کسب و کار

افزایش همکاری های ازبکستان و پاکستان

نوشتۀ جاوید محمود

مظفر معراج خواجه (چپ)، رئیس هیأت سرمایه گذاری و بازرگانی پنجاب، در تاریخ 25 مه در لاهور یک نشان را به فرغت صدیقوف، سفیر ازبکستان در پاکستان، تقدیم می کند. صدیقوف پیرامون تقویت همکاری های میان ازبکستان و دولت پنجاب با این هیأت به گفت و گو پرداخت. [جاوید محمود]

مظفر معراج خواجه (چپ)، رئیس هیأت سرمایه گذاری و بازرگانی پنجاب، در تاریخ 25 مه در لاهور یک نشان را به فرغت صدیقوف، سفیر ازبکستان در پاکستان، تقدیم می کند. صدیقوف پیرامون تقویت همکاری های میان ازبکستان و دولت پنجاب با این هیأت به گفت و گو پرداخت. [جاوید محمود]

لاهور -- پروازهای بدون توقف میان لاهور و تاشکند به زودی از سر گرفته خواهند شد.

این پروازها که مطابق برنامه قرار است از تاریخ 20 ژوئیه از سر گرفته شوند، وعدۀ همکاری بیشتر را به این کشورهایی که به خاطر تاریخ رقابت میان امپراطوری های روسیه و بریتانیا از یکدیگر جدا افتاده اند، اما امروز به یک بلای مشترک، یعنی تروریسم، گرفتار آمده اند را دست یافتنی جلوه می دهد.

مبارزۀ با تروریسم در کنار یکدیگر

پاکستان و پرجمعیت ترین کشور آسیای میانه در سال های اخیر روابط بازرگانی و امنیتی گوناگونی را برقرار کرده اند. یک جنبش تروریستی به نام جنبش اسلامی ازبکستان (آی ام یو) که از نام این کشور استفاده می کند، در کشورهای پاکستان و افغانستان فعال است.

شبه نظامیان پاکستانی و ازبک در پاکستان، افغانستان، و کشورهای دیگر با نیروهای دولتی مبارزه می کنند و این امر اسلام آباد و تاشکند را وادار ساخته است تا برای کمک گرفتن به یکدیگر روی بیاورند.

در بازدید نوامبر گذشتۀ میان محمد نواز شری، نخست وزیر پاکستان، از تاشکند جهت شرکت در یک نشست دو روزه با اسلام کریموف، رئیس جمهور ازبکستان، همکاری نیز در دستور کار قرار داشت.

به گزارش نیوز اینترنشنال دفتر وزارت امور خارجۀ پاکستان گفت که موضوعات این نشست شامل راه های «هماهنگی بهتر برای مقابله با تهدیدات تروریستی در منطقه» بود.

تلاش برای همکاری های اقتصادی

مقامات رسمی به آسیای میانه آنلاین گفتند که در همین حال، فرغت صدیقوف، سفیر ازبکستان در پاکستان، در تاریخ 25 مه در لاهور به مقامات دولت استانی پنجاب گفت که از سرگیری پروازهای بدون توقف هواپیمایی ازبکستان میان لاهور و تاشکند با هدف تقویت همکاری های اقتصادی و فرهنگی انجام می پذیرد.

این گونه همکاری ها پس از دو سال عملیات بی وقفه علیه تروریست ها که به تضعیف آنها و شتاب یافتن رشد اقتصادی منجر شده است، اکنون برای ازبکستان و پاکستان جذاب تر به نظر می رسد.

مظفر معراج خواجه (چپ)، رئیس هیأت سرمایه گذاری و بازرگانی پنجاب، به آسیای میانه آنلاین گفت که هواپیمایی ازبکستان در ماه مارس 2014 به خاطر کمبود مسافر پرواز خود در این مسیر را لغو کرد، اما اکنون قصد دارد تا پروازهای بی وقفۀ خود را هر هفته دو بار ارائه دهد.

خواجه گفت که صدیقوف هم اکنون ریاست یک هیأتی از دیپلمات های ازبک که به زودی برای شناسایی راه های همکاری به لاهور سفر خواهند کرد را بر عهده خواهد داشت.

سومرا منور سخنگوی هیأت سرمایه گذاری و بازرگانی پنجاب، به آسیای میانه آنلاین گفت که دولت پنجاب این هیأت را راه اندازی کرده است و از آن زمان تاکنون این هیأت رهبران، سرمایه گذاران، و سران شرکت های بازرگانی خارجی را تشویق کرده تا پنجاب را به عنوان مکانی مناسب برای اقدامات خود در نظر بگیرند.

گفتنی است که ازبکستان یکی از اصلی ترین صادرکنندگان محصول پنبه است. در حالی که پنجاب انبار غلۀ پاکستان محسوب می شود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500