امنیت

تعزیرات وضع شده جدید «مداخله بی شرمانه»‌ ایران در افغانستان را برملا می کند

سلام تایمز

جنگجویان زبده طالبان در این مکان نامعلوم عکس می گیرند. بسیاری از این جنگجویان مستقیما از نیروهای مخصوص ایران تعلیم داده اند. [زبیدالله مجاهد/ توئیتر]

جنگجویان زبده طالبان در این مکان نامعلوم عکس می گیرند. بسیاری از این جنگجویان مستقیما از نیروهای مخصوص ایران تعلیم داده اند. [زبیدالله مجاهد/ توئیتر]

کابل -- مرکز هدف گیری تمویل تروریسم، که یک نهاد متشکل از هفت کشور برای مقابله تمویل تروریسم است،‌ بتازگی ۹ فرد را به تمویل، تجهیز،‌ یا حمایت نظامی از طالبان متهم کرده است.

تمام اعضای مرکز هدف گیری تمویل تروریسم -- شامل ایالات متحده، عربستان سعودی، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی -- به طور مشترک اعضای کلیدی طالبان و حامیان ایرانی آنها را تحت تعزیر قرار دادند.

این نه نفر شامل هفت رهبر یا حامی طالبان و دو عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند.

وزارت خزانه داری ایالات متحده در خبرنامه ای بتاریخ ۱ عقرب گفت: «[این افراد] به دنبال تضعیف امنیت حکومت افغانستان استند.»

یک عکس گرفته شده که از یک ویدیوی طالبان که بتاریخ ۱۶ سرطان نشر شده، جنگجویان طالبان را در یک محل نامعلوم نشان می دهد که مصروف تعلیمات نظامی هستند. [فایل]

یک عکس گرفته شده که از یک ویدیوی طالبان که بتاریخ ۱۶ سرطان نشر شده، جنگجویان طالبان را در یک محل نامعلوم نشان می دهد که مصروف تعلیمات نظامی هستند. [فایل]

در این خبرنامه آمده است که دو مقام ایرانی تحریم شده عضو نیروی قدس، که یک واحد نیروهای مخصوص سپاه پاسداران است و از طالبان حمایت می کند،‌ می باشند.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده، طی این خبرنامه گفت: «تعلیم،‌ تمویل و تسلیح طالبان توسط ایران مثال دیگر از مداخله بی شرمانه منطقوی رژیم تهران و حمایت آن از تروریسم می باشد. ایالات متحده و همپیمانان سوءاستفاده رژیم ایران از افغانستان برای پیشبرد رفتارهای بی ثبات کننده اش را تحمل نخواهند کرد.»

خبرنامه افزوده است که مرکز هدف گیری تمویل تروریسم «تا زمانی که یک مذاکره صلح [در افغانستان] وجود نداشته باشد، کسانی که از طالبان حمایت مالی کنند را به طور فعال هدف قرار خواهد داد.»

یک تاکتیک فشار

ایران مدت ها است که به ارائه حمایت مادی و مالی از جنگجویان طالبان در افغانستان متهم شده است.

اگر چه مقامات ارشد افغان معمولا به طور علنی به این حمایت ویرانگرانه تهران اعتراف نمی کنند، مگر نیروهای امنیتی افغانستان در چندین مورد سلاح های ساخت ایران را در میدان جنگ نزد طالبان کشف و ضبط نموده اند.

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه، به سلام تایمز گفت: «ما از فشار و تحریم ها علیه طالبان و سایر گروه های تروریستی استقبال می کنیم. ما از هر گونه اقدامی که به ما در جهت دستیابی به صلح کمک کند، حمایت می کنیم.»‌

او گفت: «ما ضرورت داریم تا بر گروه های تروریستی فشار وارد کنیم تا بتوانیم به صلح دست یابیم.»‌

عبدالقدیر کامل، یک تحلیلگر مقیم هرات، به سلام تایمز گفت: «ایران پروژه های مخرب در افغانستان دارد. ایران ساحات غربی افغانستان را بحیث یک منطقه ستراتیژیک در نظر می گیرد و کوشش می کند تا نفوذ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی خود را بر منطقه تحمیل کند.»

