تروریسم

ایالات متحده الظواهری رهبر القاعده را در خانه امن در کابل به قتل رساند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

ایمن الظواهری رهبر القاعده در تصویری از ویدئویی که بتاریخ ۵ اسد سال ۱۳۸۵ از تلویزیون الجزیره پخش شد، گرفته شده، نشان داده شده است. نامبرده در او زمان نفر دوم بعد از اسامه بن لادن بود. الظواهری بتاریخ ۹ اسد در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در کابل کشته شد. [الجزیره/ ای اف پی]

ایمن الظواهری رهبر القاعده در تصویری از ویدئویی که بتاریخ ۵ اسد سال ۱۳۸۵ از تلویزیون الجزیره پخش شد، گرفته شده، نشان داده شده است. نامبرده در او زمان نفر دوم بعد از اسامه بن لادن بود. الظواهری بتاریخ ۹ اسد در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در کابل کشته شد. [الجزیره/ ای اف پی]

واشنگتن -- ایمن الظواهری، رهبر القاعده، یکی از تروریست های تحت تعقیب جهان و مغز متفکر حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده، در ساعات اول صبح روز یکشنبه (۹ اسد) در کابل در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین کشته شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که برای حمله با دقت بالا که الظواهری را در شیرپور، یکی از ثروتمندترین محله‌های کابل، نابود کرد، حکم نهایی را صادر کرد.

بایدن گفت، «عدالت برقرار شد و این رهبر تروریست دیگر زنده نیست.»

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده گفت، «چند سال است که دولت ایالات متحده از شبکه‌ای آگاه بوده که ما ارزیابی کردیم از الظواهری حمایت می‌کند.»

در پی یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در منطقه شیرپور کابل بتاریخ ۹ اسد، از یک خانه دود بلند می شود. [ای اف پی]

در پی یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در منطقه شیرپور کابل بتاریخ ۹ اسد، از یک خانه دود بلند می شود. [ای اف پی]

مردم بتاریخ ۱۱ اسد در امتداد جاده ای در محله شیرپور کابل قدم می زنند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده بتاریخ ۱۰ اسد اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین در پایتخت افغانستان کشته شده است. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

مردم بتاریخ ۱۱ اسد در امتداد جاده ای در محله شیرپور کابل قدم می زنند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده بتاریخ ۱۰ اسد اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین در پایتخت افغانستان کشته شده است. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

اما تنها در این سال بود که استخبارات ایالات متحده متوجه شد که خانواده او، همسر، دختر و فرزندانش به پایتخت افغانستان نقل مکان کرده اند.

این مقام گفت که خانواده مراقب بودند و از «طریقه دیرینه تروریستی» استفاده می کردند تا از ردیابی آنها به رهبر القاعده جلوگیری کنند.

در نهایت الظواهری ظاهر شد و هرگز آنجا را ترک نکرد.

این مقام گفت، «ما از آن خبر نداریم که آیا وی کدام وقت از این خانه بیرون رفته است یا خیر. ما الظواهری را چند بار برای مدت زمان طولانی در بالکن شناسایی کردیم.»

ایالات متحده دائماً این اقامتگاه چند طبقه را زیر نظر داشت تا الگوی زندگی خانواده را درک کند.

مقامات دفاعی و اطلاعاتی ساخت خانه را با هدف ضربه زدن به الظواهری بدون تهدید یکپارچگی ساختاری ساختمان مطالعه کردند تا خطر را برای غیرنظامیان به حداقل برسانند.

یک طرح حمله در ماه ثور و جوزا ساخته شد. مقامات این طرح را در جوزا نهایی کردند و به تاریخ ۱۰ سرطان با استفاده از مدل دقیق این اقامتگاه به بایدن ارائه کردند.

این مقام گفت، بایدن سؤالات مفصلی در مورد ساختمان، مسائل آب و هوا و خطر برای غیرنظامیان مطرح کرد.

سرانجام به تاریخ ۳ اسد، بایدن این تصمیم را گرفت.

این مقام گفت، هنگامی که الظواهری از بالکن بیرون آمد، با دو موشک هلفایر هدف قرار گرفت.

عکس‌های ظاهری ساختمان نشان می‌دهند که تنها چند پنجره در یک منزل منفجر شده و بقیه دست نخورده هستند.

وی گفت، «اعضای خانواده الظواهری در زمان حمله در سایر بخش‌های خانه امن حضور داشتند و عمداً مورد هدف قرار نگرفتند و آسیبی به آنها وارد نشد.»

