امنیت

طالبان با بمب گذاری انتحاری در پکتیا توافقنامه صلح را بیشتر تضعیف کردند

سلام تایمز و ای اف پي

در این تصویر دیده می شود که، منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۲۵ ثور، محل حمله طالبان در گردیز، ولایت پکتیا را بازرسی می کنند. [ایس تی آر/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۲۵ ثور، محل حمله طالبان در گردیز، ولایت پکتیا را بازرسی می کنند. [ایس تی آر/ای اف پی]

خوست -- به گفته مقامات افغان، به روز پنجشنبه (۲۵ ثور)، یک بمبگذاری انتحاری طالبان در یک پایگاه اردوی ملی افغان در ولایت پکتیا، باعث کشته شدن دست کم پنج فرد ملکی و زخمی شدن ۲۴ نفر دیگر شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک پیام واتساپ به خبرنگاران مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

طالبان، که مکرراً در ادعاها مبالغه می کنند گفتند، «ده ها سرباز کشته و زخمی شدند» و گزارش ها مبنی بر کشته شدن مردم ملکی را تکذیب کرد.

وزارت دفاع می گوید، این بمبگذار انتحاری قبل از رسیدن به پایگاه، موترلاری مجهز به مواد منفجره را انفجار داد.

در تصویر یک زن مشاهده می شود که، در کنار اطفال تازه تولد شده که در نتیجه یک حمله انتحاری در یک شفاخانه زایمان در کابل به تاریخ ۲۴ ثور، مادران خود را از دست دادند، نشسته است. [ایس تی آر/ای اف پی]

در تصویر یک زن مشاهده می شود که، در کنار اطفال تازه تولد شده که در نتیجه یک حمله انتحاری در یک شفاخانه زایمان در کابل به تاریخ ۲۴ ثور، مادران خود را از دست دادند، نشسته است. [ایس تی آر/ای اف پی]

این آخرین حمله پس از یک هفته خاصتاً خشونت بار رخ داده است که باعث شد رئیس جمهور اشرف غنی موقف تازه «دفاعی» حکومت، که هدف آن پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان بود را لغو کرده و به سربازان دستور داد که دوباره به حالت تهاجمی بازگردند.

'ظالمانه و بزدلانه'

به روز سه‌ شنبه (۲۳ ثور)، افراد مسلح بالای یک شفاخانه در کابل حمله کردند و دست کم ۲۴ نفر به شمول شیرخواران و نرسان را کشتند.

اندکی پس از آن، یک بمبگذار انتحاری در مراسم یک جنازه در ولایت ننگرهار رخ داد که منجر به کشته شدن ۳۲ نفر عزاداران شد.

با انتشار تصاویر مادران و اطفال کشته شده که در کمپل های خون آلود پیچیده شده بودند، این قتل عام ها خشم بین المللی را برانگیختند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد این «حملات تروریستی ظالمانه و بزدلانه» را محکوم کرد.

این شورا در اعلامیه ای گفت، «هدف قرار دادن شیرخواران، کودکان، مادران و کارکنان صحی بالخصوص یک عمل منزجر است.»

بخش زایمان این شفاخانه کابل توسط داکتران بدون مرز اداره می شد، که بعداً معلومات داد که مادری در جریان این حمله طولانی مدت، ولادت کرده بود.

رئیس عمومی سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) به روز چهارشنبه (۲۴ ثور) گفت که وی از این حمله مرگبار بر شفاخانه زایمان در افغانستان، «شوکه شده و وحشت زده شده است».

تیدروس ادهانوم گهیبریاسس، به احترام کشته شدگان در جریان یک کنفرانس رسانه ای مجازی در مرکز این سازمان در جینیوا، یک دقیقه سکوت را برگزار کرد.

تیدروس گفت، «من از شنیدن این حمله بر شفاخانه داکتران بدون مرز در افغانستان، که منجر به کشته شدن نرسان، مادران و اطفال شد، شوکه شده و وحشت زده شدم.»

وی افزود، «مردم ملکی و کارمندان صحی هرگز نباید مورد هدف قرار بگیرند.»

تیدروس گفت، «ما برای صحت به صلح و برای صلح به صحت نیاز داریم. و به آن اکنون نیاز داریم. در زمان یک همه گیر جهانی، من از همه طرف ها می خواهم که سیاست را کنار بگذارند و صلح، آتش بس جهانی، و پایان دادن به این همه گیر همه باهم را در اولویت قرار دهند.»

توافقنامه صلح در تردید

حکومت غنی در پیوند به این حملات جنگجویان طالبان و داعش را مقصر دانست و به سربازان دستور داد تا عملیات های تهاجمی را از سر بگیرند.

طالبان، که از دست داشتن در این بمبگذاری ها انکار کردند، بعداً هشدار دادند که آنها برای واکنش به هرگونه حملات «کاملاً آماده» هستند.

این رویدادهای اخیر روند قبلاً شکننده صلح را تهدید کرده اند..

در ماه حوت، واشنگتن و طالبان توافق کردند که بر اساس آن، در مقابل ضمانت های امنیتی از این شورشیان، تمام نیروهای خارجی در سال آینده این کشور را ترک خواهند کرد.

سید ناصر موسوی، یک تحلیلگر امور سیاسی افغان پیش از حمله ۲۵ ثور به ای اف پی گفت، «حکومت افغان حق دارد احساس ناامیدی کند و در میان حملات شدت یافته طالبان هیچ اراده صلح آمیز را از آنها مشاهده نکند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یگانه محافظان مردم افغانستان و تنها امید این ملت، نیروهای امنیتی و دفاعی هستند.

پاسخ

طالبان به صلح باور ندارند، آنها در جنگ بزرگ شده اند. مفکوره و ذهنیت آنها جنگ، ویرانی، و کشتن است. بناءً مردم نباید از این گروه توقع صلح داشته باشند.

پاسخ