امنیت

جنگجویان طالبان و داعش، خانه های یکدیگر را در کنر سوزاندند

نوشته خالد زیری

بتاریخ ۲۲ حمل، در ساحه غور ولسوالی وته‌پور ولایت کنر، در حالی که جنگجویان طالبان خانه های اعضای داعش را می سوزانند، دود به هوا برخاسته است. [خالد زیری]

بتاریخ ۲۲ حمل، در ساحه غور ولسوالی وته‌پور ولایت کنر، در حالی که جنگجویان طالبان خانه های اعضای داعش را می سوزانند، دود به هوا برخاسته است. [خالد زیری]

کنر -- اعضای طالبان، به تلافی اقدامات جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش)، خانه های افراد این گروه تروریستی در ناحیه وته‌پور ولایت کنر را به آتش کشیدند.

جنگجویان داعش پس از یک سری جنگ های خونین بین دو گروه خانه های اعضای طالبان در ولسوالی چپه دره را به آتش کشیدند.

غنی مصمم، سخنگوی والی ولایت کنر، بتاریخ ۱۱ حمل، به سلام تایمز گفت که به تلافی این اقدام «جنگجویان طالبان طی هشت روز گذشته نزدیک به ۱۰ خانه اعضای داعش در قریه های دیخوز، کاتار، گمبیر، سنگر و قورو ولسوالی وته‌پور را آتش زده اند.»

او گفت: «دو طرف هنوز رو در رو مبارزه می کنند، مگر جنگجویان داعش از ولسوالی وته‌پور به ولسوالی مانوگی نقل مکان کرده اند.»

وی افزود که جنگجویان طالبان «زنان و کودکان را از خانه های جنگجویان داعش به بیرون آورده و آن خانه ها را به آتش کشیدند.»

مصمم گفت که زنان و کودکان رها شده توسط اعضای داعش، با اقارب و همسایگان شان در آن قریه ها زنده گی می کنند، در حالی که شورشیان این مناطق را ترک کرده اند.

بیجا کردن خانواده ها

واحد ساپی، ولسوال ولسوالی وته‌پور، به سلام تایمز گفت: «طبق شمارش ما ۲۰۰ فامیل بر اثر جنگ بالقوه نبرد میان داعش و طالبان از کاتار، گمبیر، دیخوز، قورو، و دیگر ساحات ولسوالی وته‌پور آواره شده اند.»

«برخی از افراد به مرکز ولایت کنر، [اسدآباد] نقل مکان کرده اند و برخی دیگر در ساحات مختلف ولسوالی وته‌پور اسکان کرده و بعضی دیگر حتی به جلال آباد رفته اند.»

او گفت که برخی از فامیل های بیجا شده اطفال و همسران جنگجویان داعش استند که خانه های شان توسط طالبان سوزانده شده است.

در حدود ۲ هزار فامیل به خاطر این درگیری ها، از ولسوالی چپه دره به ساحات همسایه نقل مکان کرده اند.

رحمت الله، که از قریه قورو به شاگای، واقع در اسدآباد پایتخت ولایت، فرار کرده است، گفت: «ما نه با طالبان بودیم و نه با داعش، مگر وقتی از شرایط اطراف مان مطلع شدیم، می دانستیم که دیگر آنجا زنده گی کرده نمی توانیم.»

او گفت: «ما این ساحه را در هنگام غروب ترک کردیم و در شب هنگام به شاگای رسیدیم. ما اینجا با اقوام استیم. ما همه چیز را در خانه رها کردیم و فرار کردیم تا جانمان را نجات دهیم. حکومت باید به ما کمک کند.»

وی افزود: «برخی از تازه واردان به [ولسوالی وته‌پور] رسیده اند، اما بسیاری از آنها کسانی هستند که در گذشته با طالبان بوده اند و اکنون با داعش استند. کسانی که با داعش بودند، در حال حاضر به طالبان خدمت می کنند.»

«اسامی آنها مدام تغییر می کنند، اما آنها همان افراد هستند. مگر این امر ما را نابود کرده است.»

برادر علیه برادر

رحمت الله همدرد، یکی از باشنده گان قریه کتار در ولسوالی وته‌پور، گفت که مبارزه بین دو گروه ستیزه جو، اعضای فامیل این دو گروه را در مقابل یکدیگر قرار می دهد.

همدرد به سلام تایمز گفت: «در قریه کتار دو برابر استند: یکی از آنها جنگجوی داعش است و دیگری جنگجوی طالبان.»

او گفت: «آن برادری که در طالبان خدمت می کنند، در یک ساحه دیگر مستقر شده است»، درحالی که طالبان «خانه برادرش را برای داعش خدمت می کند، را به آتش می کشد.»

وی افزود: «مبارزه رو در رو هنوز آغاز نشده است، اما با توجه به علائم، مبارزه شدید اتفاق خواهد افتاد. همه جنگجویان داعش به ولسوالی چپه دره نقل مکان کرده و در آنجا مشغول نبرد با طالبان استند.»

همدرد گفت: «اما طالبان اینجا [در ولسوالی وته‌پور] خانه های شان را به آتش می کشند. زمانی که [جنگجویان داعش] بازگردند، امکان آن وجود دارند که آنها نیز خانه های اعضای طالبان را حتی با حضور ساکنان شان به آتش بشکند.»

نصیر احمد، باشنده قریه شاهمیر کوت، گفت که خشونت در میان طالبان و داعش در حال گسترش یافتن است.

احمد به سلام تایمز گفت: «بسیاری از فامیل ها در منازل اقارب شان زنده گی می کنند. شرایط در اینجا اسفناک است.»

او گفت: «من و خانواده ام نیز می ترسیم؛ چرا که برخی از خویشاوندان ما در قریه کتار زنده گی می کنند و اگر این مبارزه شدت یابد، به ما نیز خواهد رسید.»

عملیات ضد ستیزه جویی

عبدالرشید ساپی، مدیر امور پناهنده گان کنر، گفت که دفتر او فامیل ها را مجبور خواهد کرد تا خانه هایشان را تخلیه کنند.

او گفت: «ما بررسی افرادی که ولسوالی وته‌پور را به دلیل درگیری های بین داعش و طالبان ترک کرده اند ... شروع کرده ایم.»

«ما پس از بررسی کامل، کمک ها را بین فامیل های واجد شرایط توزیع خواهیم کرد.»

مصمم، سخنگوی والی ولایت کنر، گفت که نیروهای امنیتی افغان به زودی اقدامات نظامی علیه طالبان و داعش را آغاز خواهند کرد. او در مورد چارچوب زمانی این اقدام جزئیاتی ارائه نداد.

وی افزود: «نیروهای ما مصروف شناسایی مناطقی استند که داعش و طالبان در این مناطق دورافتاده به فعالیت های خود می پردازند تا بتوانند بر آنها بم باران موشکی بکنند.»

او گفت: «ما همچنین پلان داریم تا عملیات نظامی تمام عیار اجرا کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500