امنیت

افغان ها با شنیدن اینکه رهبر القاعده در کابل زندگی می کرد شوکه شدند

گزارش از سلیمان

در عکس بالکن خانه ای در کابل نشان داده شده است که ایمن الظواهری رهبر القاعده در آن در حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده کشته شد. [چارلز لیستر/توئیتر]

در عکس بالکن خانه ای در کابل نشان داده شده است که ایمن الظواهری رهبر القاعده در آن در حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده کشته شد. [چارلز لیستر/توئیتر]

کابل -- افغان ها از حمله آمریکا که ایمن الظواهری رهبر القاعده را در مخفیگاهش در کابل هدف قرار داد، استقبال کردند و گفتند که مرگ او امنیت افغانستان را افزایش می دهد و در قسمت تأمین صلح و ثبات در کشور و جهان کمک می کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز دوشنبه (۱۰ اسد) در یک نشست تلویزیونی تایید کرد که الظواهری صبح روز یکشنبه کشته شده است و تعهد کرد که اجازه نخواهد داد افغانستان به پناهگاه امن گروه‌های تروریستی تبدیل شود.

تحلیلگران و شهروندان افغان به سلام تایمز گفتند که حضور القاعده به طور جبران ناپذیری به امنیت ملی و شهرت افغانستان آسیب وارد کرده است و افزودند که این یک تهدید جدی برای کشور است.

محمد ویس ناصری، تحلیلگر امور سیاسی افغان مقیم آلمان، به سلام تایمز گفت، «القاعده یک شبکه تروریستی بین المللی است.»

این عکس که به تاریخ ۱۱ اسد گرفته شده، منطقه شیرپور در کابل را نشان می دهد که ایمن الظواهری رهبر القاعده به تاریخ ۹ اسد در آن در یک حمله هوایی ایالات متحده کشته شد. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

این عکس که به تاریخ ۱۱ اسد گرفته شده، منطقه شیرپور در کابل را نشان می دهد که ایمن الظواهری رهبر القاعده به تاریخ ۹ اسد در آن در یک حمله هوایی ایالات متحده کشته شد. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

وی گفت، «این یک تهدید جدی برای جهان به ویژه برای افغانستان است. از زمان تأسیس تاکنون، خونین‌ترین حملات تروریستی را انجام داده و تعداد بی‌شماری غیرنظامی بی‌گناه را کشته است.»

ناصری گفت، «افغان ها هرگز نمی خواهند که افغانستان به پایگاه تروریست های بین المللی تبدیل شود، زیرا وجود القاعده حیثیت این کشور را تحت شعاع قرار داده و امنیت ملی و منافع ملی آن را تهدید کرده است.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه کسانی را که «رهبر القاعده را در کابل میزبانی می کرد و پناه داده بود» سرزنش کرد.

این بیانیه این اقدام را نقض فاحش توافقنامه دوحه توصیف کرد و «ضمانت های مکرر به جهان مبنی بر اینکه آنها اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان توسط تروریست ها برای تهدید امنیت سایر کشورها استفاده شود، فراهم کرد.»

افغان ها شوکه شده اند

محمد طیب، ۲۳ ساله، باشنده و محصل یک پوهنتون خصوصی در کابل، گفت، «ما نمی توانستیم تصور کنیم که رهبر القاعده در قلب کابل، تنها چند کیلومتر دورتر از ارگ [قصر ریاست جمهوری] زندگی می کند.»

طیب گفت، «همه از این افشاگری شوکه و ناامید شده اند.»

وی افزود، «این خبر که رهبر القاعده در کابل زندگی می‌ کرد، متأسفانه بار دیگر افغانستان را به عنوان پایگاه شبکه‌های تروریستی نشان می‌دهد. این به حیثیت افغان ها و شهرت کشور ما لطمه زده است.»

سید عبدالله هاشمی، فعال جامعه مدنی مقیم کابل، که ۳۶ سال دارد، گفت، «حضور رهبر القاعده در افغانستان برخلاف خواست مردم افغانستان و جامعه جهانی است.»

او گفت، «وقتی از رسانه ها درباره کشته شدن ایمن الظواهری مطلع شدم، شوکه شدم. این واقعا جای سوال است که او در منطقه شیرپور کابل زندگی می کرده است، جایی که بسیاری از سفارتخانه های خارجی و خانه های مقامات برجسته در آن قرار دارند.»