ساکنان کابل گفتند که صدای انفجارهای متعدد را در شهر شنیده اند.

احمد میلاد، باشنده کابل به طلوع نیوز گفت، «صبح می خواستم به پوهنتون بروم، اما صدای دو انفجار را یکی پس از دیگری شنیدم.»

جهان امن تر شد

الظواهری پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به تاریخ ۹ سنبله سال گذشته، در اولین حمله فرا افق (از کشور دیگر) شناخته شده ایالات متحده بر یک هدف القاعده در افغانستان کشته شد.

این مقام قصر سفید گفت که این حمله «ضربه مهمی به القاعده وارد می کند و توانایی این گروه را برای عملیات کاهش می دهد.»

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد، «پس از مرگ الظواهری، جهان مکان امن تری است و ایالات متحده به اقدام قاطعانه علیه کسانی که کشور، مردم ما یا متحدان و شرکای ما را تهدید می کنند، ادامه خواهد داد.»

این مقام قصر سفید گفت که تصور می‌شود القاعده در سال‌های پس از حمله آمریکا به افغانستان ضعیف شده است و الظواهری «یکی از آخرین چهره‌ هایی بود که این نوع اهمیت را داشت.»

الظواهری، ۷۱ ساله، یک جراح مصری که قبل از روی آوردن به افراط گرایی خشونت آمیز در یک خانواده راحت در قاهره بزرگ شد، از زمان حملات ۱۱ سپتمبر برای بیش از ۲۰ سال متواری بود.

او پس از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیروهای ویژه آمریکایی در پاکستان در سال ۱۳۹۰، رهبری القاعده را بر عهده گرفت و ایالات متحده بر سر او ۲۵ میلیون دالر جایزه تعیین کرد.

الظواهری فاقد کاریزمایی بود که به بن لادن کمک کرد تا افراط گرایان را در سراسر جهان جمع کند، اما مهارت های تحلیلی خود را در خدمت القاعده قرار داد.

اعتقاد بر این بود که او استراتژیست و مغز متفکر اصلی است که عملیات ها، از جمله حملات ۱۱ سپتمبر را هدایت می کرد - و همچنین پزشک شخصی بن لادن بود.‌

الظواهری در اواسط دهه ۱۳۶۰ مصر را ترک کرد و عازم پیشاور پاکستان شد، جایی که مقاومت در برابر اشغال افغانستان توسط شوروی مستقر بود.

او در اینجا با بن لادن ملاقات کرد و در سال ۱۳۷۷ به یکی از پنج امضاکننده «فتوا» بن لادن مبنی بر حمله به آمریکایی‌ها تبدیل شد.

آینده القاعده

کالین کلارک، محقق مرکز صوفان، گفت که القاعده «در یک چهار راهی قرار دارد.»

او گفت، «علیرغم رهبری الظواهری، که تلفات القاعده را در حین بازسازی به حداقل رساند، این گروه همچنان با چالش های جدی در آینده مواجه است. سوال مطرح می شود که بعد از رفتن الظواهری چه کسی القاعده را رهبری خواهد کرد؟»

مرکز صوفان به تاریخ ۳۰ سرطان گزارش داد، گزارش سازمان ملل متحد که قبل از حمله ایالات متحده که منجر به کشته شدن الظواهری شد، منتشر شد، خط جانشینی فعلی القاعده را شرح می دهد و جایگزین های احتمالی رهبر دیرینه آن را فهرست می کند.

سیف العدل مصری الاصل که گفته می شود در ایران در حبس نیمه خانگی به سر می برد و عبدالرحمن المغربی متولد مراکش شامل این فهرست هستند.

دیگر جانشینان احتمالی ابوعبیده یوسف العنابی باشنده الجزایر معروف به یزید مبراک، که رهبر القاعده در مغرب اسلامی و احمد دیری شهروند سومالیایی، که رهبر الشباب گروه وابسته به القاعده در سومالیا است،‌ می باشند. دیری دو نام مستعار دارد: احمد عمر و ابوعبیده.

مرکز صوفان گفت، با توجه به آسیب پذیری رهبران القاعده در ایران - به ویژه پس از ترور ابومحمد المصری شخص شماره دو القاعده، در تهران در اسد سال ۱۳۹۹ ممکن است العدل نامزد احتمالی نباشد.

المغربی،‌ داماد الظواهری و یک کهنه سرباز تثبیت شده القاعده،‌ جانشین محتمل تری است.

