امنیت

یک جنرال افغان می گوید که ایران در حمله بر نیروهای سرحدی «مستقیما مداخله کرده است»

نوشته نصیر صالحی

نیروهای سرحدی افغانستان و پولیس ولایت فراه بتاریخ ۱۵ میزان ۱۳۹۷ یک عملیات نظامی را در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه بر ضد جنگجویان طالبان اجرا کردند. [پولیس ولایت فراه]

هرات -- به گزارش یک مقام رسمی ارشد افغان، ایران در حمله اخیر طالبان بر یک کندک نیروهای مرزی افغانستان در ولسوالی پشت‌کوه ولایت فراه نقش داشته است.

حمله مورخ ۱۵ عقرب طالبان یکی از مرگبارترین حملات انجام شده بالای نیروهای سرحدی افغانستان بود که طی آن ۲۰ تن از نیروهای سرحدی کشته و ۲۰ تن دیگر اسیر شدند.

جنرال فضل احمد شیرزاد، قوماندان سابق امنیه ولایت فراه، به سلام تایمز گفت: «استخبارات کشور همسایه به طور مستقیم در این جنگ دخیل است و طالبان مسلح را کمک می کند.»

البته اشاره شیرزاد به ایران است، زیرا ایران تنها کشور همسایه است که در مرز ولایت فراه قرار دارد.

دو عضو نیروهای سرحدی افغانستان بتاریخ ۱۵ میزان، در یک عملیات نظامی در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه اشتراک کرده اند. [پولیس ولایت فراه]

دو عضو نیروهای سرحدی افغانستان بتاریخ ۱۵ میزان، در یک عملیات نظامی در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه اشتراک کرده اند. [پولیس ولایت فراه]

جنرال فضل احمد شیرزاد، قومندان سابق امنیه ولایت فراه، در این تصویر در خلال یک عملیات نظامی بر ضد جنگجویان بتاریخ ۱۵ میزان در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه دیده می شود. [پولیس ولایت فراه]

جنرال فضل احمد شیرزاد، قومندان سابق امنیه ولایت فراه، در این تصویر در خلال یک عملیات نظامی بر ضد جنگجویان بتاریخ ۱۵ میزان در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه دیده می شود. [پولیس ولایت فراه]

نیروهای سرحدی افغانستان بتاریخ ۱۵ میزان، در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه یک عملیات نظامی را بالای جنگجویان اجرا کرده اند. [پولیس ولایت فراه]

نیروهای سرحدی افغانستان بتاریخ ۱۵ میزان، در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه یک عملیات نظامی را بالای جنگجویان اجرا کرده اند. [پولیس ولایت فراه]

او به تاریخ ۱۹ عقرب به سلام تایمز گفت: «در این شکی نیست که سازمان های استخباراتی ... در جنگ افغانستان دست دارند.»

او اظهار داشت: «یک قرارگاه و یک کندک اگر به پا ایستاده باشد دشمن نمی تواند به داخل آن نفوذ کند. به همین علت در این مورد دخالت شده است و دیگر شبکه های استخباراتی هم در این مورد کار کرده اند.»

وی گفت: «حملات طالبان در این اواخر در بخش های مختلف ولایت فراه افزایش یافته است و مخالفان مسلح دولت تلفات زیادی را متحل شده اند. در این شکی نیست که طالبان از سوی یک سازمان استخباراتی حمایت و تمویل می شود.»

جنرال شیرزاد روز پنج شنبه (۲۴ عقرب) جایگزین جنرال رحمت الله صدیقی شد.

سابقه دخالت در افغانستان

سید اشرف سادات، فعال مدنی در ولایت هرات، گفت: «مداخلات ایران در امور داخلی افغانستان پیشینه طولانی دارد به خصوص از زمانی که نظام تازه و کنونی افغانستان روی کار آمده است.»

او به سلام تایمز گفت: «ایران در ولایت های حوزه غرب به ویژه در هرات و فراه دخالت می کند. چندین بار سلاح های ساخت ایران در ولایت فراه کشف و به دست آمدند و این نشان می دهد که ایران به طور آشکار در افغانستان دخالت می کند.»

او گفت: «نقش داشتن ایران در سقوط کندک نیروهای سرحدی در ولایت فراه مشهود است. پس از هر حمله که می شود و شواهدی که به جا می مانند گویای دخالت مستقیم ایران است و به نوعی اعلام جنگ با نیروهای امنیتی افغان است.»