هاشمی گفت، «افغان ها حضور القاعده را خطر بزرگی برای کشور ما می دانند و ما قطعا با آن مخالفیم. ما نمی خواهیم گروه های تروریستی بین المللی در افغانستان پناهگاه داشته باشند.»

وی گفت، «ما از جامعه بین‌المللی به‌ ویژه ایالات متحده می‌خواهیم که اجازه ندهند افغانستان یک بار دیگر به پایگاه تروریستی تبدیل شود که می ‌تواند تهدیدی برای مردم افغانستان و جهان باشد.»

شکرالله صدیقی، ۲۹ ساله، ساکن کابل که یک دوکان میوه و خوراکی فروشی در منطقهء بهارستان دارد، گفت، «افغان ها چندین سال است که قربانی القاعده و دیگر گروه های تروریستی شده اند.»

او به سلام تایمز گفت، «ما نمی‌خواهیم کشورمان بار دیگر به مرکزی برای تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شود و اعتبار آن در صحنه جهانی به خطر بیفتد.»

بسیاری از این خبر استقبال می کنند

زاهدالله امرخیل استاد یک پوهنتون خصوصی در کابل گفت، «حضور القاعده پیامدهای منفی و غیرقابل تحملی برای افغانستان دارد. این به اعتبار و حیثیت افغان ها لطمه می زند.»

امرخیل گفت، «مهم است که ما یک رابطه دوستانه با جامعه بین المللی برقرار کنیم و اجازه ندهیم القاعده یک بار دیگر در کشور ما تجدید قوا، و منابع را بسیج کند.»

او به سلام تایمز گفت، «وجود القاعده تهدیدی جدی برای امنیت ملی، صلح و ثبات افغانستان و همچنین برای جهان است.»

وی گفت، «ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت، مسئولیت اخلاقی برای تضمین صلح و امنیت جهانی دارد و این حق را دارد که گروه های تروریستی را برای دستیابی به این هدف، هدف قرار دهد.»

امرخیل گفت، «ما از حمله ای که منجر به کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل شد، استقبال می کنیم.»

راضیه نیکزاد، معلم یک مکتب در شهر کابل، که ۲۷ سال دارد، گفت، «در صورت ادامه فعالیت القاعده در کشور، آبروی افغانستان به خطر خواهد افتاد.»

او گفت، «در این صورت، افغانستان از نظر سیاسی و اقتصادی بیشتر منزوی خواهد شد و مردم افغانستان باید عواقب ویرانگر را تحمل کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کلدار پاکستانی در حال سقوط است، اما کشتن این احمق باعث بلند شدن دوبارۀ آن گردید. خدا می داند که پاکستانی ها چه کسی را به کابل آوردند و امریکایی ها چه کسی را کشتند، اما آنها پاداش دالری خود را گرفتند و پول خود را از سقوط و بی ابرویی نجات دادند. در غیر آن کلدار ارزش خود را در مقابل افغانی و دالر از دست داده بود. امریکایی ها هم انسان های احمقی هستند. آنها به جای اینکه تحقیق نمایند، به گفتۀ پاکستانی ها شاید کسی را کشته باشند که اصلا با ایمن الظواهری مطابقت نداشته است. هدف اصلی پاکستان این است که افغانستان را برای همیشه به عنوان یک لانه تروریستی به جهان معرفی نموده و در مقابل آن پول بدست آورد.

پاسخ

اصلا افغانستان نه باید هدف اصلی امریکا برای مبارزه با تروریزم بین المللی باشد. امریکا اګر میخواهد خودش و جهان را از شر تروریزم خلاص کند باید به لانه های اصلی تروریزم حمله کند. تهران و راولپندی مرګز بزرګترین تروریست ها و مغز های متفکر شان است. سپاه پاسداران ایران و آی ایس آی پاکستان دو اداره خونخوار، قاتل و بی رحمی هستند که تروریزم را نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر منطقه و جهان حمایه می کنند. به ګونه مثال شما بیبینید وضعیت در یمن، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان را. ایران در همه این کشورها دست به مداخله می زند و از ګروه های تروریستی برای مقابله با حکومت های قانونی کشورهای شان حمایت می کند. همچنان سپاه پاسداران در حملات تروریستی ګوناګون در سراسر اروپا و امریکا نقش داشت است. سازمان استخبارات پاکستان نیز از سالها بدینسو مشغول تجهیز و تربیه تروریست ها است. آنها در ۲۰ سال ګذشته با تمام امکانات دست داشته شان تروریست ها را به جنګ در مقابل نیروهای افغان و همکاران بین المللی شان تربیه کردند. استخبارات پاکستان صدها حمله تروریستی را به شمول حمله های انتحاری و موتر بم در افغانستان، هند و سایر کشورها انجام داده است. من مطمین هستم که اګر لانه های تروریزم در این دو کشور نابود شود یک بخش زیادی از تروریزم جهانی ضربه خواهد خورد.

