دیپلماسی

ایالات متحده و آسیای میانه در مورد مشارکت جاری و وضعیت افغانستان گفتگو کردند

گزارش از سلام تايمز

ایالات متحده، افغانستان، ازبیکستان و پاکستان برای حمایت از روند صلح در افغانستان یک خط مشی دیپلوماتیک چهارجانبه را ایجاد کرده اند. [سفارت ایالات متحده در ازبیکستان]

ایالات متحده، افغانستان، ازبیکستان و پاکستان برای حمایت از روند صلح در افغانستان یک خط مشی دیپلوماتیک چهارجانبه را ایجاد کرده اند. [سفارت ایالات متحده در ازبیکستان]

تاشکند -- مقامات امریکایی با آسیای میانه در مورد مشارکت های آینده و چالش های فعلی مانند همه گیر کووید-۱۹ و بی ثباتی فزاینده در افغانستان، در یک گفتگوی جاری مصروف هستند.

شورای امنیت ملی کاخ سفید (ان اس سی) به روز شنبه (۲۶ سرطان) در یک اعلامیه گفت، ، الیزابت شیروود راندل مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده هفته گذشته به رهبری یک هیئت چندین اداره ای امریکایی را برای یک کنفرانس بین المللی سطح بالا، به تاشکند رفت.

این کنفرانس تحت عنوان «آسیای مرکزی و جنوبی: اتصال منطقه ای، چالش ها و فرصت ها» به روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته برگزار شد.

این هیئت که شامل کارمندان شورای امنیت ملی کاخ سفید، وزارت دفاع و وزارت خارجه بود، تلاش کرد تا همکاری های منطقه ای با ایالات متحده را تقویت کند.

داکتر الیزابت شیروود راندل مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در اواسط ماه سرطان دست شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبیکستان در تاشکند را تکان می دهد. [سفارت ایالات متحده در ازبیکستان]

داکتر الیزابت شیروود راندل مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در اواسط ماه سرطان دست شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبیکستان در تاشکند را تکان می دهد. [سفارت ایالات متحده در ازبیکستان]

شیروود راندل در سخنرانی افتتاحیه اش مشارکت های ۳۰ ساله میان ایالات متحده و آسیای میانه را بیان کرد.

وی برای تحقق بخشیدن به ظرفیت آسیای میانه به عنوان یک مرکز ترانزیت، تجارت و انرژی و اهمیت انکشاف زیربناهای سازگار با محیط زیست، تعهد حکومت ایالات متحده را مشخص ساخت.

وی همچنان در یک نشست میز دایروی خط مشی دیپلوماتیک برای آسیای میانه سی۵+۱ اشتراک کرد که در آن کشورهای عضو درباره چالش های به وجود آمده توسط همه گیر کووید-۱۹ و بی ثباتی در افغانستان بحث کردند.

شیروود راندل با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبیکستان در مورد مسائل مختلف صحبت کرده، و با مقامات قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان در مورد افزایش امنیت منطقه ای، رسیدگی به مسائل بشردوستانه و افزایش تعداد واکسیناسیون های کووید-۱۹ در منطقه گفتگو کرد.

امنیت در افغانستان

در جریان این کنفرانس، شیروود راندل، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان و دانیل روزنبلوم سفیر ایالات متحده در ازبیکستان، با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان گفتگو کردند.

آنها در مورد وضعیت امنیتی متحول در افغانستان، حمایت ایالات متحده از نیروهای حکومت افغانستان و حمایت دیپلوماتیک ایالات متحده برای توافق سیاسی مذاکره شده در مورد جنگ، گفتگو کردند.

در اعلامیه مشترک سی۵+۱ که به روز جمعه گذشته پس از جلسه صادر شد، بر تعهد شش کشور اشتراک کننده در مورد امنیت و صلح در افغانستان، تأکید شده است.

کشورهای سی۵+۱علاوه بر استناد به ضرورت ایجادکردن روابط تجارتی، ترانسپورتی و انرژی میان آسیای میانه و آسیای جنوبی، اهداف خود در مورد امنیت افغانستان را نیز مشخص ساخت که عبارتند از: «ایجادکردن شرایط پایدار و مرفه برای روند صلح افغانستان به شمول تأکید دوباره به همه طرف ها مبنی بر ضرورت شدید به مذاکرات اساسی در مورد یک توافق سیاسی؛ اینکه یگانه راه رسیدن به یک صلح عادلانه و پایدار یک توافق سیاسی مذاکره شده می باشد که به یک نظام سیاسی همه شمول منجر می شود و حقوق اساسی تمام افغان ها را رعایت می کند؛ و اینکه برای یک حکومت جدید در افغانستان که به زور تحمیل شود، هیچ حمایتی وجود ندارد؛ و اینکه به تروریست ها و نیروهای سومی هرگز اجازه داده نشود که برای تهدیدکردن یا حمله کردن بر کشورهای سی-۵+۱ یا کدام کشور دیگر از خاک افغانستان استفاده کنند».

مشارکت چهارجانبه

سفارت ایالات متحده در تاشکند به روز جمعه گذشته در اعلامیه ای گفت، یکی از نتایج دیگر کارهای هیئت امریکایی در تاشکند یک «خط مشی جدید چهارجانبه دیپلوماتیک بود که تمرکز آن بر افزایش اتصال منطقه ای می باشد».

مقامات ایالات متحده، افغانستان، پاکستان و ازبیکستان اصولاً در مورد ایجاد کردن یک خط مشی جدید چهارجانبه دیپلوماتیک با هدف تقویت اتصال منطقه ای، موافقت کردند.

این سفارت گفت، از آنجا که صلح و اتصال منطقه ای یکدیگر را تقویت می کنند، این چهار کشور قصد دارند تا «تجارت را گسترش دهند، ارتباطات ترانزیتی را ایجاد کرده و روابط تجارت با تجارت را تقویت کنند».

طرف ها قصد دارند که به زودی برای نهایی ساختن جزئیات این همکاری دوباره ملاقات کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500