سلامتی

مقامات هرات مجادله با ویروس کرونا را شدت بخشیدند

گزارش از عمر

در این تصویر مشاهده می شود که، منسوبین امنیتی افغان در شهر هرات، افغانستان، محدودیت در حرکت را از تاریخ ۶ حمل آغاز کرده اند، و از گردهمایی ها جلوگیری می کنند. الی تاریخ ۱۸ حمل، افغانستان ۳۶۷ مورد تائید شده ویروس کرونا به شمول ۲۳۰ مورد در ولایت هرات داشته است. [عمر]

هرات -- با ادامه شیوع این ویروس در افغانستان، مقامات هرات در حال آماده سازی مقدماتی برای مجادله با کووید-۱۹ هستند.

بر اساس اعلامیه وزارت صحت عامه، تا روز دوشنبه (۱۸ حمل)، افغانستان ۳۶۷ مورد تائید شده ویروس کرونا در افغانستان، به شمول ۲۳۰ مورد در ولایت هرات را داشته است. یازده نفر از این مریضان به شمول یک داکتر فوت کرده اند.

بیشتر افراد مبتلا در ایران همسایه به این ویروس مصاب شده و در هفته‌های اخیر به خانه بازگشتند.

حکومت افغانستان در واکنش به این فاجعه تمام مکاتب، پوهنتون ها و سالون های عروسی را بسته است. در ولایات هرات و کابل، مقامات محدودیت های حرکت را در نظر گرفته اند و گردهمایی ها را ممنوع کرده اند.

در تصویر دیده می شود که، یکی از اعضای واحد ویژه پولیس هرات به تاریخ ۱۳ حمل به عنوان بخشی از تلاش های حکومت محلی برای تحمیل یک توقیف شدید در این شهر، در شهر هرات نگهبانی می کند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، یکی از اعضای واحد ویژه پولیس هرات به تاریخ ۱۳ حمل به عنوان بخشی از تلاش های حکومت محلی برای تحمیل یک توقیف شدید در این شهر، در شهر هرات نگهبانی می کند. [عمر]

شفاخانه ۱۰۰ بستری هرات که کاملاً مجهز و برای تداوی ویروس کرونا اختصاص داده شده است در این تصویر به تاریخ ۱۷ حمل نشان داده شده است. [عمر]

شفاخانه ۱۰۰ بستری هرات که کاملاً مجهز و برای تداوی ویروس کرونا اختصاص داده شده است در این تصویر به تاریخ ۱۷ حمل نشان داده شده است. [عمر]

در همین زمان، کار روی پنج باب شفاخانه ۱۰۰ بستری که کاملاً مجهز و به تداوی ویروس کرونا اختصاص داده شده اند در ولایات کابل، هرات و نیمروز هستند، آغاز شده است.

به تاریخ ۱۷ حمل، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، شفاخانه ای در هرات كه كارگران طی ۲۰ روز آن را بنا كردند، افتتاح كرد.

عبدالحکیم تمنا، رئیس صحت عامه هرات، به تاریخ ۱۴ حمل گفت، «هرات تمام تجهیزات طبی لازم را برای مقابله با ویروس کرونا و مراقبت از مریضان مبتلا به کووید-۱۹ دارد. ما در هرات ۱۰۰۰ بستر را آماده کرده ایم، و اگر تعداد مریضان افزایش یابد، تعداد بسترها را اضافه خواهیم کرد.»

وی گفت، «تمام مریضان کووید-۱۹ که در شفاخانه های هرات بستری هستند، در وضعیت خوبی قرار دارند و اکثر آنها در حال بهبود هستند.»

به گفته نعمت الله سلیمانخیل، یک انجنیری که بالای شفاخانه کووید-۱۹ در هرات کار کرده است، ساخت این شفاخانه از ۶ صبح تا ۲ شب، در سه دوره کاری صورت گرفت.

وی افزود، این شفاخانه به تمام تجهیزات و امکانات لازم مجهز است. تمام بخش های این شفاخانه با بهترین مواد و تجهیزات ساخته شده است.»

