امنیت

با ادامه منع ارتباطات شبانه از سوی طالبان قندوز همچنان در «تاریکی» بسر می برد

نوشته هدایت الله

جنگجویان طالبان با مجبور کردن شرکت های مخابراتی جهت قطع فعالیت برج های شان در شب، باشنده های ولایت قندوز را در تاریکی نگاه داشته اند -- و آنها را از دسترسی به خدمات تلیفون و اینترنت محروم کرده اند. [هدایت الله]

قندوز -- طالبان با مجبور کردن شرکت های مخابراتی جهت قطع فعالیت برج های شان در شب، باشنده های ولایت قندوز را در تاریکی نگاه داشته اند -- و آنها را از دسترسی به خدمات تلیفون و اینترنت محروم کرده اند.

جنگجویان که از وحشت این که مبادا نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان تحرکات شبانه آنها را از طریق آنتن های شبکه های مخابراتی ردگیری کند، این شرکت ها را تهدید کرده اند که اگر برج های ارتباطاتی شان مابین ساعات ۴ بجه بعد از ظهر تا ۶ بجه صبح کار کند، آنها را تخریب خواهند کرد.

به گفته های باشنده های محلی و مقامات، این قطع ارتباطات شبانه مدت دو و نیم سال است که ادامه دارد.

سال پار باشنده های ولایت قندوز یک معضل دیگر را که توسط طالبان بر آنها اعمال شده بیان کردند: جمع آوری متقلبانه و اجباری «قبوض صرفیه» برق از مردم ملکی، برغم آن که این گروه ستیزه جو کدام خدماتی ارائه نمی دهد.

یک برج مخابرات بتاریخ ۲ دلو در شهر قندور ولایت قندوز دیده می شود. در پی دریافت تهدیدها از سوی جنگجویان طالبان اکثر شرکت های مخابراتی برح های شان را بین ساعات ۴ بجه بعد از ظهر تا ۶ بجه صبح قطع می کنند. [هدایت الله]

یک برج مخابرات بتاریخ ۲ دلو در شهر قندور ولایت قندوز دیده می شود. در پی دریافت تهدیدها از سوی جنگجویان طالبان اکثر شرکت های مخابراتی برح های شان را بین ساعات ۴ بجه بعد از ظهر تا ۶ بجه صبح قطع می کنند. [هدایت الله]

«شرم بر طالبان»

احسالن الله سعادت، باشنده ۳۱ ساله قندوز، گفت که طالبان به کمپانی های مخابراتی گفته اند که اگر از دستورشان مبنی بر قطع ارتباطات در شب تخطی کنند، برجی های مخابراتی شان را تخریب و منفجر خواهند کرد.

او به سلام تایمز گفت: «در ساعت ۴ بجه همه شبکه های مخابرات و ارتباطات بشمول روشن، افغان تلکوم، اتصالات، و ام‌تی‌ان قطع می شوند.»

وی گفت: «وقتی اتصال مخابراتی قطع شود، یعنی دست و پایمان بسته است و کدام کار کرده نمی تونیم. کسی حتی برای بردن مریض [به شفاخانه] تکسی خبر کرده نمی تواند و یا به اقارب شان کدام پیام را رسانده نمی توانند.»

سعادت گفت: «شرم بر این اقدام شنیع طالبان باد که ما را در تاریکی نگاه داشته است.»‌

محمد عمان سخی زاده، یکی دیگر از باشنده محلی که ۲۶ ساله است، می گوید که این اقدام بی شرمانه طالبان نشان می دهد که آنها هیچ گاه نمی خواهند ما زنده گی راحت و سهل داشته باشیم.

وی گفت: «ما از این وضع خسته شده ایم. تا چه وقتی باید این دشواری ها را تحمل کنیم؟»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان نباید ما را از حقوق مشروع مان محروم کند شب ها فقط یک شبکه فعالیت دارد، مگر کیفیت صدا و اینترنت آن به دلیل استفاده بیش از حد کاهش یافته است.»

آن شبکه توسط حکومت اداره می شود و به تهدیدات طالبان وقعی ننهاده است.