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی ولایت هرات، با اشاره به یکی از رهبران تحریم شده طالبان گفت: «تعزیرات اعمال شده توسط ایالات متحده و برخی کشورهای عربی بر بالای ملا صمد بر اساس شواهد استوار است.»‌

او به سلام تایمز گفت: «ما همیشه گفته ایم که اگر طالبان از سوی یک کشور خارجی حمایت نشوند،‌ حتی یک روز هم در هرات مقاومت کرده نمی توانند.»‌

وزارت خزانه داری نه فرد تحریم شده و ارتباط آنها با رژیم ایران را به شرح زیر معرفی کردند:

محمد ابراهیم اوحدی

بسال ۱۳۹۶، محمد ابراهیم اوحدی، ‌یک افسر نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، با عبدالله صمد فاروقی معروف به ملا صمد، معین والی نام نهاد طالبان در ولایت هرات،‌ به یک توافق دست یافتند.

در این بیانیه آمده است که در بر بنیاد این توافق، نیروی قدس در ازای حملات نیروهای ملا صمد بر حکومت افغانستان در ولایت هرات به این نیروها کمک نظامی و مالی خواهد کرد.

این توافق تعلیم جنگجویان ملا صمد در اردوهای تعلیمی نیروی قدس در بیرجند ایران را شامل می شود.

اسماعیل رضوی

اسماعیل رضوی، مسؤول مرکز تعلیمی کمپ نیروی قدس در بیرجند بود که در سال ۲۰۱۴ حمایت تعلیمی، استخباراتی، و تسلیحاتی به جنگجویان طالبان در ولایت های فراه، غور، بادغیس، و هلمند ارائه می داد.

بسال ۱۳۹۶، رضوی به ولایت هرات رفت و در آنجا طالبان را تشویق کرد تا بر ساحات مرزی افغانستان حمله ببرند. بر علاوه، او به یک قومندان طالبان دستور داد احداث یک بند آبی در غرب افغانستان را مختل نماید.

همچنین رژیم ایران دشمنی اش را نسبت به سایر پروژه های آب در افغانستان نشان داده است.

در ماه اسد گذشته، وزیر خارجه ایران جواد ظریف هشدار داد که تهران از همه اهرم های موجود برای دست یافتن به جریان آزاد آب از افغانستان، مخصوصا، از دریای هیرمند، استفاده خواهد کرد.

عبدالله صمد فاروقی معروف به (ملا صمد)

شخص ملا صمد، معین والی نام نهاد طالبان در ولایت هرات،‌ یکی از چندین مقام طالبان است که روابط نزدیکی را با مقامات سپاه پاسداران و نیروی قدس مستقر در بییرجند حفظ کرده است. او به نیابت از طالبان از ایران اسلحه و کمک های نظامی می گرفته است.

ملا صمد اوایل سال ۱۳۹۷ میلادی هزاران کیلوگرم منفجره از سپاه پاسداران تحویل گرفت و پلان داشت تا آن را میان قومندانان طلبان در هرات توزیع کند. او از یک کمپ تعلیمی در بیرجند بازدید کرد که در آنجا سپاه پاسداران جنگجویان طالبان را تعلیم می دادند تا بر یک خط لوله پیشنهادی که قرار بود در افغانستان احداث شود، حمله کنند.

در ماه دلو گذشته، یک گروه از جنگجویان طالبان که از سوی ایران تعلیم داده و تمویل شده بودند قبل از اجرای ماموریت شان، یعنی حمله بر مراسم افتتاح خط لوله انتقال گاز طبیعی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان- هندوستان (تاپی) خودشان را تسلیم مقامات محلی کردند.

