اقتصاد

توافقات میان پاکستان و ازبیکستان یک دوره جدید همکاری را آغاز کرد

گزارش از ضیاء الرحمان

یک موترلاری به تاریخ ۲۱ سرطان به گذرگاه مرزی تورخم در مرز میان پاکستان و افغانستان می رسد. [ضیاء الرحمان]

یک موترلاری به تاریخ ۲۱ سرطان به گذرگاه مرزی تورخم در مرز میان پاکستان و افغانستان می رسد. [ضیاء الرحمان]

اسلام آباد -- مقامات می گویند، موافقه های تازه ایکه میان پاکستان و ازبیکستان امضا شده اند، به شمول آنهایی که تبادله اجناس از طریق افغانستان را تحت پوشش قرار می دهند، برای اتحاد و ثبات منطقه ای یک دستاورد مهم است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان به تاریخ ۲۴ سرطان به رهبری یک هیئت عالی رتبه به تاشکند رفت تا برای تقویت همکاری با ازبیکستان در زمینه های مختلف به شمول تجارت و سرمایه گذاری، چندین موافقه را امضا کند.

عمران خان در جریان مراسم افتتاح مجمع تجارتی میان ازبیکستان و پاکستان که به تازگی تأسیس شده است گفت، «پاکستان به روابط نزدیک و دادوگرفت عمیق تر با آسیای میانه و به ویژه ازبیکستان که یکی از بزرگترین اقتصادهای منطقه می باشد، اهمیت زیادی قایل است.»

وی گفت، اتصال پاکستان با ازبیکستان از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا تجارت بهبود یافته برای رونق و انکشاف منطقه ای راه های جدیدی را باز می کند.

کشتی ها در بندرعباس یک شهر بندری ایران به تاریخ ۱۰ ثور ۱۳۹۸ به تصویر کشیده شده اند. [عطا كیناری/ای اف پی]

کشتی ها در بندرعباس یک شهر بندری ایران به تاریخ ۱۰ ثور ۱۳۹۸ به تصویر کشیده شده اند. [عطا كیناری/ای اف پی]

عبدالله عارفوف نخست وزیر ازبیکستان با تأکید کردن بر روابط مستحکم بین این دو کشور گفت، بازدید عمران خان آغازگر یک دوره جدیدی از همکاری و سرمایه گذاری های مشترک خواهد بود.

حکومت پاکستان به تاریخ ۲۳ سرطان در یک اعلامیه گفت، یک روز قبل از آنکه عمران خان به ازبیکستان برسد، هر دو طرف توافق کردند تا برای تقویت همکاری در سکتور های زراعت، تکنالوژی معلوماتی، تعلیم و مواد معدنی، پیش از نشست کمیسیون بین الدولی گروه های کاری مشترک را تشکیل دهند.

سردار عمرزاکوف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبیکستان، و عبدالرزاق داؤد مشاور عمران خان در امور تجارت و سرمایه گذاری، رهبری این جلسه را بر عهده داشتند.

آنها توافق کردند، دهلیز ترانزیتی افغانستان که ازبیکستان و پاکستان را به هم وصل می سازد در تقویت تجارت بین این دو کشور نقش مهمی خواهد داشت.

هر دو کشور توافق کردند که با سازماندهی تصدی های مشترک در صنعت نساجی، نصب ماشین آلات زراعتی و پروسیس و بسته بندی محصولات میوه و سبزیجات، مشارکت خود در همکاری های صنعتی را عمیق تر سازند.

تاشکند تایمز گزارش داد، هر دو طرف با ارزش مجموعاً ۵۰۰ میلیون دالر معاملات انجام دادند.

عرصه های همکاری

ازبیکستان که در خشکی محصور است و سایر کشورهای آسیای میانه اکثراً مجبورند تا برای انجام دادن تجارت بین المللی بر بنادر ایرانی اتکاء کنند. پاکستان آنها را تشویق می کند تا به جای آن از بنادر دریایی پاکستان استفاده کنند.

