سیاست

محقق نتوانست در پاکستان برای تهران حمایتی جلب کند

گزارش از عبدالغنی کاکر

در این تصویر، محمد محقق با آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران، در سال ۱۳۹۶ در تهران دیده می شود. هر دو نفر بار دیگر در ماه قوس ۱۳۹۷ در ۳۲مین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران با یکدیگر ملاقات کردند. [آرشیف]

در این تصویر، محمد محقق با آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران، در سال ۱۳۹۶ در تهران دیده می شود. هر دو نفر بار دیگر در ماه قوس ۱۳۹۷ در ۳۲مین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران با یکدیگر ملاقات کردند. [آرشیف]

کویته -- تحلیلگران امور دفاعی و سیاسی می گویند، تلاش های تهران برای تقویت پشتیبانی در پاکستان -- که اخیراً با سفر محمد محقق به کویته و سایر مناطق این کشور دیده می شود -- ناکام می شوند.

به گفته یک مقام ارشد استخباراتی مستقر در راولپندی، محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، در رأس یک هیئت ۱۰ نفری به یک سفر پنج روزه به پاکستان آمد. این بازدید از ۲۳ جدی آغاز شد.

این مقام با شرط ناشناس بودن گفت، این هیئت «نه تنها با مقامات عالی رتبه دولتی در نقاط مختلف کشور به شمول کویته دیدار نمود بلکه همچنان با چندین رهبر برجسته سیاسی و مذهبی شیعه که همیشه در اینجا برای منافع ایران کار کرده اند» ملاقات کرد.

وی با افزودن اینکه «شکافهای داخلی باعث خسارت سنگین به منافع استراتیژیک ایران در منطقه می شود»، گفت، «ایران به دلیل تحریم های اقتصادی امریکا با بحران هایی در بخش های مختلف روبرو است.»

در تصویر، محمد محقق رئیس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان (سمت راست پائین) دیده می شود که، به تاریخ ۲۵ جدی با مقامات پاکستانی در کویته دیدار کرد. [آرشیف]

در تصویر، محمد محقق رئیس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان (سمت راست پائین) دیده می شود که، به تاریخ ۲۵ جدی با مقامات پاکستانی در کویته دیدار کرد. [آرشیف]

در این تصویر، محمد محقق با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تاریخ ۵ قوس ۱۳۹۶ در تهران دیده می شود. در سالهای گذشته، محقق صریحاً از استخدام شیعه های افغان و پاکستانی توسط ایران به شبه نظامیانی که برای تهران در سوریه، عراق و جاهای دیگر می جنگند ابراز حمایت کرده است. [آرشیف]

در این تصویر، محمد محقق با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تاریخ ۵ قوس ۱۳۹۶ در تهران دیده می شود. در سالهای گذشته، محقق صریحاً از استخدام شیعه های افغان و پاکستانی توسط ایران به شبه نظامیانی که برای تهران در سوریه، عراق و جاهای دیگر می جنگند ابراز حمایت کرده است. [آرشیف]

وی گفت، «پس از کشته شدن تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده ایرانی، دولت ایران از نزدیک تلاش می کند تا گروه های نیابتی خود را برای اهداف استراتیژیک آینده متحد کند. بنابراین، هیئت به رهبری محقق به منظور تبلیغات به اینجا اعزام شده بود.»

سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین امریكا. به تاریخ ۱۳ جدی در عراق كشته شد.

حکومت امریكا در ماه ثور گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پس از چندین دهه اقدامات خصمانه در سراسر جهان توسط این گروه، به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام كرد.

این مقام گفت، «مداخلات در پاکستان و افغانستان بخشی جدایی-ناپذیر در سیاست خارجی ایران است. ایران می خواهد با استفاده از هماهنگی مذهبی و اخوت اسلامی، ریشه های خود را در سیاست ما تقویت کند.»

وی گفت، «سیاست های دفاعی و امنیت ملی ما بسیار صریح است و مقامات ذیربط در حال همکاری نزدیک با همدیگر برای خنثی کردن هرگونه نفوذ خارجی هستند. به نظر من، هدف اصلی ارسال هیئت به پاکستان از هر لحاظ ناکام شده است.»

حمایت از یک حکایت به طرفداری ایران

در ماه قوس ۱۳۹۷، در حال خدمت کردن به عنوان معاون رئیس اجرائیه افغانستان، محقق در ۳۲مین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران شرکت کرد، جایی که با آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرد و به گفته شاهدان عینی، از جریانات ضدافغان به طور علنی حمایت کرد.

وی ادعا كرد كه افغان ها عمدتاً از جنگ رژیم ایران در سوریه و عراق حمایت می كنند و جنگ در آنجا را «جهاد» خوانده و از رهبران اسلامی خواست كه از اهداف نظامی ایران حمایت كنند.

طی سخنرانی در این کنفرانس، محقق از مداخله سلیمانی و ایرانیان در افغانستان ستایش کرد.

وی از استخدام «جنگجویان» افغان توسط ایران برای جنگ در سوریه در زیر پرچم لشکر فاطمیون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز حمایت کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان شیعه های پاکستانی را استخدام می کند تا به عنوان مزدور برای منافع نظامی ایران در سوریه در گروه زینبیون بجنگند.

محقق گفت، «من از تمام جنگجویانی كه از عراق، سوريه، افغانستان، پاكستان و ساير نقاط دنيا در این جنگها شركت كرده اند، تشكر می كنم.»

رئیس جمهور اشرف غنی متعاقباً در ماه جدی سال ۱۳۹۸ محقق را از مقامش به عنوان معاون عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه برکنار کرد.

