امنیت

تضعیف سطح رهبری و توانایی های طالبان در هلمند توسط نیرو های افغان

نوشتهء ضیاء ثمر

در ماه قوس ۱۳۹۷ نیروهای افغان برای یک عملیات شبانه در ولایت هلمند آماده گی می گیرند. [ضیاء ثمر]

در ماه قوس ۱۳۹۷ نیروهای افغان برای یک عملیات شبانه در ولایت هلمند آماده گی می گیرند. [ضیاء ثمر]

لشکرگاه -- مقامات محلی می گویند که نیروهای امنیتی افغان با پشتیبانی ماموریت حمایت قاطع ناتو، رهبران طالبان را در ولایت هلمند به زانو درآورده اند تا جاییکه جنگجویان دیگر قادر به مبارزه نیستند.

تنها ظرف مدت پنج ماه، طالبان دو والی نام نهاد شان را درین ولای به طور پیهم بر اثر حملات هوایی از دست داده اند.

ملا شرف الدین بتاریخ ۲۳ حمل به دلیل جراحات برداشته شده در اثر یک حمله هوایی در قریه بهرامچه ولسوالی دیشو جان باخت.

محمد زمان همدرد، سخنگوی پولیس هلمند به سلام تایمز گفت: «نیروهای هوایی ماموریت حمایت قاطع بالای والی نام نهاد طالبان و پنج همراه اش در موسی قلعه حمله بردند.»

ملا عبدالمنان منصوری، ولسوال نام نهاد کشته شدهء طالبان برای ولایت هلمند در یک عکس بدون تاریخ نشان داده شده است. او در ماه قوس گذشته در یک حمله هوایی کشته شد. [دفتر مطبوعاتی والی هلمند]

ملا عبدالمنان منصوری، ولسوال نام نهاد کشته شدهء طالبان برای ولایت هلمند در یک عکس بدون تاریخ نشان داده شده است. او در ماه قوس گذشته در یک حمله هوایی کشته شد. [دفتر مطبوعاتی والی هلمند]

بر اساس خبرنامه دفتر مطبوعاتی این ولایت حملهء هوایی بتاریخ ۱۲ حمل اجرا شد.

ملا عبدالمنان منصوری، والی پیشین نام نهاد طالبان برای هلمند در حمله هوایی نیرو های بین المللی در هلمند، بتاریخ ۱۰ قوس سال گذشته کشته شد.

این دو تنها تعداد از مقامات محلی طالبان استند که طی چند ماه گذشته توسط نیروهای افغان و ائتلاف کشته شده اند.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند به سلام تایمز گفت: «رهبری طالبان صدها بار در عملیات هوایی هدف قرار گرفته و نزدیک به ۵۰ قوماندان اصلی طالبان در حملات هوایی کشته شده اند.»

از دیگر مقامات کشته شده طالبان بشمول ملا تواب، رئیس استخبارات طالبان در هلمند؛ راشد، سخنگوی والی نام نهاد طالبان در این ولایت؛ جهادیار، رئیس استخبارات طالبان در ولسوالی سنگین؛ و پنج مقام ارشد طالبان در ولسوالی ناوه استند.

زواک گفت: «رهبری طالبان مانند سابق منظم نیست.»

وی افزود: «طالبان اگرچه سعی دارند بعضی ساحات را تهدید کرده و اشغال کنند، مگر نیروهای امنیتی افغان مسیرهای اکمالاتی شان را مسدود می کنند. رهبری آنها نیز نابود شده است.»

اتمام پول و نفرات

سمونمل حسام الدین هلمندی، قوماندان امنیه هلمند گفت که پس از کشته شدن ملا منان روحیه طالبان درین ولایت ضربه بسیار سخت خورده است.

هلمندی به سلام تایمز گفت که مرگ او به نیروهای امنیتی افغانستان روحیه داد تا سایر قومندانان محلی این گروه را هدف قرار دهند.

او گفت: «طالبان دیگر مبارزه کرده نمی توانند، زیرا تلفات زیاد در حملات هوایی متحمل شده اند. طالبان به نظر ضعیف تر می رسد و روحیه پولیس نیز تقویت شده، زیرا برخی مناطق را از طالبان پس گرفته اند.»

هلمندی گفت که نیروهای امنیتی افغانستان از ۱۵ دلو تا ۳ حمل عملیات های را انجام دادند و قریه های لویه کلا، شنه کلا و شاه انجیر در ولسوالی نادعلی و تریخ نوار در ولسوالی ناوه را از طالبان بازپس گرفتند.

هلمندی افزود که فتواهای اخیر عالمان دینی که جنگ طالبان را نامشروع خواندند، «تاثیرگذار» بوده است.

وی گفت: «پس از آنکه علمای دینی در کابل و عربستان سعودی فتوای را [بر ضد جنگ طالبان] صادر کردند، تمویل طالبان تقلیل یافت؛ زیرا مردم فهمیدند که جنگ آنها نامشروع است.»

هلمندی گفت: «حالا، افراد ملکی آنها را حمایت نمی کنند. طالبان منابع تمویل شان را از دست داده و قوماندانان جدید شان قادر به دادن هدایت نیستند

وی افزود: «طالبان عایدی کلان از زراعت کوکنار و قاچاق [تریاک] داشت، مگر دیگر به این منبع عایدی اعتماد کرده نمی تواند. به همین دلیل، آنها مهمات و پیسه برای جنگجویان شان عرضه کرده نمی توانند.»

عدم ارائه خدمات

باشنده گان محلی کدام علاقه به رهبران کشته شدهء طالبان ابراز نمی کنند؛ چرا که آنها در مناطق تحت کنترول شان متخصص ارائه خدمات نه، بلکه متخصص ظلم و ستم بودند.

احمد علیزی ۲۳ ساله که ۱۰ سال می شود از موسی قلعه به لشکرگاه فرار کرده، به سلام تایمز گفت: «شما دیدید که طالبان در دوران حکومت خود در ولسوالی موسی قلعه چه کرد.»

او گفت: «آنها یک مسجد، یک مکتب و یا یک سرک اعمار نکردند. حکومت مساجد، مکاتب و کلینیک ها را اعمار می کند.»

آغا ولی بارک ۳۲ ساله، از باشنده گان لشکرگاه، به سلام تایمز گفت که افراد محلی در مناطق تحت کنترول طالبان، مانند زندانیان زنده گی می کنند.

بارک گفت: «آنها که تحت کنترول طالبان زنده گی می کنند، از کدام مکتب، یا مدرسه و یا کدام یک از امکانات که جامعه به شدت ضرورت دارد برخوردار نمی باشند.»

محمد شاه خان بارکزی، از بزرگان قومی هلمند به سلام تایمز گفت: «ما خواهان صلح در افغانستان استیم. علمای دینی، جوانان و همه از طالبان می خواهند تا صلح کند. ما علیه هر کسی استیم که می خواهد جنگ را ادامه دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نیروهای افغانستان افتخار می کنم. ما باید بگوییم که آنها هر روز سخت برای تامین امنیت و ثبات در کشور کوشش می کنند. باید از آنان به خاطر تمام فداکاری هایشان تقدیر کرد. آنها بحیث [نامفهوم] به فامیل های شان داده شدند. نهایتا من از همه کسانی که در کمک و حمایت ایالات متحده به افغانستان اشتراک کرده اند، تشکر می کنم.

پاسخ