سلامتی

افغان هایی که بر اثر خشونت طالبان بیجاشده اند با تهدید بیشتر کووید-۱۹ روبرو هستند

گزارش از نجیب الله

خانواده هایی که به تاریخ ۳ جوزا به دلیل خشونت طالبان بیجا شده اند در یک مارکیت مهترلام مرکز ولایت لغمان مؤقتاً پناه می گیرند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

خانواده هایی که به تاریخ ۳ جوزا به دلیل خشونت طالبان بیجا شده اند در یک مارکیت مهترلام مرکز ولایت لغمان مؤقتاً پناه می گیرند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کابل -- صدها هزار افغان هایی که بر اثر حملات اخیر طالبان بیجا شده اند، اکنون با یک تهدید دیگری (مصاب شدن به ویروس کرونا) روبرو شده اند.

عبدالباسط انصاری یک مشاور در وزارت مهاجرین و عودت کنندگان گفت، از آغاز سال جاری خورشیدی بدینسو بیشتر از ۱۵۰ هزار نفر به دلیل افزایش حملات طالبان بیجا شده اند.

وی گفت، «در روزهای اخیر، ما به دلیل ادامه جنگ یک افزایش بی سابقه ای را در تعداد اشخاص بیجاشدگان داخلی، ثبت نموده ایم.»

تعدادی از بیجاشدگان ابراز نگرانی کرده اند که زیستن آنها با خانواده های اقارب خود و یا در مکان هایی که توسط حکومت تعین شده اند، خطر گسترش ویروس کرونا را افزایش داده است.

وزارت صحت عامه به روز پنجشنبه (۱۰ سرطان) طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۶ مورد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را گزارش کرد. تعداد مجموعی موارد ثبت شده مبتلایان ۱۲۲۱۵۶ نفر بوده در حالیکه تعداد مجموعی مرگ ها ۵۰۴۸ نفر است.

محمد رضا یک باشنده ولسوالی پاتو ولایت دایکندی که با یکی از اقارب خود در شهر نیلی مرکز این ولایت مؤقتاً پناه گرفته است گفت، حملات طالبان هزاران خانواده را مجبور ساخته است که خانه های خود را ترک کرده و با تهدید دوبرابر هوای گرم و ویروس کرونا مواجه شوند.

وی گفت، خانه ای که وی در آن سکونت دارد ۴۰ نفر در آن زندگی می کنند. اگر یک نفر به کووید-۱۹ مبتلا شود، همه افراد در خانه در معرض خطر هستند.

محمد عمر ۴۹ ساله یک دهقان از ولسوالی شینواری پس از تسلط طالبان بر این ولسوالی، به چاریکار مرکز ولایت پروان فرار کرد.

وی گفت، «دو نفر از اعضای خانواده من بیمار بوده و سرفه می كنند و ما مطمئن نیستیم که آنها کووید-۱۹ داشته باشند.»

عمر گفت، «اگر کسی مریض باشد، طالبان نه به درد و رنج اهمیت می دهند و نه به ضرورت ماندن در خانه. بالاخره یا طالبان و یا کووید-۱۹ مردم افغانستان را خواهند کشت.»

افزایش در خشونت و موارد کووید-۱۹

غلام دستگیر نظری سخنگوی وزارت صحت عامه گفت، چالش اصلی در مقابل ارائه کردن خدمات صحی برای افغان ها خشونت طالبان است.

وی گفت، «متأسفانه جنگ برنامه های ما را متأثر می سازد. به ویژه، درگیری ها در مسیر شاهراه ها بالای رسانیدن تجهیزات طبی لازم در زمان مناسب به ولایات تأثیر می گذارند.»

وی در اشاره به بیجاشدگان ناشی از جنگ گفت، هر نوع گردهمایی می تواند افغان ها را در معرض ویروس کرونا قرار دهد، بنابر این وزارت صحت عامه آنها را تشویق می کند تا از زندگی در تجمع های بزرگ خودداری کنند.

نوریه حمیدی یک عضو ولسی جرگه از بغلان گفت، مردم ملکی از افزایش اخیر حملات طالبان که بسیاری را مجبور ساخته تا از خانه های خود فرار کنند، و همچنان از فقر گسترده و همه گیر ویروس کرونا، به شدت رنج می برند.