شبکه های میدیای اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر و همچنین ویبسایت های خبری اینترنت در شمول مهمترین منابع کسب معلومات برای بسیاری از باشنده های منطقه استند.

عبدالراغب فقیرزاده، ۳۵ ساله که خبرنگار رادیو قندوز است، گفت که از زمان اعمال این محدودیت های توسط طالبان او در دسترسی به معلومات با مشکل مواجه بوده است.

او به سلام تایمز گفت: «من یک برنامه زنده را در یکی از ایستگاه های رادیوی محلی اجرا می کنم، مگر به دلیل قطع شبکه های مخابرات و تلکوم در شب مخاطبان ما با برنامه های زنده ما در تماس شده نمی توانند.»

عبدالسلام کریمی ۲۶ ساله، یک فعال جامعه مدنی در قندوز، گفت: «ما به دلیل این قطع شبانه اینترنت از هر گونه دسترسی به اخبار کشورمان و جهان محروم شده ایم. طالبان کوشش می کنند ما را در تاریکی نگه دارند و این اقدامات نفرت ما از آنان را زیادتر کرده است.»

بی اعتنایی به تهدیدهای طالبان

باشنده های محلی می گویند که طالبان تهدیدات شان را عملی کرده اند.

عمر فقیری، یک باشنده ۴۲ ساله ولسوالی چاردره، گفت: «طالبان یک برج مخابراتی را ۱۴ ماه قبل در ساحه زاخیل ولایت قندوز به آتش کشیدند؛ زیرا به فرمان شان عمل نشده بود.»

او به سلام تایمز گفت: «این برح یک ساعت بعد از زمان مقرر طالبان هنوز متصل بود و به همین خاطر طالبان آن دکل را به آتش کشیده و محافظان امنیتی آن را لت و کوب کردند.»

با این حال، در برخی موارد حکومت افغانستان مانع از کوشش های طالبان برای اعمال فشار بر مردم شده است.

سال پار در ولایت هلمند، شبکه دولتی سلام آنتن های را برای برقراری مجدد ارتباطات مخابراتی تاسیس کرد؛ این اتفاق پس از آن افتاد که شرکت های خصوصی از ترس طالبان سرویس شان را متوقف کردند.

مقامات محلی می گویند که حکومت افغانستان باید شرکت های مخابراتی قندوز را ملزم کند شبکه های شان را برای مقابله با طالبان متصل نگه دارند.

امرالدین والی، یک عضو شورای ولایتی قندوز، با اشاره به اذیت و آزار مشترکین مخابرات توسط طالبان، به سلام تایمز گفت: «طالبان از اربابان شان دستور از کار انداختن دکل های مخابراتی را دریافت نمی کند و نمی داند که با این کار ریشه خودشان را قطع کرده اند.»

«ما از حکومت می خواهیم مجوز های شرکت های مخابراتی را که خدمات رسانی شان را بعد از تهدیدات طالبان در این ولایت قطع کرده اند، باطل کند.»

مقامات امنیتی در ولایت قندوز می گویند که آنها پلان دارند به عملیات تصفیوی شان علیه ستیزه جویان ادامه دهند تا اطمینان یابند خدمات مخابراتی در منطقه متصل خواهد ماند.

انعام‌الدین رحمانی، سخنگوی امنیه قندوز، گفت که عملیات نظامی انجام شده در ساحات آسیب پذیر ولایت قندوز همین حالا «نتایج خوب» را به دست داده اند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان پس از تحمل تلفات شدید در عملیات شبانه شرکت های مخابراتی را مجبور کردند تا خدمات شان را متوقف کنند. طالبان روحیه شان برای جنگیدن از دست داده اند و می کوشند تا با این اقدام که به زیان منافع عامه است، واکنش نشان دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت باید جهت امنیت دکل ها تضمین دهد و پس از آن شبکه ها ۲۴ ساعته فعال شوند. شما خودتان وضعیت را ندیده اید و از این خاطر چنین چیزی می گویید.

پاسخ