امنیت

نیروهای افغان در ماه های زمستان فشار نظامی بر طالبان را حفظ می کنند

نوشته نجیب الله

یک اپراتور مخصوص افغان بتاریخ ۱۸ میزان و در حالی که نیروهای مخصوص افغان بر مقرهای طالبان در ولسوالی بارکی‌بارک ولایت لوگر حمله می برند، گزمه می کند. [عکس با کسب اجازه از ناتو]

یک اپراتور مخصوص افغان بتاریخ ۱۸ میزان و در حالی که نیروهای مخصوص افغان بر مقرهای طالبان در ولسوالی بارکی‌بارک ولایت لوگر حمله می برند، گزمه می کند. [عکس با کسب اجازه از ناتو]

کابل -- نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان با تغییر ستراتیژی معمول اش مبنی بر توقف و کاهش جنگ در طول زمستان، عملیات تهاجمی علیه طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) را تقویت کرده است.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان، به سلام تایمز گفت: «عملیات تهاجمی و تعارضی علیه دشمنان مردم افغانستان دو هدف را دنبال می کند: یکی این که در سراسر افغانستان امنیت بهبود پیدا کند و دیگر این که تلفات نیروهای امنیتی کاهش پیدا کند.»

او گفت: «ما به هر دو این اهداف بسیار نزدیک شده ایم و شما می دانید که وضعیت امنیتی در این اواخر در کابل هم بهبود پیدا کرده و در ولایات هم نسبتا خوب شده است.»

به گفته مقامات، این عملیات به کشته و زخمی شدن و همچنین دستگیری صدها شبه نظامی در ماه گذشته منجر شده است.

یک عسکر اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۷ دلو سال پار در یک عملیات ضدطالبان در ولایت هرات مصروف شلیک یک مرنی توپ است. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

یک عسکر اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۷ دلو سال پار در یک عملیات ضدطالبان در ولایت هرات مصروف شلیک یک مرنی توپ است. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

رحیمی گفت: «هر هفته بین ۱۰ تا ۱۵ تن از سران طالبان و نیز دها نفر از قدمه های پایین آنان کشته می شوند.»

غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، گفت که این عملیات تا هر زمان که نیاز باشد ادامه خواهد داشت.

بر بنیاد معلومات که دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع افغانستان ارائه کرده، نیروهای اردوی ملی درفاصله زمانی ۱۵ قوس ۱۳۹۷ تا ۱۶ جدی ۱۳۹۷ همه روزه طور اوسط ۱۰ عملیات تصفیوی پلان شده و ۸۹ وظایف خاص کماندویی را راه اندازی نموده اند.

این وزارت گفت: «در یک ماه گذشته ۷۴۸ تن طالب و ۱۱ تن داعشی کشته، ۲۵۵ تن طالب زخمی و ۱۳ تن طالب دستگیر گردیده اند که در میان کشته شده گان ۲۴ تن از قومندانان طالب کشته و ۳ تن از قومندان داعش دیده می شوند.»

تشدید فشار بر طالبان

در سال های گذشته، شدت عملیات نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان علیه طالبان در زمستان کاهش یافت، اما در سال جاری حکومت افغانستان عملیات علیه گروه ستیزه جویان را تشدید کرده است.

جنرال میرزامحمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله و تحلیلگر نظامی مقیم در کابل، به این باور است که عملیات زمستانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

او به سلام تایمز گفت: «در فصل سرما اکثراً دشمن می خواهد اکمالات خود را تجدید کند، آموزش خود را بالا ببرد و فرصت های را برای خود ایجاد کند تا در فصل گرما حالت تعرض داشته باشد.»

او افزود که به منظور جلوگیری از تجاوز طالبان حکومت هم عملیات هایش را تشدید بخشیده است.

یارمند گفت: «به منظور کسب بهترین نتیجه از مذاکرات صلح در حال انجام، حکومت هم از رویکردی استفاده کرد تا طالبان را تحت فشار قرار دهد، مخصوصا بعد از آن که آنان برای گفت و گوهای صلح با حکومت افغانستان انعطاف پذیری نشان ندادند.»‌

او گفت: «دولت کاملا حق دارد رویکرد و استراتیژی خود را از حالت تدافعی به حالت تهاجی تغییر بدهد. این یک رویکرد خوب است، زیرا یک پتانسیل خوب را نظام در اختیار دارد، نیروهای امنیتی ما یک کمیت خوب دارد. اگر از آن استفاده درست شود این می تواند دشمن را زمین گیر بسازد.»

شتاب یافتن تلاش های صلح

جنرال (متقاعد) محمد طاهر یرغل، یک افسر متقاعد وزارت داخله افغانستان و تحلیل گر نظامی باشنده کابل، به سلام تایمز گفت: «همزمان با تشدید تلاش های صلح، حکومت افغانستان و طالبان حملات شان را تشدید کرده اند تا در گفت وگوهای صلح نیز به منافع شان دست یابند.»

او گفت که هر دو طرف تلاش دارند منافع شان را در مذاکرات صلح تقویت کنند.

رحیمی از وزارت داخله افغانستان گفت: «با اشاره به بلند رفتن ظرفیت های نیروهای امنیتی کشور گفت که توانایی قوای امنیتی افغان روز به روز خوب شده و توانایی های شان بلند می رود. نیروهای امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۴ رهبری جنگ علیه دشمنان کشور را به عهده داشته است.»‌

وی گفت: «نیروهای هوایی ما روزانه به طور اوسط ۹۰ پرواز را به حمایت اردوی ملی افغانستان بشمول اکمال تجهیزات آنها اجرا می نماید. در یک ماه گذشته ۳۳۶ ضربه هوائی بر لانه های دشمن از سوی نیروهای هوایی اجرا گردیده است.»

وزارت دفاع بتاریخ ۱۷ جدی اعلام کرد که تنها در ۲۴ ساعت اخیر در ولسوالی های المار و قرغان ولایت فاریاب ۶۹ جنگجو کشته شدند.

بر بنیاد یک خبرنامه این وزارت کشته شده گان بشمول ملا سرور ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی المار؛ ملا ذکرالله معاون ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی قرغان؛ و مولوی حبیب الله قوماندان قطعه سرخ بودند.

محب الله نصیری، یک باشنده ۲۷ ساله شهر کابل و کارمند یک موسسه غیردولتی داخلی (ان‌جی‌او) از وارد کردن فشار مضاعف بر طالبان استقبال کرد.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان اگر خود را افغان و مسلمان می داند یگانه راه حل گفت و گوی مستقیم با حکومت افغانستان است. اگر نه حکومت باید همین گونه به عملیات نظامی ادامه دهد تا [طالبان] مجبور به تن دادن به گفت و گوهای صلح شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500