امنیت

ادامهء‌ رد خواست های مردم برای صلح از سوی قوماندانان طالبان

نوشتهء نجیب الله

فعالان صلح هلمندی و حامیان شان بتاریخ ۷ سرطان در کابل دیده می شوند. [بسم‌الله وطندوست/ فیسبوک]

فعالان صلح هلمندی و حامیان شان بتاریخ ۷ سرطان در کابل دیده می شوند. [بسم‌الله وطندوست/ فیسبوک]

کابل -- برغم درخواست های مکرر حکومت افغانستان، علمای دینی، و مظاهره های مردمی، و حتی اعضای محلی طالبان، قومندانان همچنان در مقابل درخواست ها برای صلح مقاومت می کنند.

در پی آتش‌بس متقابل بین حکومت افغانستان و طالبان در جریان عید فطر درخواست ها از طالبان برای زمین گذاشتن اسلحه شان و یکجا شدن با پروسه صلح همچنان رو به افزایش است.

شیخ عبدالرحمان السودیس، امام مسجدالحرام در مکه، در خطبه نماز جمعه مورخ ۱ سرطان در عربستان سعودی از طالبان درخواست کرد تا آتش‌ بس را تمدید کند تا زمینه برای یک گفتمان بین‌الافغانی فراهم گردد.

بتاریخ ۳۱ جوزا، کاروان صلح جوانان بیجا شده افغان، یک گروه از جوانان بیجا شده افغان باشنده خیبر پختونخوا در پاکستان راهپیمایی شان از پیشاور به کابل را شروع کردند.

یک گروه از جوانان بیجا شده افغان بتاریخ ۳۱ جوزا و بعد از شروع یک کاروان صلح همان روز در جلال آباد دیده می شوند. این گروه جهت درخواست از طالبان برای صلح از پیشاور تا کابل را پیاده طی کرد. [خالد زیری]

یک گروه از جوانان بیجا شده افغان بتاریخ ۳۱ جوزا و بعد از شروع یک کاروان صلح همان روز در جلال آباد دیده می شوند. این گروه جهت درخواست از طالبان برای صلح از پیشاور تا کابل را پیاده طی کرد. [خالد زیری]

جرنیل پشتون، رهبر این گروه، به سلام تایمز گفت: «ما از طالبان و سایر ستیزه جویان می خواهیم تا بیایند و صلح کنند. جنگ هیچ چیز را حل نمی کند.»

در این حال، در حدود ۲۰ زن و دختر بتاریخ ۲۳ جوزا در جلال آباد از میدان مخابرات تا پشتونستان‌ وات راهپیمایی کردند و از طالبان خواستند تا صلح کنند و حمایت شان را از آتش‌بس های اخیر اعلام کردند.

گروهی که این فراخوان‌های عمومی برای صلح را شروع کرد، حرکت صلح مردم است که از جوانان و بزرگان لشکرگاه در ولایت هلمند تشکیل شده است.

این گروه بتاریخ ۲۳ ثور و بعد از یک تحصن ۵۰ روزه لشکرگاه را ترک کرد و تمام مسیر را پیاده تا کابل طی نمود تا صلح را مطالبه نماید. ده ها تن از مظاهره کننده گان بتاریخ ۲۹ جوزا وارد پایتخت شدند تا از طالبان بخواهند آتش بس اش را تمدید کند.

حرکت صلح مردم که به کاروان صلح هلمند نیز شناخته می شود، قرار است پنجشنبه (۱۴ سرطان) با بزرگان قومی و علمای دینی ملاقات کند تا طالبان را تشویق به صلح جویی نمایند.

اقبال خیبر، رهبر این گروه، گفت: «ما می خواهیم دروازه صلح، جلسات، و مذاکرات با طالبان را از طریق [میانجیگری] بزرگان قبایل و علمای دینی باز کنیم.»

بنا بر یک گزارش مورخ ۸ سرطان در ویب سایت رسمی گروه طالبان این گروه کوشش های مظاهره کننده گان هلمندی را «یک پلان بیگانه» دانست.

خستگی جنگ

بسم الله وطندوست، یک عضو کاروان صلح خواهان هلمندی، گفت که هر دو طالبان افغان و حکومت خواهان صلح استند.

او به سلام تایمز گفت: «ما در مسیر مان از هلمند تا کابل در مسیر راه با طالبان محلی،‌ در مورد صلح بحث و گفت و گو کردیم. آنان خواهان صلح و آتش بس استند. آنان از جنگ خسته شده اند و دیگر نمی خواهند به جنگ ادامه بدهند.»

