امنیت

کوشش خیزش های مردمی در ننگرهار جهت ریشه کنی داعش

نوشته سلیمان

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 21 اسد نزدیک محل حمله هوایی ایالات متحده در ولسولی هسکه مینه ولایت ننگرهار نگهبانی می دهند. مقامات ننگرهار و رزمندگان محلی می گویند که قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان، حملات هوایی قوای بین المللی، و خیزش های مردمی شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) را تحت فشار قرار داده اند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 21 اسد نزدیک محل حمله هوایی ایالات متحده در ولسولی هسکه مینه ولایت ننگرهار نگهبانی می دهند. مقامات ننگرهار و رزمندگان محلی می گویند که قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان، حملات هوایی قوای بین المللی، و خیزش های مردمی شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) را تحت فشار قرار داده اند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- اعضای خیزش های مردمی و مقامات محلی می گویند که قوای خیزش های مردمی علیه «دولت اسلامی» (داعش) را در ولایت ننگرهار شدیدا تحت فشار قرار داده اند.

داعش قصد داشت مراکز شعبه خراسان (افغانستان و پاکستان) خود را در ولایت ننگرهار مستقر کند، مگر عملیات های نظامی و خیزش های مردمی این خواسته آنان را ناکام گذاشتند.

عبدالعظیم 29 ساله، باشنده ولسوالی نازیان و یک تن از خیزش کننده های مردمی، به سلام تایمز گفت: «ما هرگز ظلم و جنایات را که داعش علیه مردم ما انجام داد فراموش کرده نمی توانیم.»

او گفت: «این گروپ در دو سال حضورش در ننگرهار، خانه ها و زمین های زراعتی ما را آتش زدند، علمای دینی و بزرگان قومی ما را کشتند، زنان مان را آزار و اذیت نمودند، و ده ها جنایت دیگر را مرتکب شدند.»

باشندگان محلی بعد از آن که شاهد ظلم و ستم جنگجویان داعش در این ولایت بودند، تصمیم گرفتند اسلحه بردارند و با آنها بجنگند.

عظیم گفت که او و ده ها باشنده ولسوالی نازیان از یک سال بدینسو در چهارچوب خیزش های مردمی سلاح برداشته اند.

در جریان درگیری جنگجویان و باشندگان محلی در تاریخ 19 سنبله اعضای خیزش های مردمی چهار عضو داعش را کشته و دو نفر دیگر را دستگیر کردند.

عظیم گفت: «با وجودیکه داعش در ننگرهار به همکاری خیزش های مردمی نابود شده است و ما نگرانی عمیق از فعالیت های تخریبکارانه شان نداریم، اما تا زمانیکه آخرین فرد داعشی را از بین نبریم سلاح خود را به زمین نمی گذاریم.»

او گفت که این خیزش های مردمی همه متباقی جنگجویان داعش را مجبور کرده اند تا به کوه ها فرار کنند.

داعش در حال فرار

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، کشته شدن چهار داعشی توسط خیزش کننده های مردمی را تایید نموده است.

او گفت که باشندگان همچنین سه میل کلاشنیکوف و یک واسکت انتحاری باقی مانده از جنگجویان را اکتشاف کردند.

او به سلام تایمز گفت: «داعش در ولایت ننگرهار شکسته خورده است؛ این ولایت یک زمانی مرکز اصلی شان [در افغانستان] بود.»

وی اظهار داشت: «داعش دیگر توان مقابله و مبارزه را با نیروهای امنیت و دفاع ملی افغان ندارد. تعداد اعضایش از هزاران تن به چند صد تن کاهش یافته است و شمار محدود از افراد این گروپ که زنده مانده اند به کوه های دوردست ننگرهار پناه برده اند.»

خوگیانی گفت: «داعش ظرفیت و توان اجرای حملات و فعالیت های تروریستی اش را کاملا از دست داده است.» وی افزود که اعضایش «ندرتاً ... به طور دزدانه از کوه ها پایین می شوند تا فعالیت های تخریبی را اجرا کنند.»

او اظهار داشت که برای نمونه ستیزه جویان داعش در تاریخ 21 سنبله یک عالم دینی را در قریه کندی باغ ولسوالی چپرهار در داخل مسجد تیرباران نمودند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «در جریان دو سال بیشتر از 3,000 تن از اعضای داعش در ولایت ننگرهار توسط نیروهای امنیتی، خیزش کننده های مردمی، و حملات هوایی نیروهای بین المللی کشته شده اند.»

وی گفت: «در تازه ترین مورد از تاریخ 16 سنبله تا 21 سنبله تعداد 51 ستیزه جو در ولایت های ننگرهار و کنر از اثر عملیات نیروهای امنیتی کشته و هفت تن دیگر زخمی گردیده اند.»

وزیری اظهار داشت: «بر علاوه عملیات های پیهم نیروهای امنیتی افغان و حملات هوایی نیروهای بین المللی، خیزش های مردمی در شکست داعش در ولایت ننگرهار نقش اساسی داشته است.»

شکستن ستون فقرات داعش

عصمت الله شینواری، نماینده مردم ولایت ننگرهار در پارلمان، بدین باور است که خیزش های مردم برای داعش کمرشکن بوده است.

وی به سلام تایمز گفت: «نیروهای امنیتی برای نابوی داعش در ننگرهار اراده جدی داشتند. خیزش های مردمی که از شش ماه پیش به این طرف در ولسوالی های کوت، شینوار، اچین، نازیان و پچیراگام جریان دارد ... سبب شد که ستون فقرات داعش شکسته شود.»

شینواری گفت: «باشندگان محل آشنایی کامل با مناطق شان دارند ... میان شان روابط و خویشاوندی است و به آسانی توانستند که در برابر داعش بجنگند.»

وی اظهار داشت: «من بارها شاهد بودم زمانیکه داعشیان می خواستند که از قریه به قریه دیگر عملیات کنند، باشندگان یک قریه توسط موبایل به باشنده گان قریه دیگر اطلاع می دادند ... تا آنها آماده دفاع از خود باشند که داعشیان بالای آنها حمله می کنند.»

شینواری گفت که این همکاری و هماهنگی مردم محل باعث شده تا خیزش کننده ها مانع فعالیت های تروریستی داعش شوند و به شکل منظم علیه این گروپ مبارزه کنند.

او گفت: «عقیده و اعمال داعشیان بر علاوه این که بر خلاف ارزش ها و فرهنگ افغان ها می باشد؛ بلکه آنها در تضاد کامل با احکام و اصول اسلامی قرار دارد. این گروپ دست به جنایت های در ننگرهار زد که در تاریخ تکرار نشده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500