عبدالقیوم رحیمی، والی پیشین هرات، به تاریخ ۱۵ حمل گفت، حکومت مبلغ ۵۰۰ میلیون افغانی (۶.۶ میلیون دالر) را برای مجادله با ویروس کرونا اختصاص داده است، با بودجه ای که برای خرید تجهیزات طبی لازم، تداوی مریضان مبتلا به کووید-۱۹، قرنطین کردن شهر هرات و فراهم کردن کمک به خانواده های فقیری که منبع درآمد خود را از دست داده اند، اختصاص یافته است.

وی اظهارات خود را قبل از آنکه جانشین وی، سید عبدالواحد قتالی، به طور رسمی به تاریخ ۱۷ حمل کار خود را آغاز کرد، ارائه کرد.

رحیمی گفت، «ما تمام آمادگی های خود را برای مجادله با ویروس کرونا گرفته ایم. علاوه بر تداوی مریضان مبتلا به این ویروس، ما به افراد نیازمند نیز کمک را فراهم خواهیم کرد.»

وی افزود، «حکومت توزیع مواد غذایی و محصولات صحی را برای بیش از ۱۰۰ هزار نفر از باشنده گان ولایت هرات با حمایت سکتور خصوصی و اهداکنندگان فردی، آغاز کرده است.»

نیروهای امنیتی در خط مقدم

در همین حال، پرسونل امنیتی در شهر هرات محدودیت حرکت را که از ۶ حمل آغاز شده است، تطبیق می کنند و از گردهمایی ها جلوگیری می کنند.

حفیظ الله، یک افسر پولیس نظم عامه افغان گفت که وی به مدت ۱۸ ساعت در روز در شهر هرات به سر می برد تا مردم را از ویروس کرونا محافظت کند.

وی گفت، «ما در این شهر گزمه می کنیم و اجازه نمی دهیم کسی باهم جمع شود و مشکل ایجاد کند. ما [سعی می کنیم] آنها را در مقابل ویروس کرونا محافظت نماییم.»

یار محمد، یکی دیگر از افسران پولیس نظم عامه افغان، گفت، «ویروس کرونا چند روز است که در اینجا بوده است، در حالی که ما سالها از مردم در مقابل تروریست ها محافظت می کردیم. ما به همان روشی که با تروریست ها می جنگیم، مبارزه خود را با ویروس کرونا ادامه خواهیم داد.»

وی افزود، «ما از ساعت ۴ صبح تا ۱۲ شب وظیفه داریم تا در این شهر قرنطین را تأمین کنیم. ما از ازدحام ها جلوگیری می کنیم تا بتوانیم جلو گسترش ویروس کرونا را بگیریم و به مردم اطمینان می دهیم که در کنار آنها ایستاده ایم.»

غلام سرور نظامی، یک باشنده شهر هرات گفت، «نيروهای امنيتی در اين زمان ثابت كرده اند كه در هر زمان دشواری با مردم ايستاده و از آنها محافظت می كنند.»

وی گفت، «ما از طالبان و سایر گروه ها می خواهیم که از جنگ در این زمان سخت خودداری کنند تا مردم از این بدبختی نجات پیدا کنند. تا چه وقت جنگ و خونریزی در این کشور ادامه خواهد داشت؟ تا چه مدت زنان افغان بیوه خواهند شد و کودکان یتیم می شوند؟ بچه هایی که می بینید در جاده ها کار می کنند نتیجه جنگ است.»

نظامی افزود، «نیروهای امنیتی همیشه مصؤنیت مردم را تأمین کرده اند و آنها وقتی از کشور دفاع کرده اند که از طرف تروریست ها تهدیداتی بر آن وارد می شدند. اکنون، نیروهای امنیتی شب و روز مؤظف هستند تا ما را از تهدید ویروس کرونا نجات دهند.»

محکوم کردن حملات طالبان

افغان ها همچنان به محکوم کردن خشونت طالبان در میان بحران ویروس کرونا ادامه دادند و از این گروه خواستند که از خشونت دست بردارند و جامعه و نیروهای امنیتی را بگذارند تا این فاجعه را برطرف کنند.

