امنیت

تهدید باشنده گان هرات مبنی بر محروم شدن از سرویس تلفن شبانه توسط طالبان

نوشته عمر

باشنده گان ولایت هرات در هشت ولسوالی، به دلیل تهدیدات طالبان مبنی بر از بین بردن آنتن های مخابراتی، از خدمات تلفنی در شب محروم هستند. طالبان از این که نیروهای افغان از طریق این آنتن های مخابراتی حرکات آنها را ردیابی کنند، وحشت دارند. [عمر]

هرات -- به دلیل تهدیدات طالبان مبنی بر از بین بردن آنتن های مخابراتی، باشنده های هشت ولسوالی ولایت هرات از خدمات تلفنی در شب محروم هستند.

طالبان از این که نیروهای افغان از طریق این آنتن های مخابراتی حرکات آنها را ردیابی کنند، وحشت دارند.

هر روز از ساعت ۶ شام بجه تا ۸ صبح بجه در ولسوالی های کوهستان، زنده جان، غوریان، شیندند، پشتون زرغون، اوبا، گلران و کشکه ربات سنگی متوقف می شود.

اپراتورهای دیگر ولایات افغانستان از جمله قندوز و هلمند نیز به دلیل تهدیدات مشابه توسط جنگجویان خدمات شان در شب را قطع کرده اند.

در این عکس که بتاریخ ۲۰ جدی گرفته شده، یک آنتن تلفن همراه در ولسوالی کوهستان ولایت هرات دیده می شود. [عمر]

در این عکس که بتاریخ ۲۰ جدی گرفته شده، یک آنتن تلفن همراه در ولسوالی کوهستان ولایت هرات دیده می شود. [عمر]

باشنده گانی که در این ولسوالی ها سکونت دارند، ساعات تعطیل خدمات شبانه را تقبیح می کنند و از حکومت می خواهند که این مسئله را حل کند.

شمس‌الحق ضیاء ۲۸ ساله، یک باشنده ولسوالی غوریان ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «مشکلات بسیاری ممکن است پیش بیاید.»

او گفت: «به حیث مثال، اگر کسی در این قریه بیمار می شود یا اگر در این شهر اتفاقی بیافتد، هیچ راهی برای دانستن در تمام شام وجود ندارد. اگر مقامات در رده های بالا صدای ما را می شنوند، ما می خواهیم که این مشکل حل شود.»

گوهر خان ۳۵ ساله، یکی دیگر از باشنده گان ولسوالی غوریان، با حرف او موافقت کرد و گفت که این قطع خدمات، امنیت باشنده گان این ولسوالی ها را در معرض خطر قرار می دهد.

خان به سلام تایمز گفت: «در شرایط اضطراری، من نمی توانم با کسی بشمول خویشاوندان، همسایگان یا سازمان های حکومتی تماس بگیرم. کسانی که بستگان بیمار دارند، پوقتی می خواهند شام با کسی تماس بگیرند، دشواری های بسیار تجربه می کنند.»

برخی از اعضای شورای ولایتی هرات هشدار می دهند که غیر فعال نگه داشتن شبکه های مخابراتی در این ولسوالی ها، تنها ناامنی را افزایش می دهد و فعالیت های طالبان را تقویت می کند.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «قطع شدن فعالیت های شبانه شبکه های مخابراتی در ولسوالی مشکلات کلان برای مردم به باور آورده است. هم از لحاظ مریضی و رفت و آمدهایی که دارند و هم از لحاظ امنیتی مردم را با سختی روبه رو ساخته است.»

طاهری گفت: «مقام های امنیتی برای ما وعده داده اند که این مشکل را حل می سازند و ما امیدوار استیم در تمام ساحات پس از این آنتن های مخابراتی خاموش نمانند و دوباره فعال ساخته شوند.»