اختر زمان رئیسی، یک تاجر از ولایت خوست افغانستان و کاندیدای پارلمان افغانستان گفت، «حزب به رهبری محقق یکی از بزرگترین تسهیل کنندگان لشکر فاطمیون متشکل از جنگجویان شیعه افغان است.»

وی گفت، «ایران در تلاش است تا نقش نمایندگان خود را در منطقه تقویت کند ... و در افغانستان نیز نقش ایران همیشه مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.»

تبلیغات ناپسندیده تهران در پاکستان

رشید احمد، یک معاون پروفیسر در دیپارتمنت مطالعات صلح و درگیری در پوهنتون دفاع ملی در اسلام آباد گفت، تأثیر ایران در امور داخلی پاکستان ناپسندیده است.

وی گفت، «هدف این دیدار به صورت عمده شکست خورده است زیرا محمد محقق نتوانسته است در پاکستان حمایت برای ایران کسب کند.»

احمد گفت، «پاکستان قبلاً از طریق وزارت خارجه خود اعلام کرده است که در هر بحران منطقه ای بی طرف خواهد بود.»

وی افزود، «وضعیت سیاسی این منطقه روز به روز تغیر می کند و پیامدهای درگیری های منطقه ای باعث خسارات سنگین به همه کشورهای همسایه می شود.»

میر خدا بخش مری، معاون اتحادیه بلوچ های پاکستانی در خارج از کشور، سازمانی که ارتباطاتی در پاکستان و خارج از کشور دارد، به دنبال مبارزه جدایی طلبی بلوچ ها است گفت، «به دلیل تغیر شرایط سیاسی و امنیتی، همه کشورهای منطقه در حال ارزیابی مجدد سیاست های خارجی خود هستند.»

وی گفت، «سفر اخیر هیئت به رهبری محقق به پاکستان می تواند بخشی از این پیشرفت ها باشد.»

وی گفت، «یک وضعیت امنیتی پایدار و بهبود یافته همواره جزء مهم سیاست استراتیژیک هر کشور محسوب شده است. از آنجا که پاکستان نقش اساسی در روند صلح افغانستان دارد ... ایران از طریق گروه های حمایت شده خود برای تقویت منافع ایران در این مذاکرات در حال انجام تبلیغات در پاکستان است.»

وی گفت، «با وجود همه تلاش ها، به نظر می رسد که هیئت اخیر به رهبری محقق در تبلیغات برای ایران ناکام ماند.»

مری گفت، هیچ گونه تبلیغاتی برای منافع خارجی در پاکستان موفق نخواهد شد، و افزود که حکایت ایران به راحتی در پاکستان پذیرفته نمی شود.

وی گفت، «پاکستان هیچ وقت نمی تواند سیاست امنیت ملی خود را برای کدام منافع خارجی به خطر اندازد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

12 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران هیج ضرورت ندارد به ناحق خودرا اذیت میکنید. خبرنگار احمق. ههههه برای ایران به پاکستان رفت عععععع.

پاسخ

درين جا نكات ذيادى ديده ميشود كه قابل مكس است. مهم تر اينكه متاسفانه نويسنده بجاى اينكه بحث علمى داشته باشد بيشتر ازعقده هاى قبيله گرانه وتفرقه افگنانه استفاده كرده. مثلاًشماسخنرانى مرحوم مجددى رادرهمان كنفرانس بشنويد سخنان ايشان بالحن شديد تر بوده وازجريانات درگير در جنگ سوريه بيشتر از محقق حمايت وتوصيف نموده بودند. دوم اينكه درجنگهاى نيابتى يمن وسوريه وعراق ازجنگ جويان پشتون بيشتر از هزاره ها استفاده ميشود. درآخر سوال اينجاست كه آيا جنگيدن عليه داعش گناه است يا جايز؟

پاسخ

دروغ بودن این خبر را خیلی ساده می شود فهمید. تو احمق فکر میکنی تمام توان ایران سلیمانی بود و آن هم آنقدر ضعیف عمل کرده بود که بعد از کشته شدنش ایران توان حفظ نیرو های نیابتی اش را ندارد؟ راستی بخاطر این نوشته دلار های کثیف آمریکا به حلقت سرازیر شد یا از سعودی های بی غیرت؟

پاسخ

این یک واقعیت است و ایران به طریقه های مختلف از افغان ها بخیث چوب سوخت استفاده میکند. متاسفانه محقق صاحب درین کار شرور یک وسیله خطرناک است. ایران بخاطر از بین بردن بشریت که همانا از صدایت وی سرچشمه میگیرد، از هیچ نوع سعی و تلاش دریغ نمی‌کند. ایران مانند اسراییل یک مرضیه مهلک و کشنده برای منطقه محسوب میگردد.

پاسخ

حیف وقت تان که اینقدر تحلیل بیجا و بی فایده کردید !

پاسخ

برای محقق جای شرم است که بخاطر منافع کشور دیگر لابی گری می کند.

پاسخ

محقق برای دهه ها جاسوس ایران بوده و در جاسوسی برای این کشور دخیل بود.

پاسخ

این نوشته دور از واقعیت و جانبدارانه است

پاسخ

این نوشته جانبدارانه و غیر واقعبینانه است و نویسنده رسالت روزنامه نگاری خود را حفظ نتوانسته است.58038

پاسخ

در این مقاله بیش از حد از غلو کار گرفته شده است تا از حقیقت

پاسخ

آرزوی قلبی این است که روزی قانونی تصویب شود که خائن های چون محقق ودیگر مزدوران را حکم اعدام فوری تطبیق کند آمین....

پاسخ

زمان عبدالرحمنی دیگر بر نمیگردد و شما این آرزوی قلبی خود را به گور خواهید برد

پاسخ