امنیت

نیروهای افغان حمله طالبان را در نزدیکی شهر هرات دفع کرده و ۴۰ نفر جنگجویان را کشتند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یکی از اعضای نیروهای خیزش مردمی به تاریخ ۸ اسد منطقه را در برابر شورشیان طالب در حومه شهر هرات نظارت می کند. [دفتر مطبوعاتی ولایت هرات]

یکی از اعضای نیروهای خیزش مردمی به تاریخ ۸ اسد منطقه را در برابر شورشیان طالب در حومه شهر هرات نظارت می کند. [دفتر مطبوعاتی ولایت هرات]

هرات -- مقامات با واضح ساختن دروغ های طالبان که گویا شهرها را هدف قرار نمی دهند گفتند، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان به روز پنجشنبه (۷ اسد) حمله این گروه را در حومه شهر هرات دفع کردند.

طالبان اخیراً چندین ولسوالی در اطراف شهر و دو گذرگاه مرزی در این ولایت را در امتداد مرز با ایران و ترکمنستان به تصرف خود درآورده و به حملات مرگبار خود ادامه دادند.

خشونت پس از آن شدت یافته است که در اواسط ماه ثور اندکی پس از آغازشدن روند خروج نیروهای خارجی ناتو به رهبری ایالات متحده که تقریباً تکمیل شدنی است، شورشیان حملات را آغاز کردند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، «جنگجویان طالب شب گذشته در ولسوالی گذره در نزدیکی شهر هرات، حملات را آغاز کردند.»

بیرق ایالات متحده در کلکین های تعمیر سفارت ایالات متحده در کابل به تاریخ ۸ اسد به تصویر کشیده شده است. [سجاد حسین/ای اف پی]

بیرق ایالات متحده در کلکین های تعمیر سفارت ایالات متحده در کابل به تاریخ ۸ اسد به تصویر کشیده شده است. [سجاد حسین/ای اف پی]

خوشبختانه حمله آنها توسط نیروهای امنیتی افغان دفع شد اما متأسفانه چهار نفر از نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.»

فرهاد با افزودن اینکه حدود ۴۰ نفر جنگجویان طالب کشته شده اند گفت، جنگ پراکنده در این ولسوالی ادامه دارد.

یک خبرنگار ای اف پی گزارش داد، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و شبه نظامیان اسماعیل خان یک جنگ سالار پیشین و یک فرمانده ضد طالبان، در اطراف شهر مستقر شدند.

خشونت طالبان در حال افزایش است

طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با مذاکره کنندگان امریکایی در ماه حوت سال ۱۳۹۸ که هدف آن مساعد ساختن زمینه برای مذاکرات صلح بین الافغانی بود، حملات خود را در افغانستان دو برابر کرده اند.

حملات طالبان بالای اهداف افغانی از ۶۷۰۰ حمله در سه ماه قبل از توافقنامه دوحه، به ۱۳۲۴۲ حمله در ۹۰ روز از ماه سپتمبر تا ماه نوومبر ۲۰۲۰ میلادی، افزایش یافت.

بر اساس یک گزارش از بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار)، تعداد حملات در هر دوره سه ماهه بالاتر از ۱۰ هزار حمله بوده است.

این گزارش با استناد به معلومات نیروهای مشترک ایالات متحده و ناتو در افغانستان گفت، از ماه جنوری تا مارچ ۲۰۲۰ میلادی، ۵۱۰ نفر مردم ملکی کشته و ۷۰۹ نفر دیگر زخمی شدند.

بعد از آن، این تعداد در ماه های جولای الی سپتمبر سال گذشته میلادی به ۱۰۵۸ نفر کشته و ۱۹۵۹ نفر زخمی رسید، و به افزایش ادامه داد.

در گزارش سیگار آمده است، تازه ترین معلومات برای ماه های اپریل و می سال جاری میلادی نشان می دهد که ۷۰۵ نفر مردم ملکی کشته و ۱۳۳۰ نفر زخمی شده اند.

کمک کردن با دوستان افغان

در حالیکه خشونت طالبان افزایش می یابد، حکومت ایالات متحده انتقال افغان هایی را که به عنوان ترجمانان در مأموریت نظامی و دیپلوماتیک ایالات متحده کار می کردند، آغاز کرده است. این ترجمانان در معرض خطر انتقام جویی طالبان قرار دارند.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به روز جمعه گفت، اولین پرواز حامل ترجمانان افغان به ایالات متحده رسیده است.

بایدن در اعلامیه ایکه توسط کاخ سفید منتشر شد گفت، «ما همچنان به وعده خود به هزاران نفر اتباع افغانستان که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان شانه به شانه در کنار سربازان و دیپلوماتان امریکایی خدمت کرده اند، عمل می کنیم.»

پس از سرنگونی رژیم طالبان به رهبری ایالات متحده در سال ۱۳۸۰، حدود ۲۰۰۰۰ نفر افغان ها برای حکومت ایالات متحده کار کرده و تحت برنامه ویزه مهاجرت ویژه وزارت خارجه ایالات متحده، درخواست پناهندگی داده اند.

رس تراورس یک مقام در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت، اولین کسانی که می رسند و تعداد آنها حدود ۲۰۰ نفر است، قبل از آنکه به خانه های جدید شان در سراسر کشور فرستاده شوند، آزمایشات صحی و سایر مراحل را تکمیل خواهند کرد.

تراورس گفت، از سال ۲۰۰۸ بدینسو بیشتر از ۷۰ هزار افغان ویزه مهاجرت ویژه را دریافت کرده و به ایالات متحده نقل مکان کرده اند.

تریسی جکوبسن یک عضو گروه کاری وزارت خارجه برای افغانستان گفت، «ما کاملاً قصد داریم که این برنامه را پس از خروج نیروها به تاریخ ۹ سنبله ادامه دهیم.»

کانگرس ایالات متحده به روز پنجشنبه طرحی را به اتفاق آراء تصویب کرد که ۱.۱ میلیارد دالر بودجه را برای تأمین مالی سکونت مجدد افغانانی که از مأموریت ایالات متحده در افغانستان حمایت کردند، اختصاص می دهد.

انتظار می رود که این مصوبه از سوی بایدن توشیح شود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500