یک گروه کاری حفاظت از مردم در هرات، متشکل از تعدادی از نهادهای جامعه مدنی و سازمان های حقوق بشری در اعلامیه ای به تاریخ ۱۰ حمل، طالبان را برای ادامه جنگ و کشتن مردم ملکی و پرسونل امنیتی، انتقاد کرد.

این گروه گفت، «این گروه کاری حمایت از مردم ملکی، از رهبری طالبان می خواهند که از خشونت خودداری کنند و در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این کشور کمک کنند.»

وی افزود، «ما می خواهیم كه طالبان تمام فعالیت های نظامی خود را متوقف كنند و از نزدیک با مردم، حکومت و وزارت صحت عامه همکاری كنند تا اینكه فاجعه ویروس كرونا پایان یابد. طالبان باید به کارمندان صحی اجازه دهند تا به مناطق تحت کنترل [طالبان] بروند تا بتوانند باشنده گان را از ویروس کرونا نجات دهند.»

خبرگزاری آسوشیتد پریس به تاریخ ۱۳ حمل گزارش داد که، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که این گروه در مناطق خاص تحت کنترل خود که تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند، اعلام آتش بس خواهند کرد.

سید محمد شیرزادی، رئیس ارشاد حج و اوقاف هرات گفت، از آنجا که مجادله با ویروس کرونا به یک موضوع اولویت برای کشور تبدیل شده است، باید طالبان جنگ را متوقف کنند.

وی پرسید، «صرف نظر از بحران ویروس کرونا، طالبان توافقنامه صلح را با ایالات متحده امضا کرده اند و مذاکرات بین الافغانی باید آغاز شود، پس چرا آنها هنوز هم جنگ می کنند؟»

وی گفت، «از آنجا که صلح اکنون مورد بحث است، طالبان باید با یک رویکرد مسالمت آمیز پیش بروند و آنها دیگر نباید تصویر جنگ و خونریزی خود را نشان دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تنها نیرویی ‌که می‌تواند در برابر کرونا، این ویروس کشنده و دشمن نامریی قد‌علم کند و نابودش کند نیروی علم است. نیرویی که دانشمندان با زحمات و تلاش‌های شباروزی خود آن را به وجود آوردند و امروز هم، با پذیرش خطرات جدی، در خط نخست نبرد با این دشمن قرار دارند. از این جهت برای این که حد اقل، سهمی در این مبارزه داشته باشیم و کمکی هرچند کوچک در مهار این ویروس انجام دهیم و هم فردا خود را سربلند در میدان فتح و پیروزی ببینیم تنها و تنها از رهنمود‌های علمی، تخصصی و پزشکی متخصصان این بخش پیروی کنیم. رهنمودهای غیر علمی و نسخه‌های افراد غیر متخصص تباه کننده و فاجعه بار است. و آن را باید رد کنیم.

پاسخ

مهمترین موضوع آگاهی عامه است که حکومت آنقدر جدی نمی گیرد. هنوز هم دیده می شود که مردم در شهر هرات گشت وگذار دارند. اگر این گشت و گذار مردم در شهر جدی گرفته نه شود، یک بحرران بزرگ رخ خواهد داد که در آن زمان نه حکومت میتواند آن را کنترول کند و نه هم مردم.

پاسخ

ساختن شفاخانه ۱۰۰ بستر در هرات در ظرف ۲۰ روز برای حکومت افغانستان وقعاً یک دست آورد بزرگ است. برای یک کشور مثل افغانستان که عملاً درگیر جنگ شدید داخلی است، ساختن شفاخانه او هم در ظرف ۲۰ روز غیر قابل باور کردنی است. باید همه کسانیکه در ساختن این شفاخانه نقش داشتند توسط حکومت و مردم در یک مراسم مورد تقدیر قرار گیرند. از این معلوم می شود که در این کشور اراده برای پیشرفت و رفاء وجود دارد. اگر صلح تامین شود، من امیدوار هستم که افغانستان به زودی به پا خود می ایستد بخاطریکه افغانستان بیشترین نیروی جوان دارد و مرد آن خیلی زحمتکش اند. زنده باد افغانستان!

پاسخ