امنیت

یک مقام عالیرتبه می گوید که طالبان افغان از اسلحه تولید شده در ایران استفاده می کند

نوشته سلیمان

یک سلاح دارای نشان ایرانی که حسب گزارش ها بعد از درگیری ها در ولایت هلمند در ماه حوت از طالبان مصادره گردید. [آرشیو]

یک سلاح دارای نشان ایرانی که حسب گزارش ها بعد از درگیری ها در ولایت هلمند در ماه حوت از طالبان مصادره گردید. [آرشیو]

کابل -- مسئولین عالیرتبه نظامی افغانستان می گویند که شواهد و مدارک وجود دارند که تأیید می کنند در غرب افغانستان ایران به طالبان اسلحه و تجهیزات نظامی می دهد.

دگر جنرال محمد شریف یفتلی، لوی درستیز قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف)، اخیرا ارزیابی خود را نسبت به حمایه ایران از طالبان در مصاحبه با سرویس فارسی بی بی سی اظهار داشت.

در حالی که بسیار از مقامات افغان پیشتر نگرانی های مشابه را ابراز کرده بودند، این بار اول است که یک افسر ارشد نظامی افغان در این رابطه اظهارنظر کرده است.

یفتلی در تاریخ 15 سنبله گفت که افغانستان اسناد و مدارکی دارد که ثابت می کند «ایران در غرب افغانستان برای طالبان سلاح و تجهیزات نظامی فراهم می کند.» او به نوع اسناد یا شواهد موجود در اختیار دولت اشاره ای نکرد.

یفتلی گفت که اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، در جریان دیدارش از تهران در ماه اسد این موضوع را با حسن روحانی، رییس جمهور ایران، در میان گذاشت.

او اظهار داشت که افغانستان تلاش می کند که این موضوع را از طریق مذاکره و تفاهم حل کند و اقدامات ضروری را در این مورد اتخاذ کند.

اسلحه ساخت ایران در دستان طالبان

مقامات در غرب افغانستان اظهارات یفتلی مبنی بر حمایه مالی و تسلیحاتی ایران از طالبان را تأیید می کنند.

ناصر مهری، سخنگوی والی فراه، به سلام تایمز گفت: «براساس اطلاعات نیروهای کشفی و معلومات باشندگان محل، مشاوران نظامی سپاه قدس [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی] ایران در ولسوالی های همجوار ایران مانند ولسوالی های پشت کوه و گلستان ولایت فراه حضور دارند.»

او اظهار داشت: «ایران برای طالبان کمک های مالی و تسلیحاتی فراهم می کند و همچنین به آنان مشاوره های جنگی می دهد.»

مهری گفت که طالبان در جنگ های فراه از سلاح های ساخت ایران استفاده می نمایند و قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان بارها در میدان های جنگ، سلاح های با نشان های ایرانی را به دست آورده اند.

عبدالصمد صالحی، عضو شورای ولایتی فراه، به سلام تایمز گفت: «ایران در نا امنی های ولایت های غربی [افغانستان] مستقیماً دست دارد.»

او گفت: «استخبارات این کشور با شماری از قوماندانان طالبان از دو سال به این طرف از طریق ساحات مرزی مانند ولسوالی پشت کوه به داخل ولایت فراه رفت و آمد می کنند.»

صالحی گفت: «دولت ایران مهاجرین افغان را با وعده ای دادن کارت اقامت برای خانواده هایشان و دادن پول تشویق به پیوستن با طالبان کرده است و عملا از آنها به حیث نیروهای جنگی در برابر قوای امنیتی افغان استفاده می نمایند.»

او گفت که این الگو در طی حملات تروریستی طالبان در سال گذشته در ولایت فراه آشکار شد.

او اظهار داشت: «در میان کشته شده های طالبان مهاجرین افغان مقیم ایران شامل بودند. برعلاوه سلاح های که به دست قوای امنیتی افتاده بود، در واقع ساخت ایران بود.»

بنا بر گفته های صالحی، ایرانی ها زخمی های طالبان را جهت تداوی به شفاخانه های ایران انتقال می دهند.

استخدام افغان های آسیب پذیر

محمد زبیر، باشنده ولسوالی گلستان فراه، گفت که او شاهد استخدام افغان ها توسط سازمان های اطلاعاتی ایران بود.

او به سلام تایمز گفت: «من یک و نیم سال پیش در شهر زاهدان ایران زندگی می کردم، در آن زمان استخبارات ایران به شدت در تلاش جذب افغان های مهاجر برای گروه طالبان بود

او گفت: «آنها می گفتند که طالبان ولایت فراه را به زودی تصرف خواهند کرد و اگر می خواهید که با فامیل هایتان برای همیشه و بدون کدام مشکل در ایران اقامت دایمی داشته باشید، با گروپ طالبان بپیوندید و یک مدت کوتاه در افغانستان بجنگید.»

زبیر گفت: «در آن زمان شماری از افغان های که با من یکجا کار می کردند، فریب افراد نظامی ایران را خوردند.» وی افزود که آنها با طالبان یکجا شدند که از آن روز تا اکنون از آنها خبری ندارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من یکی از نظامی های فراه میباشم که امسال مروخ1396/2/26 قراردادم تمام شد.بنده سال گذشته شاهد محتوای این پست شما بود.تلفات زیادی دادیم و تقریبا مرکز ولایت فراه هم سقوط کرده بود که بالاخره با آمدن نیروهای آریکایی طالبان را سرکوب کردیم چیزی که برای ما جالب بود حضور پرسونل سپاه پاسداران ایران در بین کشته شده گان بود.

پاسخ