امنیت

علمای دینی و شهروندان برای دفاع از نیروهای افغان علیه طالبان تظاهرات کردند

گزارش از خالد زیری

حدود ۲۰۰ نفر از علمای دینی و شاگردان مدارس به تاریخ ۱۶ اسد در ولایت ننگرهار گردهم آمدند تا با اهدا کردن خون از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان حمایت خود را نشان دهند. [خالد زیری/سلام تایمز]

ننگرهار -- علمای دینی در کنر و ننگرهار هفته گذشته حمایت شان را از نیروهای افغان اعلام کرده و آنچه را که آنها به عنوان «فتنه» طالبان توصیف نمودند، محکوم کردند.

حدود ۲۰۰ نفر علمای دینی و شاگردان مدارس به روز شنبه (۱۶ اسد) در ننگرهار گردهم آمدند تا با یک کمپاین اهدای خون از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان حمایت خود را نشان دهند.

مجاهدین واقعی

مولوی مشتاق احمد در سخنرانی اش به این گردهمایی گفت، «حکومت ما یک نظام اسلامی است و سربازان ما که همین اکنون می جنگند مجاهدین واقعی هستند.»

وی گفت، «طالبان غلامان خارجی ها هستند و آنها تلاش می کنند... تا افغانستان را ویران نموده و کشور را دوباره به دوران دهه ۱۳۷۰ برگردانند. اما ما به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که این کار را انجام دهد.»

یک عالم دینی به تاریخ ۱۶ اسد در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار برای نیروهای افغان خون هدیه می کند. [خالد زیری/سلام تایمز]

یک عالم دینی به تاریخ ۱۶ اسد در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار برای نیروهای افغان خون هدیه می کند. [خالد زیری/سلام تایمز]

مشتاق احمد گفت، «اگر ضرورت شود، ما در کنار نیروهای امنیتی خود خواهیم ایستاد و در مقابل غلامان خارجی ها جهاد را اعلام خواهیم کرد. ما امروز خون خود را با افتخار برای این سربازان اهدا کردیم و در صورت ضرورت سلاح ها را نیز برخواهیم داشت.»

مولوی فریدون حنفی یک عالم دیگر که خون هدیه کرد در سخنرانی اش به سربازان حاضر در این گردهمایی گفت، «شما علیه کسانی که افغانستان را ویران می سازند و تحت نام دین فتنه را پخش می کنند، هر قدمی را که بر می دارید جهاد محسوب می شود.»

وی گفت، «من به عنوان یک عالم دین به شما اطمینان می دهم که در صورت لزوم من در کنار شما علیه این غلامان که به نام طالبان یاد می شوند، خواهیم ایستاد زیرا شما مجاهدین و حق به جانب هستید.»

منسوبین نظامی افغان که در گردهمایی اشتراک کرده بودند اظهار سپاس کردند.

تظاهرات روی جاده ها

هفته گذشته افغان ها در هرات، کابل و سایر نقاط کشور تظاهرات نموده و شعارهای الله اکبر را سر دادند تا حمایت خود برای نیروهای افغان را به نمایش بگذارند.

دگروال عجب گل صافی رئیس امور دینی و فرهنگی در قول اردوی ۲۰۱ سیلاب گفت، «هنگامیکه نعره های الله اکبر از هرات آغاز شده و به کنر و نورستان رسیدند، ما مطمئن شدیم که علمای دینی جوان و بزرگسال در کنار ما هستند.»

وی گفت،‌ «ما اکنون حتی بیشتر مطمئن شدیم زیرا علمای دینی برای ما خون اهدا می کنند و از ما حمایت می کنند.»

وی در اشاره به گروهی در صده اول اسلام که از عقیده خارج شده بودند زیرا آنها علیه مسلمانان اقدامات توطئه گرانه را انجام می دادند گفت، «من با افتخار به شما اطمینان می دهم که نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به دشمن شکست خواهند داد و کشور را از خوارج و جاسوسان نجات خواهند داد.»

صافی افزود، «نیروهای شما از سرزمین خود با صداقت و وطن دوستی دفاع می کنند. ما این سرزمین را به عنوان مادر خود می دانیم و ما از مادر خود محافظت خواهیم کرد.»