وی گفت، این جنگ بسیاری را مجبور ساخته است تا مؤقتاً در مساجد پناه بگیرند، که آنها در آنجا به مواد غذایی و آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

وی از طالبان خواست كه به خواسته های مردم گوش فرا دهند و با آتش بس موافقت كنند زیرا گسترش کووید-۱۹همراه با حملات شدید طالبان، رنجش انسان ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

طالبان دسترسی به مراقبت های صحی را مسدود کردند

نظیفه یوسفی بیک یک عضو ولسی جرگه از تخار گفت، وضعیت نگران کننده است.

وی گفت، موج سوم ویروس کرونا به طور گسترده ای پخش می شود حتی اگرچه تعداد موارد کووید-۱۹ کمتر گزارش می شوند.

بیک با اینکه از طالبان خواست تا در این زمان حساس اجازه دهند که لوازم صحی به مردم برسند گفت، در مناطق بسیار ناامن، به ویژه جایی که جنگ جریان دارد، مردم ملکی به مراکز صحی و کلینیک ها دسترسی ندارند.

پرویز امین زاده یک نماینده شورای جوانان پروان گفت، صدها خانواده ایکه از جنگ طالبان در دره غوربند ولایت پروان فرار کرده اند، در خیمه هایی زندگی می کنند که توسط حکومت تهیه شده اند.

وی گفت، با این حال، خیمه ها در کنار یکدیگر قرار دارند و این امر در مورد گسترش کووید۱۹ باعث نگرانی می شود.

امین زاده گفت، «برای کاهش تعداد تلفات و جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ کشنده... باید اقدامات احتیاطی به شمول فاصله گیری اجتماعی و پوشیدن ماسک و همچنان شستن مکرر دستان با صابون، دنبال شوند.»

وی افزود، پس از تسلط طالبان بالای دو ولسوالی ولایت پروان، بی نظمی ناشی از آن باعث شد که مراقبت های صحی در این ولسوالی ها به حالت تعلیق بروند.

مجیب الرحمن ۲۶ ساله یک باشنده ولایت فاریاب که حالا در کابل زندگی می کند گفت، در حالیکه ویروس کرونا هر روز ده ها افغان را می کشد، خشونت و جنگ های مداوم طالبان آنها را مجبور ساخته که تهدید کووید-۱۹ را نادیده بگیرند.

وی گفت، «طالبان برای زندگی مردم ما هیچ ارزشی قایل نیستند. طالبان برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ در سراسر افغانستان باید جنگ را متوقف می کردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با تمام بی جاه شده گان جنگ های اخیر کشور باید رسدگی عاجل صورت بگیرد مردم در این هوای گرم با مشکلات فراوان روبر اند اگر دولت افغانستان و موسسات امداد رسانی کمک های عاجل و فوری را با این بی جاه شده گان انجام ندهند یک فاجعه ای انسانی رخ خواهند داد.

پاسخ

در واقع، همه این بدبختی ها ناشی از نفرت پراگنی چند نفر بوده است و خدا می داند این کار تا کی ادامه دارد. کمونیست های مورد حمایت روس ها و اخوانی ها [اعضای اخوان المسلمین] مورد حمایت پاکستان که علیه سیاست های رئیس جمهور داوود خان قد علم کردند، علیه وی کینه توزی ورزیدند. داود خان علیه آنها کینه ورزید. وی اخوانی ها را مجبور به فرار به پاکستان کرد و کمونیست ها را در زندان انداخت. اخوانی ها علیه او جنگیدند و کمونیستها علیه او کودتا کردند. پس از سرنگونی داود خان، کمونیست ها نسبت به اخوانی ها عقده گشایی کردند و همراه آنها یکجا مردم بی گناه را کشتند. اخوانی ها یا مجاهدین با کمونیست ها کینه ورزیدند و پس از چند سال، آنها حکومت آنها را فروپاشیدند. طالبان از احزاب [جهادی] متنفر بودند و حکومت آنها را سقوط داد. در آن زمان، احزاب اخوانی ها، که به طور کامل به اراذل و اوباش ها تبدیل شده بودند، یکجا با امریکا حکومت طالبان را سرنگون کردند. طالبان بار دیگر کینه ورزیدند و به جنگ خود ادامه می دهند. هیچ یک از آنها برای خدا و کشور کار نکردند و به فکر پر کردن جیب های خود بودند، اما متأسفانه غم و درد آن را چنین افراد فقیر متحمل می شوند که اکنون در گروپ های ده و بیست نفره در یک خیمه وقت می گذرانند. خداوند بالای مردم ما رحم کند. آمین

پاسخ