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «قطع آنتن ها و اختلال در فعالیت شبکه های مخابراتی موجب افزایش ناامنی می شود. بنابراین حکومت باید به این موضوع توجه کرده و این مشکل را حل کند.»

برقراری مجدد خدمات

مقامات محلی در هرات می گویند که آنها از اپراتورهای مخابراتی می خواهند تا خدمات شان در شب را از سر بگیرند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، به سلام تایمز گفت: «ما از این موضوع اطلاع داریم و شکایت هایی به ما رسیده است.»

او گفت: «بر اساس این شکایت ها بود که ما رسماً به وزارت مخابرات نامه هایی رسمی فرستادیم و از آنها انتظار داریم که به زودترین فرصت با شبکه های مخابراتی وارد گفتگو شوند تا این که معضل را دریافت کنند و این مشکل را حل بکنند.»‌

«هدف این است که ما به شکل ۲۴ ساعت خدمات مخابراتی بدون قطعی را در ولایت هرات داشته باشیم.»

وی افزود: «متاسفانه شورشیان در بعضی ساحات آنتن های مخابراتی را غیر فعال ساخته اند.»

رحیمی افزود: «ما از طریق بزرگان قوم، شوراهای ولسوالی ها، شرکت های مخابراتی و روابطی که ما داریم تلاش می کنیم که این مشکل را حل کنیم و تلیفون در ولسوالی ها باید فعال بماند.»

رحیمی گفت که شرکت های مخابراتی در برخی از ولسوالی ها، با این که شبکه های شان از هر گونه تهدید طالبان محافظت می شوند، خدمات شان در شب را قطع می کنند.

رحیمی گفت: «حتی برخی آنتن ها در ساحات زیر حاکمیت دولت و ساحات امن هم از طرف شب غیر فعال می شوند و این موضوع تحت بررسی ما است و به زودی مشکل را حل می کنیم.»

جنرال امین الله امرخیل، قوماندان امنیه ولایت هرات، گفت که پولیس در تلاش است تا تمامی اپراتورهای مخابراتی در ساحات مختلف را از هر گونه حمله بالقوه طالبان محافظت کند.

او به سلام تایمز گفت: «تهدیدهای امنیتی فقط در سه ولسوالی بلند است و در ولسوالی های دیگر تهدید بلند امنیتی وجود ندارد. اگر مشکلات با ما در میان گذاشته شوند ما اقدام می کنیم مثل که پیش از این اقدام کرده ایم. اگر موضوعات با ما شریک ساخته شود ما عملیات راه اندازی می کنیم.»

وی افزود: «تهدیدهای امنیتی آنقدر جدی نیست که شبکه های مخابراتی فعالیت های شان را قطع می سازند. در ساحاتی که هیچ تهدید امنیتی وجود ندارد به یک تماس تهدیدآمیز نباید فعالیت شبکه های مخابراتی قطع شود.»

ادامه تهدید طالبان

با این حال، اقدامات طالبان در گذشته نشان می دهد که آماده هستند چنین اعمالی را انجام دهند.

غلام رسول قاری زاده، عضو مسلکی اداره تنظیم خدمات مخابراتی (آترا) در هرات، به سلام تایمز گفت: «طالبان در طول ۱۲ ماه گذشته نه سایت (آنتن مخابراتی) را سوختانده اند.»

قاری زاده گفت: «چون شبکه های مخابراتی به تهدیدهای طالبان توجه نکردند به همین خاطر آنان (طالبان) آنتن های مخابراتی را تخریب کردند.»

او گفت: «موقعیت این آنتن های مخابراتی در ولسوالی ها در ساحات دور دست و کوهستان ها است و به همین علت مشکل امنیتی وجود دارد.»

وی افزود: «هر لحظه مردم به شبکه های مخابراتی نیاز دارند و می خواهند که به خانواده ها و نزدیکان شان تماس بگیرند. اما وقتی آنتن ها قطع باشند مردم با مشکلات جدی روبه رو می شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500