او به سلام تایمز گفت: «از زمانی که پای جامعه جهانی به خصوص امریکا در افغانستان باز شده است کشورهایی مانند روسیه و ایران بسیار تلاش کرده اند تا منافع آمریکا را به خطر بیاندازند.»

جنرال امین الله امرخیل، قوماندان امنیه ولایت هرات، گفت: «هزاران تن مواد انفجاری که به افغانستان وارد می شوند و سرک،‌ پل، مسجد،‌ دوکان و همه زیربناها را تخریب می کنند، این ها از کجا وارد می شوند؟»

او به سلام تایمز گفت: «شما می بینید که در یک سال اخیر سلاح های پیشرفته که دارای دوربین های شب بین است به مخالفان مسلح دولت داده شده است. این سلاح ها بسیار پیشرفته استند و هدف گیری بالایی دارند. در این موارد معلوم می شود ... که یک جبهه ناروا و بسیار خطرناک سازمان دهی شده در این جنگ دست دارند.»

وی اظهار داشت: «بناء یک دست مرموز بسیار قوی وجود دارد که این جنگ را متاسفانه علیه ما به راه انداخته است. اما ما از وجب وجب وطن خود در برابر این دشمنان دفاع می کنیم.»

یک ابزار برای استخبارات ایران

بنا به گفته کارشناسان سیاسی و فعالان جامعه مدنی، حکومت ایران از طالبان به عنوان یک ابزار برای پیشبرد اهداف سیاسی و استخباراتی خود در افغانستان استفاده می کند.

عبدالقادر کامل، کارشناس امور سیاسی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «شکی نیست که تعدادی از ستیزه جویان طالبان جز ابزار دست سازمان های استخباراتی منطقه، مخصوصا در دست سیاستمداران ایران، نیستند.»

وی به سلام تایمز گفت:«دخالت ایران، چه به صورت هم مخفی و چه به صورت علنی، یکی از عواملی است که باعث گسترش ناامنی و بحران در ولایت فراه می شود.»

او گفت: «بارها مقام های بلندپایه نظامی افغانستان و مقام های محلی فراه گفته اند که ایران در جنگ فراه به طور مستقیم دست دارد. بناء‌ حتما اسناد موثقی وجود دارند که مقام های افغان چنین گفته هایی را مطرح می سازند.»

وی اظهار داشت: «این نشان می دهد که ایران در جنگ فراه دخیل است و سلاح های بسیار پیشرفته که شامل سلاح های شب بین می شوند را در اختیار طالبان قرار داده است.»

در خصومت ایران «تردیدی نیست»

حمیدالله فاروقی، یک فعال مدنی در ولایت فراه، به سلام تایمز گفت: «اینکه دست ایران در سقوط کندک نیروهای امنیتی در ولایت فراه وجود دارد شکی نیست.»

او گفت: «هزاران تن از جنگجویان طالبان تحت تعلیم نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار دارند و هدف شان سقوط دادن ولایت فراه و به منظور جلوگیری از ساخت بند بخش آباد است.»

او اظهار داشت: «اهداف سیاسی و ستیراژیکی ایران متمرکز بر بند بخش آباد است که آب آن مفت به این کشور برود. ایران همچنان برای بیرون رفتن از تحریم های اقتصادی که آمریکا بر آنان اعمال کرده است می خواهند که از این طریق برای شان یک دستاوردی داشته باشند.»

او گفت: «البته، این تنها نمونه از دخالت ایران نیست.»

در ماه مه، جنگجویان طالبان با حمایت ایران، تلاش کردند تا مرکز ولایت فراه را تصرف کنند، اما پس از یک روز توسط نیروهای ماموریت پشتیبانی قطعنامه افغانستان و ناتو مجبور به عقب نشینی شدند.

فاروقی گفت: «بنابرین، ممکن است که [طالبان] در آینده کوشش کنند تا به گردان ها و ولسوالی های دیگر در ولایت فراه حمله کنند.»

وی گفت: «مداخلات مستقیم ایران در افغانستان در واقع اعلام دشمنی ایران با حکومت و مردم افغانستان است.»

جنرال نورالله قادری، قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان، پیش تر در یک مصاحبه به سلام تایمز گفت: «[حمله] ۲۵ ثور را به آسانی و دست کم نگیرید.»

وی اظهار داشت: «این [حمله] برنامه ریزی شده و پیش بینی شده بود. ما یک مرز مشترک ۲۹۰ کیلومتری با ایران، کشوری که ما دوستمان خطاب می کنیم، داریم. اما برعکس،ایران دشمن ما است

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500