امنیت

استخدام زائرین پاکستانی در گروپ های مزدوران ایرانی

نوشته عبدالغنی کاکر

دو پاکستانی که حسب گزارش های واصله در سوریه در حین جنگیدن برای لوای زینبیون متعلق به سپاه پاسداران ایران کشته شده اند در تاریخ 28 ثور در شهر قم در ایران دفن می شوند. مقامات می گویند پاکستان اقداماتی را جهت مقابله با استخدام شیعیان پاکستانی توسط ایران جهت جنگیدن در جنگ های نیابتی اش انجام می دهد. [وار ریپورتز]

دو پاکستانی که حسب گزارش های واصله در سوریه در حین جنگیدن برای لوای زینبیون متعلق به سپاه پاسداران ایران کشته شده اند در تاریخ 28 ثور در شهر قم در ایران دفن می شوند. مقامات می گویند پاکستان اقداماتی را جهت مقابله با استخدام شیعیان پاکستانی توسط ایران جهت جنگیدن در جنگ های نیابتی اش انجام می دهد. [وار ریپورتز]

کویته -- مقامات استخبارات و امنیتی پاکستان که نگران هستند که زائرین شیعه پاکستانی تحت تأثیر نفوذ ایران قرار گرفته و در گروپ های مزدور ایران مصروف نبرد در عراق و سوریه استخدام شوند، اقداماتی را جهت متوقف کردن این امر اتخاذ می کنند.

یک مقام دفاعی در اسلام آباد گفت که بنا بر یک راپور استخباراتی پاکستان که در اوایل سنبله نشر شد، از 4 قوس 2015 تا ماه جوزا سال 2017 حدود 4 هزار زائر شیعه از پاکستان وارد ایران شدند که هرگز به کشورشان عودت نکردند.

وی اظهار داشت که هزاران تن دیگر از شیعیان پاکستان هم که بین ماه جوزا تا اکنون وارد ایران شده اند، تحت نظر و مراقبت شدید حکومت پاکستان قرار دارند.

این منبع افزود: «برای مدت دو سال است که زائرین شیعه که از طریق معبر مرزی تفتان به ایران وارد می شوند شدیدا تحت نظر استند.»

سوگواران در شهر قم در ایران تابوت یک عضو پاکستانی لوای زینبیون را که در نبردهای سوریه کشته شده است، حمل می کنند. [فایل]

سوگواران در شهر قم در ایران تابوت یک عضو پاکستانی لوای زینبیون را که در نبردهای سوریه کشته شده است، حمل می کنند. [فایل]

یک عسکر پاکستانی در ماه ثور در سرحدات این کشور مصروف نگهبانی است. بعد از تهدید تهران مبنی بر حمله بر شبه نظامیان در داخل خاک پاکستان، تنش ها در امتداد مرزهای مشترک با ایران بلند رفته است. [دفاع پاکستان]

یک عسکر پاکستانی در ماه ثور در سرحدات این کشور مصروف نگهبانی است. بعد از تهدید تهران مبنی بر حمله بر شبه نظامیان در داخل خاک پاکستان، تنش ها در امتداد مرزهای مشترک با ایران بلند رفته است. [دفاع پاکستان]

وی به پاکستان فوروارد گفت: «اداره مبارزه با تروریسم ما فاش ساخت که رقم کثیر از زائرین شیعه مدت های مدید بعد از مهلت ویزه شان [در ایران] می مانند.»

نگرانی ها از این خاطر است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (آی آر جی سی) مصروف استخدام بعض از این پاکستانی ها جهت جنگیدن در سوریه در قالب لوای زینبیون بوده است.

این مقام دفاعی گفت: «[از ماه دلو 2016 تا ماه اسد 2017] تعداد کلان از مسلمانان شیعه پاکستانی و افغان در ایران استخدام شده اند تا در سوریه به حمایت از رئیس جمهور بشار الاسد، حزب الله، و شبه نظامیان عراقی مورد حمایه ایران بجنگند.»

وی گفت: «وزارتخانه های خارجه و دفاع به دقت و از نزدیک این مسئله را تحت نظر گرفته اند تا اقدامات مقتضی علیه عناصری که از شهروندان پاکستانی در جهت اهداف سیاسی شان استفاده می کنند، اتخاذ گردد.»

وی گفت که بعضی از این پاکستانی ها خود را به حیث زائرین جا زده و ویزه ایران را دریافت کرده اند، در حالی که در واقعیت از عناصر شبه نظامی می باشند. او افزود: «بعضی از جنگجویان شیعه استخدام شده در پاکستان وقتی از کویته به تفتان می روند خود را به کسوت زائرین جا می زنند.»

او گفت: «این راپور استخباراتی که به دولت فدرال تحویل شده همچنان توصیه کرده که جابجایی زائرین شیعیه از پاکستان به ایران باید تحت تدابیر شدیدتر امنیتی و بررسی دقیق سوابق کیفری انجام شود. این راپور همچنان توصیه کرده که دولت فدرال از طریق کانال های دیپلوماتیک این موضوع را با مقامات ایران حل و فصل کند.»