به گفته مجتبی حسین یک تاجر کراچی که در تجارت خارج از کشور معاملات را انجام می دهد، ازبیکستان اجناس خود را از طریق بندرعباس ایران صادر می کند که به یک راه زمینی طولانی نیاز دارد.

وی گفت، «مسیر افغانستان تا کراچی در پاکستان نسبت به مسیر بندرعباس در ایران، حدود ۲۸۰۰ کیلومتر کوتاه تر است.»

برای انکشاف مسیر زمینی میان ازبیکستان و پاکستان، کار جریان دارد.

بر اساس کنوانسیون ترانزیت گمرکی بین المللی (تی آی آر)، این دو کشور در آواخر سال گذشته برای ارزیابی کردن مسیرهای مختلف در افغانستان موترلاری ها را به طور آزمایشی رد و بدل کردند.

به گفته اتحادیه اروپا، «پروسه تی آی آر این امکان را فراهم می سازد تا اجناس بدون پرداختن مالیاتی که به طور معمول هنگام واردات یا صادرات باید تحت کنترل گمرک ها حرکت کنند، از مرزهای بین المللی عبور کنند.»

یک موترلاری پر از ادویه جات به تاریخ ۲۰ حمل کراچی را ترک کرد و به تاریخ ۱۴ ثور با عبور از افغانستان و ازبیکستان، به تاشکند رسید.

به همین ترتیب، یک موترلاری ازبیکی که اجناس چرمی را انتقال می داد به تاریخ ۱۹ ثور تاشکند را ترک کرده و به تاریخ ۲۱ ثور به گذرگاه مرزی تورخم بین افغانستان و پاکستان رسید. این موترلاری به تاریخ ۲۳ ثور به فیصل آباد رسید.

اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) پشتیبانی تخنیکی و مالی را برای این پروژه فراهم کرد. اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده گفت، هدف این طرح «تقویت اتحاد تجارتی و اتصال منطقه ای است».

بر اساس گزارش اکسپرس تریبون، داؤد مشاور عمران خان در امور تجارت و سرمایه گذاری به تاریخ ۱۳ سرطان به رسانه های پاکستانی گفت، «ما قصد داریم که اجناس را تحت کنوانسیون ترانزیت گمرکی بین المللی منتقل کنیم زیرا اولین موترلاری ازبیکستان در ۴۸ ساعت به پاکستان رسید».

وی گفت، «حکومت پاکستان قصد دارد تا به انتقال دهندگان قرضه ارائه کند تا شبکه لوژستیکی فرسوده این کشور را تجدید کند.»

تلاش های صلح در افغانستان

این ملاقات عمران خان پس از تلاش های منطقه ای برای ایجادکردن صلح در افغانستان در جریان خروج نیروهای امریکایی و ناتو، صورت گرفت.

وزارت خارجه ایالات متحده به تاریخ ۲۵ سرطان در یک بیانیه اعلام کرد، پاکستان، ازبیکستان، افغانستان و ایالات متحده در آواخر ماه سرطان، برای حمایت از صلح و ثبات در افغانستان و تقویت روابط تجارتی و سوداگری منطقه ای یک خط مشی دیپلوماتیک چهارجانبه جدید را تشکیل دادند.

در این اعلامیه آمده است، «طرف ها با درک کردن این فرصت تاریخی برای گشودن مسیرهای شکوفایی تجارت منطقه ای، قصد دارند تا در گسترش تجارت، ایجاد کردن روابط ترانزیتی و تقویت روابط تجارت با تجارت، همکاری کنند.»

وزارت خارجه پاکستان به تاریخ ۲۵ سرطان گفت، عمران خان و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در حاشیه این کنفرانس در تاشکند، جایی که هر دو رهبر «توافق کردند تا روابط متقابل میان پاکستان و افغانستان را بیشتر تقویت کنند»، بحث کردند.

این وزارت گفت، هر دو طرف توافق کردند تا «از طریق مشاوره های متقابل اقدامات لازم را انجام دهند تا برای رفع کردن نگرانی های یکدیگر در زمینه امنیت، یک مکانیزم دوجانبه را به تکامل برسانند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500