امنیت

تهدیدات طالبان، باشنده گان فراه را از خدمات تیلیفونی محروم ساخته اند

گزارش از عمر

تهدیدات جنگجویان طالبان بر منفجر کردن برج های مخابراتی در ولایت فراه، منجر به قطع شدن بسیاری از خدمات در این ولایت شده و موجب عصبانیت در بین باشنده گان شده است. [عمر]

هرات -- تهدیدهای طالبان بر منفجر کردن برج های مخابراتی در ولایت فراه منجر به قطع شدن بسیاری از خدمات در این منطقه شده و خشم باشنده گان محلی را برانگیخته است.

طالبان به تاریخ ۱۳ میزان به فراهم کننده گان خدمات مخابراتی در منطقه گفتند که خدماتشان را قطع کنند یا اینکه برج های آنها توسط جنگجویان تخریب خواهند شد. تنها شرکت مخابراتی سلام که توسط حکومت اداره می شود، به ارائه خدمات در این منطقه ادامه می دهد.

بر اساس گفته های مقامات و باشنده گان محلی، این گروه توجیه رسمی ای به خاطر این تهدید ارائه نداده است، اما طالبان گفته اند که اگر کابل عملیات هوایی را علیه جنگجویان متوقف کند، طالبان به برگشت خدمات مخابراتی در این ولایت اجازه خواهند داد.

مقامات امنیتی در گذشته ها گفته بودند که، طالبان می ترسند که نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان می توانند حرکات آنها را شبانه از طریق آنتن شبکه ها ردیابی کنند.

برج های تیلیفون همراه را در این تصویر که به تاریخ ۱۰ دلو سال گذشته در ولسوالی زنده جان، ولایت هرات گرفته شده است، می توان مشاهده کرد. [عمر]

برج های تیلیفون همراه را در این تصویر که به تاریخ ۱۰ دلو سال گذشته در ولسوالی زنده جان، ولایت هرات گرفته شده است، می توان مشاهده کرد. [عمر]

باشنده گان ولایت فراه این اقدام جنگجویان را جنایتی علیه مردم ملکی می دانند و از این گروه می خواهند تا خدمات عامه را در شورش خود شامل نکند.

شاه محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه گفت، خاموش کردن خدمات مخابراتی به باشنده گان محلی آسیب می رساند.

وی گفت، «طالبان تهدید کرده اند که در صورت برگشت خدمات مخابراتی، برج های حامل آنها را در ولسوالی ها تخریب خواهند کرد. آنها زندگی باشنده گان عادی ولایت فراه را مختل کرده اند.»

وی افزود، «از روزی که خدمات مخابراتی قطع شده اند، زندگی و مشاغل موجود در فراه تحت تأثیر قرار گرفته و مشکلات روز به روز افزایش می یابد.»

محمود، یکی از باشنده گان شهر فراه که از ارائه نمودن نام خانوادگی خودداری کرد گفت، «من هیچ خبری از خانواده ام در ولسوالی پشت رود ندارم. طالبان می ترسند که مکان آنها توسط شبکه های مخابراتی ردیابی شود، و به همین دلیل آنها فراهم کننده گان خدمات مخابراتی را تهدید کرده اند.

وی گفت، «این اولین بار نیست. خدمات مخابراتی در گذشته چندین بار خاموش شده اند.»

شکیب فقیری، یکی دیگر از باشنده گان شهر فراه گفت، این اقدام طالبان مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

فقیری گفت، «با این کار، طالبان مشکلاتی را برای مردم ملکی ایجاد می کنند، نه برای حکومت.»

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه گفت، «معامله های تجاری در ولایت فراه تحت تأثیر قرار گرفته است زیرا شرکت های مخابراتی خدمات خود را قطع کردند.»

«مردم ملکی با یکدیگر از طریق تیلیفون های همراه تماس می گیرند، و همه امور تجاری آنها از طریق این چینل پروسیس می شود، اما طالبان زندگی عادی را مختل کرده اند.»

