تروریسم

جنگ صحرایی بین داعش و طالبان در تورا بورا ادامه دارد

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

قوای افغان در تاریخ 31 ثور طی یک عملیات ضد داعش در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار مصروف گشتزنی استند. مسئولین نظامی کشور در تاریخ 26 جوزا اعلام کردند که چپرهار اکنون از وجود داعش تصفیه شده است. قوای افغان حالا به سمت تورا بورا پیشروی می کنند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

قوای افغان در تاریخ 31 ثور طی یک عملیات ضد داعش در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار مصروف گشتزنی استند. مسئولین نظامی کشور در تاریخ 26 جوزا اعلام کردند که چپرهار اکنون از وجود داعش تصفیه شده است. قوای افغان حالا به سمت تورا بورا پیشروی می کنند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

جلال آباد -- مسئولین پنجشنبه (25 جوزا) گفتند که جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش) تورا بورا که یک مجموعه غارهای کوهستانی در شرق افغانستان است را تصرف کرده اند.

اما جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت که قوای امنیتی و دفاع ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) قبل از فرا رسیدن جمعه (26 جوزا) یک عملیات را بالای داعش در تورا بورا آغاز کرده بود.

او گفت: «عملیات علیه داعش در تورا بورا شروع شده است و امروز ما 11 جنگچوی داعشی را کشته و ده ها نفر دیگر از آنها را مجروح کردیم.»

وزیری گفت که در اولین روز اجرای این عملیات کماندوهای افغان و طیاره های جنگی و هم قول اردوی سیلاب 201 ولسوالی چپرهار را از حضور داعش تصفیه کردند.

او گفت: «ما به زودی کنترل تورا بورا را به دست خواهیم گرفت.» وی افزود که اکثر جنگجویان داعش در منطقه افراد خارجی استند.

وی اظهار داشت: «از هر 10 جنگجوی داعشی در ولسوالی چپرهار شش نفرشان افغان نیستند.»

جنرال محمد زمان وزیری، قوماندان قول اردوی 201 در ولایت ننگرهار، موفقیت عملیات های ضد تروریستی قوای نظامی افغان را ستود.

او به سلام تایمز گفت: «طی دو سال گذشته داعش متحمل تلفات سنگینی شده است و فقط در سه ماه گذشته قوای امنیتی و دفاع ملی افغانستان 700 شبه نظامی، به شمول رهبران داعش، را به هلاکت رساندند.»

نبرد میان داعض و طالبان

داعش این هفته کنترل تورا بورا را از طالبان گرفت. این تنها دو ماه بعد از آن روی داده که اردوی ایالات متحده بزرگ ترین بمب غیرهسته ای خود را بالای یکی از مواضع داعش در آن نزدیکی در ولایت ننگرهار انداخته بود.

تورا بورا بعد از چند روز نبرد شدید که موجب فرار صدها تن از ساکنان منطقه شد، به تصرف داعش درآمد.

اعضای قبایل محلی تأیید کردند که طالبان از ساحات گسترده تورا بورا عقب نشینی کرده اند.

جمعه خان، یکی از افراد قبایل که به همراه صدها تن دیگر از باشندگان منطقه فرار کرده، به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی جنگجویان داعش عملیات خود را برای تصرف تورا بورا شروع کردند، طالبان فرار کردند و ما را به حال خود گذاشتند تا خودمان از زنان و اطفالمان محافظت کنیم.»

قوای دولتی و ائتلاف ناتو اخیرا با ستیزه جویان طالبان که بر تورا بورا مسلط بودند و از حمایت قبایل محلی در امتداد مرز کوهستانی با پاکستان برخوردار بودند، درگیری های جزئی داشتند.

این شعبه محلی داعش از زمان تشکیل در سال 2015 نفوذش را در افغانستان افزایش داده و ساحات کلانی از ولایت هاز ننگرهار و کنر را تصرف کرده و جنبش شبه نظامی طالبان که گسترده تر است را در ساحاتش به چالش کشیده است.

سقوط تورا بورا سبب مباحثات داغش را در پارلمان افغانستان شد و نمایندگان نسبت به بلند رفتن فعالیت های داعش در شرق افغانستان به دولت هشدار دادند.

[نجیب الله از کابل در تهیه این راپور مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500