تروریسم

تصرف تورا بورا پلان های داعش را در ننگرهار خنثی کرد

سلیمان

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 29 جوزا در تورا بورا بعد از شکست دادن «دولت اسلامی» (داعش) دراین مکان استراتیژیک پیشرفت هایشان را بررسی می کنند. [عکس تقدیمی از دفتر نشرات دولت ولایت ننگرهار]

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 29 جوزا در تورا بورا بعد از شکست دادن «دولت اسلامی» (داعش) دراین مکان استراتیژیک پیشرفت هایشان را بررسی می کنند. [عکس تقدیمی از دفتر نشرات دولت ولایت ننگرهار]

کابل -- بیرون راندن شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) از تورا بورا و ساحات دیگر ولایت ننگرهار که اخیرا توسط قوای افغانستان انجام شد، پلان های این گروپ تروریستی را خنثی کردند.

داعش قصد داشت مقر اصلی شعبه خراسانش (افغانستان و پاکستان) را در ولایت ننگرهار تاسیس کند. اما عملیات های ماه گذشته بر این آمال خط بطلان کشید.

بنا بر اعلام وزارت دفاع، بیرون راندن داعش از تورا بورا حسب گزارش ها در روزهای 27 و 28 جوزا، یعنی چند روز بعد از آن که شبه نظامیان داعش با طالبان بر سر تصرف غارهای استراتیژیک در تورا بورا جنگ کرده و آنها را شکست داده بودند، روی داد.

پس از آن بود که قوای افغان با داعش مبارزه کرده و آن را از تورا بورا و دو ولسوالی دیگر بیرون راندند. قوای افغان قبل از آن هم داعش را از وسوالی های کوت و اچین بیرون رانده بودند.

قوای افغان در تاریخ (29 جوزا) بعد از اخراج شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) در تورا بورا پیشروی می کنند. [عکس تقدیمی از دفتر نشرات دولت ولایت ننگرهار]

قوای افغان در تاریخ (29 جوزا) بعد از اخراج شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) در تورا بورا پیشروی می کنند. [عکس تقدیمی از دفتر نشرات دولت ولایت ننگرهار]

محمد رادمنش، معین سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت: «تمام ساحات تورا بورا، ولسوالی های پچیراگام و چپرهار از وجود داعشیان پاکسازی شد. در حال حاضر نیروهای امنیتی مصروف پاکسازی ماین های تعبیه شده توسط طالبان و داعشیان در این مناطق هستند.»

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به رادیو آزاد افغانستان گفت که به منظور جلوگیری از بازگشت داعش به تورا بورا، مقامات در حال همکاری با جوامع محلی هستند.

او گفت: «داوطلبان محلی و نیروهای محلی آماده اند تا از منطقه خود در مقابل حملات آینده داعش محافظت کنند. وزارت دفاع آمادۀ حمایه از آنها در هر صورت ممکن است.»

عملیات ضد داعش همچنان در مرز پاکستان ادامه می یابد.

«تضعیف روحیه» داعش

مقامات وزارت امور خارجه می گویند که پس از چندین شکست در ننگرهار، و پس از آن که ارتش آمریکا در ماه حمل بزرگترین بمب متعارف خود را در شبکه های ستیزه جویان منفجر کرد، داعش به گروهک های کوچک، پراکنده، و شکست خورده تبدیل شده اند.

رادمنش گفت: «[از سال 2015] تا اکنون برای نابودی داعش ما 12 عملیات بزرگ و چندین عملیات های خورد را راه اندازی کردیم که در نتیجه همه این ها ... بیشتر از 2,500 نفر به شمول داعشی [محلی] حافظ سعید خان رهبر [در ماه سرطان گذشته در ننگرهار] و جانشین او عبدالحسیب [در ماه حمل در ننگرهار] به هلاکت رسیدند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، گفت که ستیزه جویان کشته شده، از ملیت های مختلف بودند.

او به سلام تایمز گفت: «داعشیانی که در تورا بورا توسط نیروهای امنیتی افغان از بین رفتند، اکثرشان ستیزه جویان خارجی ازبکستانی، چچنی، و پاکستانی بودند.»

جنرال محمد نسیم سنگین، قوماندان لوای چهارم قول اردوی 201 سیلاب اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «در عملیات واپس گیری تورا بورا، داعشیان بر علاوه شکست فاحش متحمل تلفات سنگین شدند. در مدت سه روز عملیات 66 داعشی کشته شدند. ما عملیات خود را تا نابودی کامل داعش در تمام ساحات ننگرهار ادامه خواهیم داد.»

وی اظهار داشت: «پاکسازی تورا بورا و ولسوالی های پچیراگام و چپرهار فقط توسط نیروهای قول اردوی 201 سیلاب، کماندوهای ارتش، و پولیس ملی صورت گرفت.»

خوگیانی گفت: «در عملیات تصرف تورا بورا، چپرهار، و پچیراگام به افراد ملکی هیچ آسیبی نرسیده است و با پاک شدن این ساحات از ماین های جاسازی شده، ساکنین محلی دوباره می توانند به خانه هایشان برگردند.»

او گفت: «به باشنده های محلی که در جنگ بیجا شده اند، کمک های لازم از طرف حکومت صورت می گیرد. بر علاوه در تمام مناطقی که از داعشیان پاکسازی شده است مکتب، مراکز صحی، و سهولت های دیگر ساخته می شود.»

ساکنان قدرشناس

مسئولین و سایر باشندگان ولایت ننگرهار می گویند که آنها از مشاهده شکست شبه نظامیان داعش مشعوف استند.

مولوی عبدالظاهر حقانی، رئیس ارشاد، حج، و اوقاف ولایت ننگرهار، به سلام تایمز گفت که عملیات ضد داعشی عملیات «جهاد واقعی» بود.

وی گفت: «من از مردم می خواهم که برای دفاع و حراست از خاک شان در این جهاد شامل شوند ... و نیروهای امنیتی را در مبارزه با داعش همکاری نمایند.»

ذبیح الله زمری، عضو شورای ولایتی ننگرهار، به سلام تایمز گفت که این عملیات «قابل تحسین و تقدیر» می باشد.

جمشید رازقیار، باشنده ولسوالی پچیراگام، به سلام تایمز گفت: «ده ها باشنده منطقه ما در شکست داعش نیروهای امنیتی خود را کمک کردند.»

او گفت: «ما وعده می دهیم که بر ای محافظت از خانه های خود در کنار نیروهای امنیتی می مانیم. اگر حکومت مردم را تجهیز کند مردم می توانند مناطق شان را تامین امنیت نمایند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500