وطندوست گفت که اما رهبران بیگانه طالبان تلاش می کنند که مانع وقوع صلح شوند.

وی گفت که گروه او همچنان به اعتراضات برای صلح ادامه خواهند داد و از دیگر افغان ها می خواهد که به آنها یکجا شوند.

ذیفنون صافی، وکیل ولایت لغمان در ولسی جرگه، گفت که همه مردم ملکی افغان و حتی طالبان نیز از جنگ خسته شده اند و علاقه مند پیوستن به صلح استند.

او گفت که در جریان سه روز عید که دولت و طالبان آتش بس اعلام کرده بودند شماری از طالبان محلی در ولایت لغمان با وی ملاقات کردند و علاقه مندی شان را به صلح اعلام کردند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان محلی که من همرای شان ملاقات کردم، از جنگ خسته بودند و خواستار آتش بس و صلح بودند.»

صافی گفت: « این طالبان محلی برای پیوستن شان به صلح بعضی خواست های کوچک داشتند، بشمول مثلا مراعات کردن حجاب زنان در تلویزیون ها، تامین امنیت جانی خودشان و مساعد کردن زمینه کار برای شان.»

او گفت که امکان آن وجود دارد که برخی از رهبران و فرماندهان طالبان به خاطر این که خودشان صلاحیت ندارند و وسیله دست بیرونی ها اند، نخواهند به صلح بپیوندند.

وی گفت که اما شمار زیاد از جنگجویان طالبان و برخی فرماندهان شان حاضر اند صلح کنند، اما به شرط که حکومت یک مکانیزم همه جانبه و شفاف را تدوین کند.

رویای صلح

فاروق بشر، استاد حقوق پیشین پوهنتون کابل، به سلام تایمز گفت: «مردم از جنگ خسته شده اند. وقت آن رسیده است که مردم طالب و حکومت را وادار کنند که امنیت و صلح را در کشور تامین کنند.»

او گفت: «برای رسیدن به صلح [مردم ملکی] نیز باید مانند جوانان هلمندی و کنری به پاخیزند و طالبان را وادار کنند که به صلح بپیوندند و دیگر خون مردم بی گناه را نریزانند.»

مهدی مبشر، یک فعال مدنی در کابل، گفت که برای رسیدن به صلح مردم افغانستان نیز باید با هم همصدا شوند.

او به سلام تایمز گفت: «صلح آروزی هر شهروند کشور است و این هم مسؤولیت هر شهروند است که در کنار جوانان هلمندی بایستند و برای رسیدن به صلح تلاش کنند.»

مبشر گفت: « وقتی مردم‌[افغان] با یکدیگر همصدا شوند و صلح بخواهند، طالبانی را که به صلح نمی پیوندند را به مناطق شان راه ندهند و با دولت همکاری کنند، طالبان هیچ جایگاه مردمی نخواهند داشت و ناگزیر می شوند که صلح کنند.»

دولت آماده مذاکره است

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، بتاریخ ۵ سرطان گفت که حکومت حاضر است تا گفت و گوهای صلح با طالبان را در هرجایی که این گروه بخواهند، آغاز کند.

او سخنان خود را در جمع شورای عالی صلح و شورای علمای افغانستان در کابل بیان کرد.

رییس جمهور غنی بتاریخ ۹ سرطان در یک نشست خبری در کابل خطاب به طالبان گفت: «بیایید اراده صلح کنید. این فشار خارجی نیست. این خواست علما است. این خواست هر مرد و زن است.»

او گفت: «علما قرآن را به شما پیش کردند. حالا شما فیصله کنید: یا مردم را می کشید یا به مردم جواب مثبت می دهید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آنها چرا حکومت درست می کنند. وقتی اسلام به ما یاد داده که اگر در تاریخ یک کشور یک خلافت تاسیس شد و از از بین رفت، باید خلافت دیگر برپا گردد، پس چرا آنها حکومت تشکیل می دهند. بنا،‌ مطابق فرمایش اسلام، آنها باید خلافت را در افغانستان تاسیس کنند، همان طور که توسط ملا عمر مجاهد تاسیس شده بود.

پاسخ

اصلح خیر: درصلح ومصالحه خیرنهفته است درصورتیکه قول خداوند را مورد قبول قراردهیم پس دیگر سوال وجودنمی داشته باشد.صدای من ازطریق این پیام مجازی این است که بیائید به بیگانه ها نه خیربگویم ووطن خود را ومردم خودرا درآغوش بگیریم.

پاسخ