مزاحمت های شب هنگام

علاوه بر این، خدمات مخابراتی شبانه در ولسوالی های هرات، غور و بادغیس به دلیل تهدیدات طالبان قطع شده اند.

احمدشاه مؤحد، یکی از باشنده گان فیروز کوه گفت، شبکه های مخابراتی طی دو ماه گذشته در ولایت غور با مشکل روبرو شده اند.

وی افزود، «ما از طالبان می خواهیم که از محدود کردن خدمات عامه خودداری کنند. مردم ملکی در جنگ فعلی بی طرف مانده اند، بنابراین به هیچ وجه نباید آسیب ببینند.»

نجیب الله محبی، عضو شورای ولایتی هرات گفت، خاموش شدن شبکه مخابراتی در شب، یکی از بزرگترین موضوعاتی است که بر مناطق دور افتاده ولایت هرات تأثیر می گذارد.

وی گفت، «باشنده گان با مشکلات زیادی در ولسوالی ها روبرو می شوند، از جمله در مواقع اضطراری و شرایط سخت... وقتی مجبورند با بستگان خود تماس بگیرند، اما آنها از خدمات مخابراتی محروم مانده اند.»

محبی افزود، «سیاست و ایدئولوژی طالبان همیشه عقب مانده بوده است. طالبان نمی خواهند که افغانستان پیشرفت کند، و آنها نمی خواهند که افغان ها به تکنولوژی دسترسی داشته باشند.»

وی گفت، «هدف طالبان این است که مردم را از اتصال محروم کنند تا آنها بتوانند افکار جاهلانه خود را بر جامعه تحمیل و تطبیق کنند.»

ضایعه مردم ملکی

محمد فرید اخیزی، عضو شورای ولایتی بادغیس گفت، باشنده گان نمی فهمند که چگونه طالبان می توانند رفتار خود را توجیه کنند، زیرا این افراد ملکی هستند که از این خدمات استفاده می کنند.

وی گفت، «خدمات مخابراتی به مدت دو ماه در کل ولایت بادغیس در شب خاموش شده اند و این مسئله مشکلات زیادی ایجاد کرده است. اتصال به محض فرارسیدن شب متوقف می شود، و [کاربران] دیگر هیچ خبری از آنچه با دوستان و خانواده های آنها اتفاق می افتد ندارند.»

اخیزی افزود، «این قرن بیست و یکم است که سایر کشورها به تکنولوژی و ارتباطات پیشرفته دسترسی دارند، اما طالبان اجازه نمی دهند که افغانها حتی از تیلیفون های همراه خود استفاده کنند.»

وی گفت، «این برای طالبان واقعاً شرم آور است و آنها در تاریخ به عنوان یک گروه بدنام ثبت خواهند شد.»

غلام داود هاشمی، معاون والی هرات گفت، از آنجا که طالبان توانایی نبرد با نیروهای امنیتی را ندارند، آنها در عوض خدمات مخابراتی و نهادهای ملکی را آسیب می رسانند.

وی گفت، «طالبان توانایی حمله بر شبکه های مخابراتی و برج های آنها را در ولایت هرات ندارند، اما شرکت های مخابراتی شبانه در ولسوالی های هرات خدمات خود را به دلیل ناامنی و تهدیدات طالبان برای آنها در ولایات دیگر، خاموش می کنند.»

هاشمی گفت، «طالبان به فراهم کننده گان مخابراتی گفته اند ... اگر آنها خدمات خود را در ولسوالی های هرات قطع نکنند، برج های آنها را در آن ولایات منفجر خواهند کرد.»

وی افزود، «این عمل طالبان به مردم آسیب می رساند. این هیچ خسارتی به حکومت یا نیروهای امنیتی وارد نمی کند، اما به مردم ملکی آسیب می رساند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500