امنیت

علمای دینی و امامان مساجد کنر خشونت طالبان را تقبیح کردند

گزارش از خالد زیری

ده ها نفر از علمای دینی و امامان کنر به تاریخ ۲۰ سرطان در اسدآباد مرکز این ولایت گردهم می آیند تا حمایت خود را از حکومت و نیروهای امنیتی اعلام کنند و خشونت طالبان را محکوم کنند. [دفتر مطبوعاتی ولایت کنر]

ده ها نفر از علمای دینی و امامان کنر به تاریخ ۲۰ سرطان در اسدآباد مرکز این ولایت گردهم می آیند تا حمایت خود را از حکومت و نیروهای امنیتی اعلام کنند و خشونت طالبان را محکوم کنند. [دفتر مطبوعاتی ولایت کنر]

اسدآباد -- علمای دینی و امامان مساجد از ولایت کنر به روز یکشنبه (۲۰ سرطان) در اسدآباد گردهم آمدند تا حمایت شدید خود را از حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی اعلام کنند و خشونت جاری طالبان را محکوم کنند.

مولوی ضیاءالرحمن الله یار رئیس شورای علمای کنر گفت، علما و روحانیون بر اساس آموزه های دینی و قرآن کریم فیصله کرده اند که جنگ جاری توسط طالبان نمی تواند به عنوان «جهاد» محسوب شود.

وی به این گردهمایی گفت، «ما برای ملت افغانستان واضح ساختیم كه این جنگ غیرعادلانه برادرکشی بیش نیست.»

نجیب الله حقیار معاون شورای علمای کنر گفت، منسوبین نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان فرزندان ملت افغانستان هستند و آنها از ارزش های اسلام و سرزمین پدری حمایت و محافظت می کنند.

ضیاءالحق امرخیل والی ننگرهار به تاریخ ۲۰ سرطان به عنوان قدردانی به یک عضو گروه خیزش مردمی در ولسوالی خوگیانی پول نقد می دهد. [دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار]

ضیاءالحق امرخیل والی ننگرهار به تاریخ ۲۰ سرطان به عنوان قدردانی به یک عضو گروه خیزش مردمی در ولسوالی خوگیانی پول نقد می دهد. [دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار]

وی با خاطرنشان کردن اینکه هرکسی که این حکومت قانونی را تضعیف کرده و ملت را نابود کند در حقیقت دشمن مردم است گفت، دفاع از حاکمیت افغانستان یک مسؤلیت مشترک است.

جمال الدین سیار منشی شورای علمای کنر گفت، «طالبان به طور قصدی مکاتب، کلینیک ها، پوسته های پولیس و حتی تعمیرات عامه را می سوزانند.»

وی با تأكید كردن بر اینكه هیچ شواهدی وجود ندارد كه نشان دهد آنها قصد آبادی یا كمک در انکشاف كشور کرده باشند گفت، آنها ملت را نابود كردند.

مولوی محمد انور رئیس ارشاد حج و اوقاف ولایت نورستان که همچنان در این گردهمایی حضور داشت گفت، هیچ کس در جنگ فعلی پیروز نخواهد شد.

وی افزود، علمای دینی از سراسر جهان این درگیری را محکوم کرده و آن را نامشروع دانسته اند، زیرا هیچ اساس قانونی و دینی ندارد.

بیرون راندن طالبان

مقامات ننگرهار که به تاریخ ۲۰ سرطان از منطقه زاوه در ولسوالی خوگیانی بازدید کردند، نیروهای امنیتی افغان و اعضای جنبش خیزش مردمی را ستایش کردند.

مقامات محلی گفتند، ولسوالی خوگیانی در چهار ماه گذشته بیشتر از ۵۰ دفعه مورد حمله طالبان قرار گرفته است، اما نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان این تلاش ها را خنثی کرده اند.

ضیاءالحق امرخیل والی ننگرهار با اینکه شورشیان را به تلاش ویران کردن افغانستان متهم کرد گفت، «طالبان هیچ چیزی در هیچ جایی نساخته اند؛ آنها فقط یاد گرفته اند که چگونه تخریب کنند.»

وی گفت، «آنها در طول ۲۰ سال گذشته به تخریب زیربنا های ما ادامه داده اند که این کار خصومت آنها نسبت به کشور، مردم و دین ما را نشان می دهد.»

