناطق مسکونی می جنگند و تلفات غیرنظامی به بار می آورند. بنا، از بین بردن رهبران شان در کاهش تلفات مردم ملکی نیز مؤثر خواهد بود. پس این ستراتیژی جدید موفق است و من بحیث یک جنرال سابق از این ستراتیژی استقبال می کنم.»

تلاش برای صلح

مقدم امین، یک تحلیلگر سیاسی و نظامی در کابل، به سلام تایمز گفت: «قومندانان، رؤسای نظامی، و والی های نام نهاد برجسته طالبان نقش مؤثر را در سازماندهی جنگ در ولایت های مختلف ایفا کرده اند.»

او گفت: «هدف قرار دادن و کشتن این چهره های تاثیرگذار طالبان بهترین گزینه برای تضعیف طالبان در میدان جنگ و جلوگیری از رهبری آنها در جنگ است.» وی افزود که این کار موجب می شود‌ «تا در زمستان فشار نظامی بر گروه افزایش یابد.»

امین گفت: «برخی قومندانان کلیدی طالبان در نتیجه جنگ ثروت کلان کسب کرده اند که این شامل قاچاق بری مواد مخدر و دریافت کمک مالی از کشورهای همسایه می شود و آنها در تطویل جنگ ذینفع اند.»

او گفت: «از بین بردن آنها می تواند به پروسه صلح افغانستان کمک شایان کند.»

بشیر احمد بیژن، یک تحلیلگر سیاسی در کابل، گفت: «چندین عضو برجسته طالبان با آژانس های استخباراتی کشورهای همسایه ارتباط دارند و با گفتمان و صلح مخالف استند.»

بیژن گفت: «هدف قرار دادن و [کشتن] این افراد مذاکرات صلح را تسریع کرده می تواند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این از زمان بوش ادامه دارد! ما نتیجه را دیده ایم.

پاسخ

خوب.

پاسخ

بله

پاسخ

بسیار یک استراتیژی عالی و خوب اگر به شکل بیان کردین عملی شود بسیار مفید است

پاسخ