امنیت

کابل توقف موقت تبادله زندانیان طالب را زمان اعلام کرد که انفجارات کابل را تکان دادند

سلام تایمز و ای اف پی

پولیس افغان به تاریخ ۲۶ حمل موتر ها را در یک پوسته تلاشی در کابل بررسی می کند. مقامات در کابل موترسیکل ها و اسکوترها را در پایتخت افغانستان به منظور مهار کردن موج گسترده ای از جنایت و متوقف کردن مهاجمان موترسیکل سوار که دست به قتل های هدفمند می زنند ممنوع کردند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

پولیس افغان به تاریخ ۲۶ حمل موتر ها را در یک پوسته تلاشی در کابل بررسی می کند. مقامات در کابل موترسیکل ها و اسکوترها را در پایتخت افغانستان به منظور مهار کردن موج گسترده ای از جنایت و متوقف کردن مهاجمان موترسیکل سوار که دست به قتل های هدفمند می زنند ممنوع کردند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

کابل -- به اساس گزارش از طلوع نیوز، حکومت افغانستان به روز دوشنبه (۲۲ ثور) از توقف موقت آزادی زندانیان طالب خبر داد.

تا حدود ۱۰۰۰ زندانیان طالب به حیث بخشی از برنامه تبادله زندانیان شامل در توافقنامه ایالات متحده و طالبان که در ماه دلو امضاء شد، آزاد شده اند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت، طالبان ۱۷۱ زندانی را که در بین آنها ۱۰۵ تن از سربازان نیروهای امنیتی و دفاعی شامل هستند آزاد کرده اند.

وی گفت، «حکومت متعهد است كه آزادی زندانیان طالب را زمانی از سر گیرد که ۲۰۰ تن از سربازان نیروهای امنیتی از سوی طالبان آزاد شوند.»

فیصل گفت، حکومت آماده است تا پنج زندانی طالب را در بدل یک زندانی که این جنگجویان آزاد می کنند، رها سازد.

وی افزود، «اگر طالبان این پروسه را متوقف بسازند حکومت افغانستان مکلف نیست آزادی زندانیان را ادامه دهد.»

طالبان به تاریخ ۲۲ ثور پس از اعلام حکومت گفت كه این گروه ۵۳ زندانی دیگر نیروهای افغان را در ولایت های فاریاب و بادغیس آزاد كرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان به روز شنبه (۲۰ ثور) در یک تویت گفت، «اکنون این مربوط به طالبان است تا آزادی نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان را تسریع کنند، خشونت را کاهش دهند و برای گفتگوهای مستقیم با حکومت آماده شوند.»

در این تویت آمده است، «تأخیر در این زمینه دیگر قابل توجیه نیست.»

بمبگذاری های کابل

این اعلامیه به تاریخ ۲۲ ثور در حالی صورت گرفت که چهار بمب کنار جاده در ظرف کمتر از ۹۰ دقیقه در کابل منفجر شدند که در آن چهار فرد ملکی بشمول یک کودک زخمی گردیدند.

جنگجویان طی هفته های اخیر چندین بمب کنار جاده و حملات راکتی را در کابل و دیگر مناطق این کشور انجام داده اند، اما به نظر می رسد انفجارهای بامداد ۲۲ ثور نخستین تلاش هماهنگ شده ای چند ماه است.

تا اکنون هیچ گروهی مسئولیت این بمبگداری ها را بر عهده نگرفته است.

فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل به خامه پرس گفت، این بمب ها در منطقه ای تهیه مسکن این شهر منفجر شدند. وی افزود که یک تیم پاکسازی در محل انفجارها موجود بود.

وی گفت، مقامات، قربانیان را به شفاخانه جایکه آنها مراقبت صحی را دریافت می کنند انتقال داده اند.

این انفجارها در ناحیه ۱۷ پایتخت، ساحه ای که امنیت ملی افغانستان اخیراً هسته مشترک داعش و شبکه حقانی را که متهم به راه اندازی چندین حمله است از بین برد، رخ دادند.

طالبان از ماه حوت بدینسو پس از آنکه آنها توافقنامه را با مذاکره کننده گان امریکایی به منظور مساعد کردن زمینه گفتگوهای صلح بین الافغانی امضاء کردند، حملات بزرگی را در شهرهای افغانستان انجام نداده اند.

بر اساس این توافقنامه، طالبان تعهد کرد اند كه نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده را هدف قرار نمی دهند، اما آنها در قبال سربازان افغان چنین تعهدی نکرده اند.

این جنگجویان حملات خود را در ولایات بخاطر افزایش داده اند که آنها می خواهند در میان گفتگوهای متوقف شده با حکومت افغانستان، امتیاز بگیرند.

شورای امنیت ملی به تاریخ ۲۰ ثور گفت، در نتیجه حملات طالبان در هفته دوم ماه رمضان در ۱۸ ولایت حداقل ۲۵ فرد ملکی کشته و ۷۴ نفر دیگر زخمی شدند.

این شورا در یک تویت اظهار داشت، این افزایش ۳۳ درصدی حملات جنگجویان در مقایسه با هفته اول ماه رمضان را نشان میدهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500