پاسخ

سازمان های تروریستی٬ امریکا٬چین٬ روسیه٬ برتانیا و... لطفا از افغانستان دست بردارید. کشورما به اندازه کافی ویران شده است. مردم ما به اندازه کافی قربانی داده اند. هر کس در این کشور بر اثر مداخلات شما یک زیانی را متقبل شده است. بس است دیگر. القاعده و داعش شما اگر واقعا اسلام را می خواهید تطبیق کنید بروید به پاکستان. بیبیند که در لاهور و پنجاب چی کارهایی جریان دارد. افغانستان اسلامی ترین کشور دنیا است و هیچ کس در تمام دنیا بیشتر از افغانها از احکام اسلام پیروی نمی کنند. بروید کشمیر را آزاد کنید. بروید حکومت بی دین پنجاب را سرنگون کنید. از جان افغانهای بیچاره چی میخواهید؟ مردم افغانستان تروریست نیستند. امریکا و کشورهای دنیا لطفا لانه های اصلی تروریزم را هدف قرار دهید. پاکستانه لانه و بهشت تروریزم است. بر لانه های اصلی تروریزم حمله کنید. تاریخ شاهد است که افغانها همیشه مورد تجاوز و ظلم قرار گرفته اند. این بازی های کیثف تان را در کشورهای دیگر تطبیق کنید. بروید و دست از سر ما بردارید.

پاسخ

مردم افغانستان باید هم که شوکه شوند. ما از ۴۰ سال بدینسو قربانی مداخلات کشورهای خارجی هستیم که گاهی در قالب نیروهای منظم بر افغانستان هجوم آورده اند و گاهی هم در قالب نیروها و گروپ های نیابتی و مزدور. طالبان ۲۵ سال قبل با پناه دادن به القاعده و سایر تروریست های بین المللی خود را در جنایتی دخیل کرد که به قیمت سرنگونی اش تمام شد. و باعث تهاجم امریکا و متحدین آن به افغانستان گردید که هزاران نفر را کشت و باعث ویرانی افغانستان گردید اما نفع اصلی آن به پاکستان رسید. طالبان حالا هم بدون توجه به عواقب آن و بدون اینکه از گذشته درس گرفته باشند باز هم به القاعده و تروریست های بین المللی پناه می دهد. این کار امریکا و سایر کشورها را باز هم مجبور خواهند ساخت که بر افغانستان حمله نماید، که بر اثر آن افغانهای زیادی کشته خواهد شد و قسمیکه پاکستان از کشته شدن الظواهری فایده برد آن وقت هم از حملۀ امریکا بر افغانستان سود خواهد برد. پاکستان دشمن دایمی افغانستان است. این کشور به قیمت ویرانی و بدنامی افغانستان و با خون افغانها آباد شده است. با تاسف که حکومت های افغانستان هیچ وقت نتوانستند که پاکستان را در زمینه پاسخگو سازد و این کشور همچنان به ویران کردن افغانستان و ضعیف ساختن ان ادامه می دهد. به امید روزی که پاکستان هم مانند افغانستان ویران شود و یا هم از نقشه زمین محو شود.