«نظارت هوشیارانه» به مداخله ایران

یک مقام ارشد، استخباراتی در راولپندی که خواست نامش گرفته نشود، به پاکستان فوروارد گفت: «ما برای شهروندان مان بسیار نگران استیم. این عناصر که در خارج از کشور از شهروندان ما جهت مقاصد نظامی و سیاسی شان استفاده می کنند، هرگز به اهدافشان دست یافته نمی توانند.»

وی گفت: «حکومت از همه آژانس های اعمال قانون خواسته است تا با چشمان مراقب و هوشیار همه عناصر فرقه گرا را تحت نظر بگیرند. به مقامات استخباراتی مصروف به خدمت در دایره ضدتروریسم گفته شده تا علیه گروپ های ذیدخل در استخدام جنگجویان شیعه اقدامات شدیدی را اتخاذ کنند.»

وی گفت که پاکستان قویا نسبت به از بین بردن تروریسم از خاک اش متعهد می باشد. او افزود: «سازمان های تروریستی داخلی و خارجی می خواهند به خاطر منافع شان در این جا صلح را بر هم زنند. مگر ما هرگز برنامه صلح ملی مان را مخدوش نخواهیم کرد.»

او گفت که بخش کثیر از گروپ های درگیر در تروریسم فرقه ای در پاکستان، به شمول رهبران ارشد لشکر جنگوی و جیش الاسلام، از بین رفته اند. وی افزود: «برخی گروپ های شبه نظامی ممنوعه سنی با شبه نظامیان پاکستان ربط داده شده اند.»

ایران آتش ستیزه جویی و فرقه گرایی را می افروزد

محمد ندیم، یک تحلیلگر امنیتی در کویته، به پاکستان فوروارد گفت: «ایران آتش شبه نظامی گری را می افروزد و کوشش می کند جنگ سوریه را به حیث یک جنگ مذهبی مشروعیت بخشد.»

او گفت: «ایران کوشش دارد تا یک شبکه از جنگجویان شیعه را در سرتاسر کشورهای اسلام ایجاد کند و [می خواهد] افتراق فرقه ای را شدت دهد تا ایدئولوژی اش را صادر کند و بین مسلمانان اختلاف بیاندازد.»

وی گفت: «همه می دانند که نفوذ فزاینده ایران به پروسه صلح در منطقه صدمه می زند. نکته تعجب آور این است که کشورهای اسلامی به شمول پاکستان علیرغم اطلاع از همه این جنایات همچنان در قبال این نقش منفی ایران سکوت اختیار کردند.»

در ماه سنبله دگر جنرال محمد شریف یفتلی، لوی درستیز قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف)، از مقامات ارشد افغان بود که تأیید کرد آنها مدارکی در اختیار دارند که حمایه ایران از شبه نظامیان طالبان را نشان می دهد.

صدور ایدئولوژی ایرانی

دگروال (متقاعد) نزاکت حسین، یک تحلیلگر دفاعی در اسلام آباد، به پاکستان فوروارد گفت: «علاوه بر استخدام جنگجویان شیعه تبلیغات مداوم رادیو تهران بخش از تلاش های ایران جهت صدور ایدئولوژی اش به کشورهای همسایه است.»

او گفت که بلند رفتن نفوذ ایران در منطقه باید به هر طریق ممکن متوقف گردد.

حسین گفت: «ایران پلان دارد تا انقلاب اش را به سرتاسر جهان اسلام صادر کند و ایران به این باور است که جنگجویان شیعه استخدام شده از سیاست هایش علیه دشمنان محافظت می کنند.» وی هشدار داد که مداخله ایران می تواند تأثیر اقتصادی داشته باشد.

وی گفت: «ناآرامی های مورد حمایه ایران در پاکستان، افغانستان و سایر کشورها در منطقه به تخریب و اعتصابات کارگران نفت منجر شده می تواند؛ زیرا اکثر منابع انرژی خاورمیانه در ساحات شیعی موقع دارند.»

استخدام افغان ها و پاکستانی های آسیب پذیر

بنا بر گفته بعضی پناهندگان که از ایران به افغانستان عودت کرده اند، ایران در برابر پرداخت پول و وعده جواز اقامت در ایران پناهندگان افغان را برای مشارکت در جنگ سوریه اعزام می کند.

جَگرَن (متقاعد) محمد عمر، یک تحلیلگر ارشد امنیتی مقیم اسلام آباد، به پاکستان فوروارد گفت: «حملات علیه مسلمانان شیعه در پاکستان و افغانستان رو به افزایش است و به نظر من انگیزه این حملات می تواند عکس العمل نسبت به نفوذ ایران باشد.»

او گفت: «جمعیت شیعه در پاکستان به دلیل خشونت فزاینده بسیار مرعوب شده است؛ زیرا یک هدف اصلی گروپ های شبه نظامی سنی می باشد که در حملات بالای مسلمانان شیعه در ساحات مختلف کشور مشارکت عمده دارند.»

عمر گفت که بر علاوه، لوای زینبیون توسط علمای شیعه دارای روابط قوی با ایران مدیریت می شود. وی افزود: «رقم کثیر از علمای شیعه پاکستان در مدرسه های دینی مختلف مشهد، قم، و ایران درس خوانده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500