همچنین در ماه حمل، یک گروه دیگر از جنگجویان طالبان از دستورات ایران برای حمله بر خط لوله تاپی امتناع کردند و در عوض، با تحویل اسلحه شان با پروسه صلح تحت رهبری افغانستان یکجا شدند.

محمد داوود مزمل

محمد داوود مزمل بحیث معین والی نام نهاد طالبان در ولایت هلمند خدمت می کرد تا این که در اواخر سال ۱۳۹۶ میلادی بحیث والی نام نهاد طالبان در ولایت فراه منصوب شد.

همچنان در اوایل سال ۱۳۹۶ میلادی داوود بحیث رهبر کمیسیون نظامی شورای کویته طالبان منصوب گردید.

او بخاطر «اقدام برای طالبان و یا از جانب آنها» تحت تحریم قرار گرفته است.

عبدالرحیم منان

عبدالرحیم منان بحیث والی نام نهاد طالبان در ولایت هلمند بخاطر تجهیز «یک گروه کثیر از جنگجویان طالبان برای حمله بر نیروهای حکومت افغانستان»‌ تحت تحریم قرار گرفته است.

در اواخر سال ۱۳۸۶ میلادی، رحیم بر جزئیات انتقال کمک های مرگبار سپاه پاسداران و نیروی قدس طالبان نظارت می کرد.

او در اوایل سال ۱۳۹۷ میلادی مسؤولیت هماهنگ سازی و سازماندهی عملیات طالبان در افغانستان را بر عهده داشت و روابط خود با سپاه پاسداران را همچنان حفظ کرده بود.

نعیم باریج

در اواخر سال ۱۳۹۶، نعیم باریج بحیث وزیر خارجه نام نهاد طالبان عمل می کرد و روابط این گروه با ایران را مدیریت می نمود.

باریج بتاریخ ۲۴ عقرب ۱۳۹۱ از سوی دفتر کنترول دارایی های خارجی دولت ایالات متحده (اوفک) و بر اساس قانون کینگ پین، که یک قانون ایالات متحده برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر است،‌ بدلیل نقش عمده ای که در قاچاق بین المللی مواد مخدر ایفا می کرد، تحت تحریم قرار گرفت.

وی همچنین بدلیل حمایت اش از طالبان در فهرست تحریم های مطابق با قطعنامه ۱۹۸۸ شورای امنیت ملل متحد قرار گرفت.

عبدالعزیز

عبدالعزیز، که مقیم پاکستان است، بخاطر فعالیت های مرتبط با قاچاق مواد مخدر و معدنکاری های خلاف قانون که از عایدات آن جهت تمویل طالبان استفاده می کند، تحت تحریم قرار گرفته است.

در اوایل سال ۱۳۹۶، عزیز کمک کرد تا دو محموله مواد مخدر متعلق به قومندانان طالبان از مسیرهای پاکستان و ایران از افغانستان به اروپا و آفریقا انتقال داده شود. در مقابل، طالبان نیز از یکی از فابریکه های پروسس مواد مخدر متعلق به عزیز در هلمند محافظت می کردند.

او همچنین به بحیث یک واسطه برای فروش تریاک دهاقین افغان به قاچاقچیان مواد مخدر ایرانی و ترک کار کرده است.

عزیز هر سال به تمویل شورای کویته طالبان پرداخته و از سایر قاچاقچیان مواد مخدر بین المللی در منطقه خلیج به همین منظور پیسه جمع می کند.

سابق بر این، عزیز به قاچاق احجار کریمه از افغانستان برای فروش بین المللی می کرد و قسمت کلان از عایدات آن را به رهبران ارشد طالبان در پاکستان تحویل می داد.

همچنان بسال ۱۳۹۶، عزیز پلان داشت تا یک شراکت معدنکاری را در پاکستان برپا کند و مجموعه ای از عقیق سبز، سفید، و صورتی را در سفر خود به امارات متحده عربی با خودش ببرد.