پاسخ

کاری که ظواهری و دوستانش انجام داده اند، محصول عقل سلیم نیست. سوال من این است که چرا باید با آمریکا مبارزه کرد؟ چرا دشمنی با آمریکایی ها؟ اصلاً چرا دشمنی با شخص دیگری؟ همه مخلوق خالق هستند. این شد یک؛ نکته دیگر این است که وقتی آمریکایی ها شما را از انجام فعالیت های اقتصادی منع نمی کنند، مانع تحصیل شما نمی شود، پیشرفت فناوری شما را متوقف نمی کند. اگر در پروژه های توسعه کشورتان به شما کمک می کند، پس چرا جنگ؟ آیا خدا گفته باید آمریکایی ها را بکشید؟ خیر، در کل دستور دین این است که تا زمانی که دیگران به شما آسیبی نرسانند، شما به او آسیب مه رسانید. و این حکم برای هر انسانی یک واقعیت است. آیا خانواده بن لادن تا دیروز با آمریکایی ها تجارت ها نداشتند؟ من شنیده ام که هنوز در آمریکا تجارت می کند. این را فقط در مورد خانواده ظواهری و لادن نمی گویم، در مورد آمریکایی ها هم همین را می گویم. آمریکایی ها نباید به گونه ای با مردم کشورهای دیگر رفتار کنند که احساس توهین کنند، جلوی پیشرفت آنها را بگیرند یا از دانش آنها جلوگیری کنند. بیایید جهانی صلح آمیز بسازیم. بیایید جهانی بسازیم که در آن همه مردم بتوانند در صلح و آرامش زندگی کنند.

پاسخ

اما به نظر من ایالات متحده برعلیه بسیاری از کشورهای جهان به شمول افغانستان مرتکب جنایت شده است. من در مورد ظواهری چیزی نمی گویم، زیرا ظواهری برای سالیان متمادی مایۀ رنج و آزار انسانیت شده است، اما من با چیزهای که شما گفته اید مخالف هستم. ایالات متحده از سالهای زیاد بدینسو افغانها را مجبور ساخته است تا به گونۀ آشکار و پنهان بر ضد دیگران بجنگند، که در نتیجۀ آن افغانها ضربه خورده اند و کشته شده اند. ایالات متحده پول های زیادی را به افغانستان آورد، اما آنها آن پول را به راه های مختلف دوباره بیرون کردند. ایالات متحده بهتر از ما می داند که چه کسی این پول ها را برده است. اگر ایالات متحده برای ما نیت خیر می داشت، آنها حکومت ما را با این حکومت تبدیل نمی کردند. اگر آنها نمی خواستند که اینجا حضور داشته باشند و خواهان ادامۀ امور اقتصادی، فرهنگی، صحی، اجتماعی و تعلیمی در افغانستان بودند، پس آنها چرا حکومت را سقوط دادند و آنرا به یک گروهی که قبلا تروریست نامیده می شد تسلیم کردند. خوب، اگر آنها تروریست هستند، تروریست ها چه کاری را به ارمغان خواهند آورد؟ یک ملت بزرگی را با یک مشکل درگیر ساختید، هر روز جزا می بیند، فریادش همه روزه تا آسمان می رسد. کدام بدی نبود که امریکا با ما نه کرده است؟

پاسخ

یک بار فکر می کردم که آمریکا با افغانستان صادق است، اما بعداً متوجه شدم که آمریکا صادق نیست. برای مثال، آمریکا خوب می دانست که رهبران طالبان در کجا پنهان شده اند. یعنی خوب می دانست که رهبران طالبان در پاکستان پنهان شده اند و سازمان های اطلاعاتی و ارتش پاکستان به آنها پناه داده اند. با این حال، آنها به جای مقصر دانستن پاکستان، روستاهای افغانستان را بمباران می کردند و افغان ها را می کشتند. افغان‌ها همچنان به آمریکا علاقه دارند، اما آمریکایی‌ها باید سیاست خود را تغییر دهند. آمریکا نباید آنقدر با دشمن افغانستان، پاکستان دوست باشد که افغانستان را توسط آنها ویران کند.

پاسخ

آدم حیران می ماند که چه بگوید. امروز در افغانستان وضعیتی وجود دارد که افغان ها برای فرار از فقر تلاش می کنند، اما آقای الظواهری به آن رفته جایگزین می شود. مشکلی وجود دارد، به خصوص وقتی صحبت از فردی باشد که شهروند افغانستان نیست. به هر حال افغان ها به تمام معنی مردم ضعیفی هستند، نمی توانند با کسی دشمنی کنند و نباید جای خود را به اتباع بیگانه بدهند.

پاسخ

I am not surprised, you must be a Paki saying this, Afghans aren't week, they have proved that to you several times. These issues are really beyond your knowledge, PAK gave place to Osama that's where it started from...

پاسخ