نگرانی های امنیتی ماندگار

بسیاری از افغان ها از کشته شدن رهبر القاعده در کابل ابراز شگفتی کردند و گفتند که نمی توانند باور کنند که الظواهری در میان آنها پنهان شده بود.

فرشته، باشنده کابل، که خواست شهرت اش فاش نشود، گفت که از اطلاع از قتل الظواهری شوکه شده است.

او گفت، «خیلی ناراحت کننده است که بدانیم او اینجا زندگی می کند.»

یک دوکاندار که نخواست نامش فاش شود، گفت که او تعجب نکرده است.

وی گفت، «هر گروه تروریستی می تواند وارد سرزمین ما شود، از آن استفاده کند و به راحتی خارج شود.»

او گفت، «ما نمی توانیم از خود، خاک و دارایی خود محافظت کنیم.»

در گزارش ۲۵ جوزا، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به نگرانی‌های امنیتی در افغانستان اشاره کرد.

در این گزارش آمده است که پس از دوره اولیه کاهش حوادث امنیتی مرتبط با درگیری پس از سنبله گذشته، شاخه خراسان داعش و گروه های دیگر حملات خود را تشدید کردند.

سازمان ملل متحد بین ۱۱ جدی و ۳۱ ثور، ۸۲ حمله توسط داعش خراسان را در ۱۱ ولایت ثبت کرده است، در حالی که در مدت مشابه در سال گذشته، ۱۲۹ حمله در شش ولایت انجام شده بود.

سازمان ملل متحد در ماه دلو گفت که داعش، القاعده و سایر گروه های تروریستی خشونت آمیز «در آنجا [در افغانستان] از آزادی بیشتری نسبت به هر زمان دیگری در تاریخ اخیر برخوردارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من تا هنوز فکر میکردم که طالبان به دلیل اینکه نزدیک به ۳۰ سال در سیاست افغانستان دخیل بوده اند باید به پختګی سیاسی رسیده باشند. اما پناه دادن به وی ثابت ساخت که طالبان تا حالا هم در مورد سیاست چیزی را نمی فهمند. پناه دادن به رهبر القاعده این را هم ثابت ساخت که طالبان تا چه حد تحت نفوذ پاکستان هستند. من به باور بسیار زیاد ګفته میتوانم که پاکستان ایمن الظواهری را از مناطق قبایلی خود به کابل منتقل سخت و بعد از آن در مورد حضور وی در افغانستان به امریکا ګزارش داد. و امریکا هم که به دلیل حمایت پاکستان از تروریست ها از این کشور ناراضی بود از پاکستان خوشحال ګردید. یک روز بعد از اینکه قتل الظواهری توسط ریس جمهور بایدن اعلان شد. صندوق جهانی پول پذیرفت که به پاکستان قرض می دهد. همچنان قیمت کلدار در مقابل دالر بلند شد. پیش بینی می شود که نرخ ګاز و تیل نیز در این کشور کاهش یابد. بیبینید! به بازی های پاکستان دقت کنید. اول یک تروریست را در مدرسه های دینی خود که تحت نظر مستقیم استخبارات این کشور فعالیت می کنند پرورش میدهند، بعدا به همین تروریست امکانات فعالیت های تروریستی را میدهد و وقتیکه این تروریست مشهور شود و جهان از موجودیت وی در هراس بیافتد پاکستان آنرا به قیمت بسیار زیاد به فروش می رساند. پاکستان یک تجارت بسیار پر منفعتی را انجام میدهد. تجارت تروریزم و تروریست فروشی را.

پاسخ

من از عواقب احتمالی این حمله نګران هستم. این اقدام طالبان که نقض آشکار تفاهمنامه دوحه می باشد می تواند تاثیرات بسیار بدی را روی اقتصاد و مردم افغانستان به بار بیاورد. طالبان تا اکنون ادعا می کردند که آنها روابط شانرا با القاعده قطع کرده اند. اما این حمله نشان داد که نه تنها روابط شان را با القاعده قطع نه کرده اند بلکه آنرا ګسترش داده اند. و این ثابت می سازد که طاببان هرګز قابل باور نیستند. رئیس جمهور قبلی افغانستان محمد اشرف غنی به تکرار می ګفت که در صورت آمدن طالبان به قدرت افغانستان یک بار دیګر به پناه ګاه تروریست ها مبدل خواهد شد. اما امریکا و متحدین آن فریب وعده های چرب طالبان و لابی های پاکستان را خوردند و در سقوط جمهوریت با طالبان و پاکستان یکجا شدند. و اینک طالبان نشان دادند که آنها پروای وعده هایشان را ندارند و پاکستان هم فقط و فقط در پی تامین منافع ملی اش می باشد. و با تاسف که این آغاز فلم است. طالبان مطمینا با ده ها ګروه تروریستی دیګر روابط دارند و امنیت منطقه و جهان را با چالش های جدی روبرو خواهند ساخت و قیمت وحشت و حماقت شانرا نیز مردم بیچاره افغانستان خواهند داد.