امرخیل جنبش خیزش مردم محلی را ستایش کرده و خاطرنشان كرد كه این جنبش از «سربازان متعهد تحت رهبری نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان تشكیل شده است كه محافظت از میهن خود را یک وظیفه اخلاقی می دانند».

محمد ایوب بهار ولسوال خوگیانی گفت، ملک مکی رهبر محلی خیزش مردمی برای خریدن اسلحه نیم جریب زمین خود را فروخت تا بتواند رفقای خود را مجهز بسازد.

محمد ایوب گفت، «ما به نیروهای امنیتی خود افتخار می کنیم زیرا آنها در راه دفاع از کشور ما از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.»

وی گفت، ولسوالی خوگیانی زمانی بسیار ناامن بود و رهبران طالبان در این منطقه مخفی شده بودند. اما اکنون نیروهای امنیتی جنگجویان را از روستاها و شهرک های محلی بیرون رانده اند.

محافظت از میهن

محمد قاسم روان یک سرباز اردوی ملی افغان که همچنان در گردهمایی روز یکشنبه سخنرانی کرد، از یک حمله اخیر طالبان بالای پوسته وی حکایت کرد.

وی با افزودن اینکه وی «به عنوان یک افغان شجاع» پاسخ داد که هرگز چنین نخواهد کرد گفت، طالبان محمد قاسم روان و همرزمانش را صدا کردند تا تسلیم شوند.

روان گفت، «دست راست من به شدت زخمی شده بود، پس وی فقط با دست چپ خود به جنگ ادامه داد. وقتی دوستانش وضعیت وی را دیدند، تلاش های خود را دو برابر ساختند و با کشتن تعدادی از جنگجویان طالب، در جنگ پیروز شدند.

در جریان این گردهمایی در میان سربازان نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان گل ها توزیع شدند و امرخیل به ده ها نفر از منسوبین امنیتی و اعضای خیزش مردمی مکافات نقدی داد و آنها را به استقامت تشویق كرد.

ملک مکی یک بزرگ قومی و فرمانده جنبش خیزش مردمی ولسوالی خوگیانی در این گردهمایی گفت، «شما می بینید، من به اندازه کافی بزرگسال هستم و ممکن فردا بمیرم، اما من نواسه ها، فرزندان و نسل آینده خود را ناامید نخواهم ساخت.»

وی افزود، «من افتخار می کنم که یک افغان هستم و این میهن من است. محافظت از آن حق و وظیفه من است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تا زمانیکه طالبان تحت فشار کشور های مختلف جهان قرار نگیرند، انها هیچگاهی به صلح تن نخواهند داد. خصوصاً اگر امریکا و جامعه جهانی از پاکستان بخواهند که بالای طالبان فشار وارد کنند تا اینها صلح کند، این کار امکان دارد. اما جامعه جهانی و امریکا این کار را نمی کنند. فکر می کنم که امریکا هم خوش است که جنگ و خونریزی در افغانستان ادامه داشته باشد. اگر نباشد چرا بالای پاکستان فشار وارد نمی کند و چرا تعزیرات اقتصادی را بالایش وضح نمی کند؟ اگر یک فشار اندک را امریکا بالای پاکستان وارد کند، این کار باعث کاهش خشونت ها و صلح در افغانستان می گردد. کشور های عربی نیز باید احساس مسئولیت کند و در قبال جنگ خونخوار افغانستان تصمیم بگیرد و بالای طالبان تحریم ها را وضح کنند. اگر عرب ها واقعن اسلام هستند و از خدا می ترسند باید مساله افغاستان را یک طرفه کند. طی بیست سال گذشته هزار ها تن در افغانستان کشته شد و هزار ها تن دیگر معیوب گردید هزار ها زن بیوه شد و هزار ها کودک یتیم شد. عامل آن امریکا، پاکستان، ایران و کشور های عربی است. همه این کشور ها باید از خدا بترسند و معضل جنگ افغانستان را پایان دهند.

پاسخ

افغانستان میدان جنگ نیابتی برای کشور های منطقه شده است. همه کشور ها میخواهند که رقابت های شان را در افغانستان به راه بیاندازند. قربانی این جنگ راه نه امریکا و نه هم روسیه و یران میدهند بلکه قربانی رقابت ها مردم مظلوم و بیچاره افغانستان هستند. در افغانستان باید یک حکومت قوی شکل بگیرد که جلو این جنگ های نیابتی را بگیرد و کسی را اجازه ندهد که از خاک افغانستان به کدام کشور یا مردم دیگر حمله صورت بگیرد.

پاسخ