در همین حال، علمای دینی از ولایات شرقی به روز پنجشنبه گذشته در شهر اسدآباد مرکز ولایت کنر گردهم آمده و فتواهایی را رد کردند که بعضی ملاهای پاکستانی صادر کرده و تلاش کرده بودند تا جنگ طالبان را جهاد تلقی کنند.

مولوی ضیاءالرحمان الله یار معاون شورای علمای کنر گفت، «سربازان ما که می جنگند غازی هستند، و کسانی که کشته شده اند شهیدان واقعی هستند زیرا آنها از کشور و مردم دفاع می کنند.»

به گروگان گرفتن الله اکبر

مولوی محمد انور انور یکی دیگر از علمای دینی گفت، «ما با نعره های الله اکبر پیوستیم و بعداً طالبان خوارج گفتند که الله اکبر به آنها تعلق دارد.»

انور با افزودن اینکه این نعره به همه مسلمانان به طور ویژه آنهایی که کشور خود را دوست دارند تعلق دارد گفت،‌ «طالبان به طور عجیب حتی الله اکبر را به گروگان می گیرند».

محمد انور افزود، «طالبان غلامان خارجی ها هستند که کشور خود را برای منافع دیگران ویران می سازند. بنا بر این، ما نمی توانیم جنگ آنها را جهاد توصیف کنیم بلکه جنگ آنها فتنه است.»

وی گفت، «این سربازان ما هستند که با آنها می جنگند و از کشور خود محافظت می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پیروز کامگار باشند

پاسخ

طرح خلیل‌زاد: اول توازن قدرت دوم گفت‌و‌گو بر سر تشکیل حکومت همه شمول! ------------------------------ شواهد نشان می‌دهد که طرح خلیل‌زاد برای رسیدن به توافق سیاسی، ایجاد توازن قدرت بین دولت و طالبان است. از آنجای‌که اشرف غنی حاضر نبود تا قدرت را واگذار کند، خلیل‌زاد از طریق فراهم ساختن زمینه سقوط ولسوالی‌ها و شهر‌ها می‌خواهد برابری قدرت را ایجاد نموده تا حکومت مجبور به پذیرش طرح او شود. چنین پیش بینی می‌شود که از بین 34 ولایت، 16 ولایت بزودی در کنترل طالبان قرار خواهد گرفت. در مرحله بعدی روی تقسیم قدرت و ایجاد حکومت گذار، بحث‌ها شدت می‌گیرد. از جمله شواهد که نشان می‌دهد خلیل‌زاد در پی ایجاد توازن قدرت است به موارد زیر توجه کنید: 1- طی یک هفته از مجموع 420 ولسوالی، 210 ولسوالی (پنجاه فیصد) بدون درگیری، تحت نام عقب نشینی تاکتیکی در اختیار طالبان قرار گرفت. انس حقانی در آن زمان گفت:«ما شگفت زده شده‌ایم، بعضی والسوالی‌ ها بعد از تخلیه توسط حکومت، الی رسیدن طالبان دو تا سه روز در خلای قدرت قرار داشتند.» همچنان حمدالله محب؛ نیز در یک مصاحبه اش گفت که ما تعجب کردیم و حیرت زده شدیم! 2- رهبران ائتلاف شمال گفتند که در زمان شروع سقوط ولسوالی‌ها، می‌خواستیم مقاومت مردمی را شکل دهیم‌؛ اما خلیل‌زاد با هشدار مانع این اقدام شد. گویا که با تشدید درگیری‌ها پروسه صلح آسیب می‌بیند. 3- ولایت نیمروز منیحث اولین ولایت بدون هیچ درگیری به کنترل طالبان درآمد. 4- بعد از تصمیم آمریکا مبنی بر استفاده از B52، خلیل‌زاد در تویتِ گفت: این تصمیم مانع صلح می شود، کشته های بیشتر به صلح منتج نمی‌شود. پیش‌روی طالبان در ولایت‌های شمال افغانستان طی فاصله چهار روز که تا اکنون هشت ولایت سقوط کرده است، گمان

پاسخ