صدر ابراهیم

صدر ابراهیم به مدت چهار سال کمیسیون نظامی طالبان را رهبری کرده است. او سابق بر این، در کمیسیون نظامی طالبان در پیشاور و بحیث یک مقام وزارت دفاع در دوران رژیم طالبان در افغانستان بسال های (۱۳۷۵-۱۳۸۰) خدمت کرده است.

بسال ۲۰۱۸، مقامات ایرانی موافقت کردند تا ابراهیم را تمویل و به صورت فردی تعلیم دهند تا از پیدا شدن احتمالی ارتباط او با ایران جلوگیری کند.

حفیظ مجید

حفیظ مجید به عنوان یک عضو ارشد شورای طالبان و عضو کمیسیون نظامی بر همه حملات انتحاری در افغانستان نظارت می کند.

او مشاور ملا محمد عمر، رهبر و بنیانگذار طالبان (متوفی) بود. مجید در دوران رژیم طالبان بسال های (۱۳۷۵-۱۳۸۰) قومندان امنیه طالبان در ولایت قندهار بود.

[سلیمان از کابل و نصیر صالحی از هرات در تهیه این گزارش مشارکت نموده اند.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اردوی کثیف پاکستان بالای ساحات دنولی و ورغالی ولسوالی سرکانو در ولایت کنر مرنی هاون می اندازد. مگر حکومت افغانستان تاکنون کدام عکس العمل به این تیرباری نشان نداده اند و این باشنده ها را مجبور کرده تا از ساحه فرار کنند. بنا برین ما می خواهیم حکومت نسبت به این اقدام واکنش نشان دهد؛ زیرا در غیر این صورت این ساحه تحت کنترل حکومت پاکستان قرار خواهد داشت.

پاسخ

ریدم تو دهن ایرانی های تروریست نجس خونخوار.ب امید نابودیشون

پاسخ

متاسفانه گزارش‌تان مستندسازی ندارد و برپایه‌ی برخی توهمات نوشته‌اید

پاسخ

من امیدوارم افغانستان بار دیگر ساخته شود.

پاسخ

زیبا

پاسخ

بهتر است نشر اینگونه گزارش ها را در رسانه های داخلی هم جای گذاری نماید تا مردم ما دشمنان خود را بهتر بشناسند.

پاسخ

من هم با شما موافقم و این نیز حق ما است که دشمنان مان را بشناسیم. لطفا این گزارش را با رسانه های محلی هم شریک سازی کنید.

پاسخ

وضعیت
قرارارزیابی اطلاعاتی عملیاتهای زمینی وضربات هوایی باعث تلفات سنگین وتضعیف مورال دراجرای حملات دشمن بالای نیروهای امنیتی هسته مرکزی ولسوالی ها وولایات گردیده ودرحملات دشمن نسبت به چندین ماه قبل کاهش بعمل آمده که ناشی ارپلانگذاری دقیق بیداری هماهنگی بین نهاد های امنیتی ودفاعی کشوربوده تعدادی ارافراد دشمن درزمستان پیشروازمناطق سردسیربه مناطق گزمسیرکشوریابه پاکستان وایران متواری وپناه گاه امن جستجوخواهند نمود وعده به پروسه صلح خواهندتحت نفوذحفظ خواهد نمودباآنهم بیشترفعالیت های دشمن درولایات زون شرق وزون جنوب غرب درکنترول نگهذاشتن راه های عبوری ونفوذی درامتداد نوارفرضی خط دیورند تلاش دشمن درجلب وجذب افراد برای قطعات ضربتی شان دریک تعداد ازولایات واعزام آنها به آن سوی خط فرضی دیورند غرض فراگیری تعلمات وآماده گی های جنگی سال آینده اکمالات سلاح ومهمات برای سال آینده 1398حفظ مناطق تحت تسط شان بخصوص ولسوالهای ساقط شده

پاسخ