امنیت

باشنده گان ولایت کنر داعش را به خاطر ادامه قطع خدمات شبکه‌ های مخابراتی محکوم کردند

نوشته خالد زیری

نبود خدمات مخابراتی در سه ولسوالی ولایت کنر موجب ایجاد مشکلات برای باشنده های محل شده است. در عکس یک آنتن مخابراتی بتاریخ ۱ جوزا در ولسوالی وته پور دیده می شود. [خالد زیری]

نبود خدمات مخابراتی در سه ولسوالی ولایت کنر موجب ایجاد مشکلات برای باشنده های محل شده است. در عکس یک آنتن مخابراتی بتاریخ ۱ جوزا در ولسوالی وته پور دیده می شود. [خالد زیری]

کتر -- جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش) طی یک ماه گذشته شرکت های مخابراتی را تهدید کرده اند تا خدمات مخابرات را در سه ولسوالی ولایت کنر قطع کنند که این اقدام گرفتاری و مشکلات را برای باشنده های سه ولسوالی ایجاد کرده است.

در گذشته جنگجویان در سراسر افغانستان و به تلافی عملیات ضد تروریزم و نیز برای مجازات مردم محل که جنگجویان آنان را منحیث حمایت گران دولت تلقی می کنند، خدمات مخابراتی را قطع کرده اند.

در شرایطی که مردم از نداشتن خدمات تلیفون دُچار مشکلات شده اند، جنگجویان به استفاده از مخابره ها و سایر انواع ارتباطات متوصل شده اند.

سید احمد مداد، مدیر اداره مخابرات و تکنالوژی معلومات ولایت کنر، به سلام تایمز گفت که داعش با این وعده که «آنتن ها را بسوزانید و محافظین آنتن ها را بکشید» در صورت عدم همکاری شرکت های مخابراتی، توانسته است خدمات مخابرات را «در ولسوالی های مانوگی و چپه دره» قطع کند.

وی افزود: که با قطع سیگنال های شرکت هایی که هدف تهدید قرار گرفته بودند «بعضی ساحات ولسوالی وته پور» نیز خدمات تلیفون را از دست داده اند.

قبل از شروع کمپاین تهدید داعش شبکه های ام‌ تی‌ان، سلام، و افغان بیسیم در این ولسوالی ها فعال بودند.

مداد گفت: «این مشکل بزرگ است. ما در این مورد به دفاتر مرکزی خود خبر داده ایم و کوشش می کنیم تا آن را حل کنیم.»

عبدالغنی مصمم، سخنگوی والی ولایت کنر، به سلام تایمز گفت: «ما از بزرگان قومی دعوت کرده ایم تا به این ولسوالی ها بروند و کوشش کنند تا این شبکه ها را دوباره فعال کنند.»

وی گفت: «داعش یک شبکه تروریستی است و همیشه در پی اذیت و کشتن مردم ملکی است. این یک گروه بی رحم است. این گروه به مشکلات مردم اهمیت نمی دهد و ... به بی رحمی اش ادامه می دهد.»

ایجاد مشکل برای مردم ملکی

وحیدالله، که ۳۵ ساله و باشندهء ولسوالی مانوگی است گفت که حالا برای یک تماس تلیفونی ساده چه مقدار وقت و پول باید صرف شود.

او بتاریخ ۲۸ ثور به سلام تایمز گفت: «دیروز من در خانه بودم. من می خواستم درباره یک موضوع مهم با کسی در کابل گپ بزنم. مگر تلیفون در ولسوالی ما کار نمی کرد. به این خاطر به ولسوالی وته پور رفتم، اما در آن جا هم تلیفون قطع بود. از این خاطر مجبور شدم به مرکز ولایت، یعنی به اسد آباد بروم و در آن جا توانستم تماس تلیفونی ام را انجام دهم.»

او گفت: «من مبلغ ۲۰۰ افغانی خرچ کردم تا به اسدآباد بروم. یک مقدار را نیز صرف خوراک کردم. وقتی من به طرف خانه می آمدم تقریباً شام شده بود.»

وی افزود :‌«می بینید چه قدر مشکل است؟ داعش می خواهد ما چه کار کنیم؟ همین کشتار مردم ملکی و اشتراک آنها در جنگ خودش به قدر کافی [بد است]. این گروه دیگر نباید ما را آزار و اذیت کند.»

صابر جان ۲۸ ساله و باشنده ولسوالی چپه دره برای خرید اقلام خوراکی برای فامیل اش در اسد آباد بود، اما نمی توانست از تغییراتی که در ضروریات زنده گی آنان به وجود آمده بود، معلومات دریافت کند.

او به سلام تایمز گفت: «من از خانه ام هیچ خبر ندارم. من در گذشته تلیفون کرده می توانستم ... مگر اکنون من دُچار مشکل شده ام. [فامیل من] شاید در خانه به سودای زیادتر ضرورت داشته باشد ... حالا من باید به خانه بروم و معلومات بگیرم و دوباره به این جا بیایم.»

او گفت: «شما [در خارج افغانستان] ترقی را مشاهده می کنید، مگر ما رو به عقب می رویم. آنچه روی می دهد بی رحمانه است. ما چه کار کرده می توانیم؟ ما کجا رفته می توانیم؟»

عملیات علیه داعش

فریدالله دهقان، سخنگوی امنیه کنر گفت که در این حال، نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، پولیس محلی و نیروهای ائتلاف مصروف عملیات علیه داعش بوده اند.

او به سلام تایمز گفت: «قوماندان و رهبران کلیدی و مهم داعش در کنر کشته شده اند. بیشتر آنها در حملات هوایی [ائتلاف ناتو] کشته شده اند.»‌

او گفت: «داعش در اینجا مقاومت کرده نمی تواند. بلکه فقط قادر به حملات چریکی و اذیت مردم ملکی است. مگر ما اجازه نخواهیم داد داعش در اینجا بماند.»‌

دهقان گفت: «ما به عملیات خود بر علیه داعش ادامه خواهیم داد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500