امنیت

درگیری ها میان داعش و طالبان باشنده های ولسوالی چپه دره را مجبور به فرار نموده اند

نوشته خالد زیری

جنگجویان طالب در سال ۱۳۹۵ در ولسوالی چپه‌ دره ولایت کنر دیده میشوند. [آرشیف]

جنگجویان طالب در سال ۱۳۹۵ در ولسوالی چپه‌ دره ولایت کنر دیده میشوند. [آرشیف]

کنر -- به گفته مقامات محلی، اعضای «دولت اسلامی» (داعش) و طالبان بار دیگر در ولسوالی چپه‌ دره ولایت کنر مصروف جنگ استند.

تعداد از جنگجویان از هر دو طرف کشته شدند و درگیری ها باشنده گان را مجبور کرده تا خانه های شان را رها کنند و به ساحات همجوار بروند.

فریدالله دهقان، سخنگوی قوماندانی امنیهء ولایت کنر بتاریخ (۱۴ سرطان) به سلام تایمز گفت: «درگیری ها بتاریخ ۸ سرطان در ارتفاعات ولسوالی چپه‌ دره شروع شد. اکنون هم آنها هر از گاه به سوی یکدیگر فیر میکنند.»

او گفت: «به خاطر آنکه داعش و طالبان جنگ شدید را شروع کرده اند، ۵۰ تا ۶۰ فامیل این ساحه را ترک کرده اند.»

او گفت: «بر اساس معلومات ما، طالبان ۱۰ عضو داعش را دستگیر کردند و داعشیان هم پنج عضو طالبان را گرفته اند. در این میان، برخی به شمول قومندانان آنان شان کشته شده اند.»

غنی مصمم، سخنگوی والی ولایت کنر، به سلام تایمز گفت: «به نظر می رسد که درگیری به صورت موقت متوقف شده است، اما آنها علیه یکدیگر در حالت آماده باش اند.»

ادامهء رنج برای مردم محل

فقیرالله که ۳۵ ساله و باشنده ساحه چلس ولسوالی چپه‌ دره است، به سلام تایمز گفت: «[داعش] و طالبان از سایر ولسوالی ها آمده اند و طی چند روز گذشته به صورت منقطع با یکدیگر جنگ کرده اند. اگر جنگجویان طالب در یک کوه موضع بگیرند، اعضای [داعش] در یک کوه دیگر موضع می گیرند.»

او گفت که درگیری ها باشنده های محلی را مجبور کرده تا از این ساحه فرار کنند.

فقیرالله گفت: «آنها یا باید به طالبان یا [داعش] یکجا شوند و یا این که آنجا را ترک کنند. بنا، بسیار از [باشنده گان] اینجا را ترک کرده و به مانوگی، ولسوالی واته‌ پور، و اسد آباد مرکز ولایت کنر رفته اند.»

او گفت: «ما نه [داعش] و نه هم طالبان را می خواهیم. ما یک زنده گی صلح آمیز می خواهیم. این دو گروه هر دو فقط جنگ را می شناسند و بس.»‌

شفیق‌الله مومند، رییس اداره بیجا شده گان و عودت کننده گان ولایت کنر این را تایید کرد: «تعداد از فامیل ها به دلیل جنگ بین طالبان و [داعش] از ولسوالی چپه‌دره مهاجرت کرده اند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «ما یک بررسی را شروع کرده ایم تا ببینیم چند فامیل ساحه را ترک کرده اند و وقتی بررسی ما تمام شود،‌ آنها را کمک خواهیم کرد»

عملیات دولت

مقامات ولایت کنر می گویند آنها قصد دارند از درگیری روان میان داعش و طالبان بهره برداری کنند.

دهقان گفت: «ما پلان داریم عملیات انجام دهیم و هر دو گروه را سرکوب کنیم. عملیات ما اکنون در برخی مناطق جریان دارد و ما پلان داریم در ولسوالی چپه‌دره نیز عملیات کنیم تا داعش و طالبان را درهم بکوبیم.»

او گفت: «روزهای آتش‌بس با طالبان خاتمه یافتند و حالا نیروهای امنیتی به طالبان نیز حمله می کنند. ما می خواهیم هر دوی این گروه ها را سرکوب کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برای معلومات

پاسخ