پاسخ

شهزاد آریوبی، سفیر پیشین جمهوری افغانستان در جمهوری چک در صفحه فیسبوک خود نوشته است، «قتل ایمن الظواهری در کابل یک حادثه عادی نیست، صفحه جدیدی باز شده است. از یک سو از اعتبار سیاسی آنها می کاهد و از سوی دیگر افغانستان را بیش از پیش منزوی می کند.با وجود اینکه رئیس جمهور بایدن در سخنرانی خود به طالبان اشاره ای نکرد، اما آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در بیانیه ای طالبان را به نقض توافقنامه دوحه و خیانت به افغانها متهم کرد. طالبان در تلاش برای کسب مشروعیت بود، اما این حادثه نشان داد که راه رسیدن به این هدف سخت تر و طولانی تر شده است. تاثیر آن بر ملت عمیق خواهد بود زیرا برای مدت طولانی در بلاتکلیفی خواهد بود. در کنار وخامت اوضاع اقتصادی، ثبات سیاسی نیز وجود نخواهد داشت، اکنون وقت آن است که برای مشروعیت مردم تلاش کنیم و به جای سیاست زور و انحصار به مردم مراجعه کنیم. این تنها راه حل مشکلات است. اولین قدم افتتاح مکاتب دخترانه و ساماندهی نظام آموزشی است.»

پاسخ

تمام این کارها بازی پاکستان لعنتی است. پاکستان به ایمن الظواهری برای بیش از ۲۰ سال پناه داد. همانطوریکه به اسامه بن لادن پناه داده بود. وقتیکه اقتصاد آن در مرز ورشکستگی رسید و کشورهای جهان به ویژه ایالات متحده نمی خواستند که به این کشور خیانتکار و بی اعتماد که توسط جنرالان دزد بی وجدان، قاتل، اجیر شده و بی ایمان اردوی پاکستان اداره می شود کمک کند. حتی صندوق جهانی پول نیز برایش قرض نمی داد. چین دوست نزدیک اش نیز از همکاری با آن ابا می ورزید. پس پاکستان برای راضی کردن امریکا الظواهری را از پناه گاهش که به گمان زیاد مانند اسامه بن لادن در نزدیکی های یکی از پایگاه های ارتش پاکستان برایش ایجاد شده بود به افغانستان منتقل کردند. بعدا بوسیله طالبان احمق که هیچ چیزی از سیاست و بازی های استخباراتی نمی دانند وی را در محله اعیان نشین شهر کابل جابه جا کردند و بعد به امریکا در مورد اش اطلاع دادند. امریکا نیز از این همکاری پاکستان راضی شد و بر صندوق بین المللی پول فشار آرود تا به این کشور دزد و در حال سقوط کمک کرد دو میلیارد دالر قرضه دهد. این پاکستان منافق واقعا می داند که چگونه بر خون و حیثیت مردم افغانستان تجارت کند. اما حیف که مردم ما تا هنوز هم اصلیت این شیطان را به خوبی درک نه کرده اند. مرگ بر پاکستان، اردو و استخبارات کثیف آن.

پاسخ

ابتدا شوروی و سپس پاکستان و سپس غربی ها به میهن ما حمله کردند. در نتیجه این حملات، میلیون ها نفر از مردم ما کشته شدند، میلیون ها نفر دیگر پناهنده، یتیم و بیوه شدند. مردم ما مورد تحقیر و توهین قرار گرفتند. قبلاً می گفتم شایعه است، اما حالا معتقدم واقعیت دارد من بیشتر برای اخبار و صحبت در مورد جهان از این سایت بازدید می کنم. بیشتر اخبار بر اساس واقعیات است

پاسخ

تا حالا فکر میکردم که دروغ و شایعه فیسبوکی است، ولی وقتی اینجا در این سایت خبری خواندم می توانم بگویم که حقیقت است. بیشتر برای اخبار و دانستن در مورد جهان از این سایت بازدید می کنم. بیشتر اطلاعات این وب سایت بر حقایق استوار است.

پاسخ