امنیت

روسیه و ایران به طالبان «دستور دادند» تا مکتب ها و مساجد را تخریب کنند

نوشتهء نصیر صالحی

یک گروه ۵۰ نفره از جنگجویان طالبان بتاریخ ۲۰ اسد در ولایت بادغیس با پروسهء صلح یکجا شدند. آنها می گویند قدرت های خارجی آنها را مجبور کرده بودند تا فعالیت های مخرب و ضد حکومتی انجام دهند. [نصیر صالحی]

بادغیس -- تعداد بیشتر و بیشتر از اعضای تسلیم شده طالبان ادعاهایی را مطرح می کنند که بر اساس آن عوامل خارجی -- خاصه روسیه و ایران -- به تامین مالی و هدایت فعالیت های این گروه پرداخته اند.

ملا عبدالغفار توفان، یک قومندان طالبان، گفت: «ایران، روسیه و چین این سه کشور برای ما کمک روان می کردند.»

توفان رهبر گروهی از ۵۰ ستیزه جوی طالبان بود که اخیرا به پروسه صلح در ولایت بادغیس پیوستند و در این مراسم با سلام تایمز گفتگو کردند.

او گفت: «به ما گفته شده بود مکاتب و مساجد را خراب کنید، حتی سرک ها را ماین کارگزاری کنید و تخریب کنید و اجازه ندهید آبادی شود.»

یک گروه ۵۰ نفره از جنگجویان طالبان بتاریخ ۲۰ اسد با تسلیم سلاح های دست داشتهء شان در ولایت بادغیس به پروسهء صلح پیوست. [نصیر صالحی]

یک گروه ۵۰ نفره از جنگجویان طالبان بتاریخ ۲۰ اسد با تسلیم سلاح های دست داشتهء شان در ولایت بادغیس به پروسهء صلح پیوست. [نصیر صالحی]

مردان مسلح در ماه سرطان مکبت دخترانه جویاک را آتش زدند و اثاثیه آن بشمول چوکی ها، میزها، کتاب ها، و کتابچه ها را سوختاندند. حکومت طالبان را در این حمله مقصر می داند. [اداره معارف لوگر]

مردان مسلح در ماه سرطان مکبت دخترانه جویاک را آتش زدند و اثاثیه آن بشمول چوکی ها، میزها، کتاب ها، و کتابچه ها را سوختاندند. حکومت طالبان را در این حمله مقصر می داند. [اداره معارف لوگر]

دوربین های تفنگ ساخت روسیه که در این عکس دیده می شوند، در یک عملیات در ولایت فراه در ماه سنبله گذشته از جنگجویان طالبان گرفته شده اند. [دفتر مطبوعاتی والی فراه]

دوربین های تفنگ ساخت روسیه که در این عکس دیده می شوند، در یک عملیات در ولایت فراه در ماه سنبله گذشته از جنگجویان طالبان گرفته شده اند. [دفتر مطبوعاتی والی فراه]

وی گفت: «از مقام های بالا برای ما دستور داده می شد که تا می توانید خرابی کنید. اگر خرابی نمی کردیم هیچ چیزی برای ما روان نمی کردند.»

مقام های نظامی در ولایت بادغیس می گویند که ارگان های کشفی و استخباراتی روی این اظهارات مورخ ۲۰ اسد کار می کنند و نتیجه بررسی های شان را با حکومت مرکزی در کابل در میان می گذارند.

حمایت ایران و روسیه از طالبان کاملا با سند و مدرک ثبت شده است، اما ادعای توفان مبنی بر اقدام چین در این زمینه موضوعی جدید و تایید نشده است.

نقیب الله امینی، سخنگوی قومندانی امنیه ولایت بادغیس، گفت: «[این] را ما رد کرده نمی توانیم که استخبارات کشورهای همسایه و منطقه در جنگ جاری دخیل هستند و به ناامنی ها دامن می زنند.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبانی که در مقابل نیروهای افغان جنگ می کنند در داخل افغانستان کارخانه سلاح سازی ندارند؛ بنا، این سلاح ها از کشورهای همسایه می آیند

او گفت: «اگر مخالفان از سوی استخبارات کشورهای همسایه حمایت نشوند، این همه سلاح و مهمات را که علیه نیروهای امنیتی افغان استفاده می کنند از کجا می آورند؟ طبیعی است که مداخلات کشورهای همسایه در [افغانستان] است.»

در ماه دلو، یک گروه از جنگجویان طالبان در ولایت هرات خودشان را تسلیم مقامات حکومتی کردند و گفتند که ایران آنها را تعلیم و تسلیح کرده است و به آنها دستور داده تا بالای خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هندوستان (تاپی) و مراسم افتتاحیه آن حمله کنند.

دو ماه بعد در ماه حمل، یک گروه دیگر از جنگجویان طالبان در هرات تصمیم گرفتند از دستورات ایران برای حمله به خط لوله تاپی امتناع کرده و به جای آن اسلحه شان را تسلیم کردند و به پروسه صلح افغانستان ملحق شدند.

همچنان در ماه ثور، گروه های کوچک از «بهترین و زبده ترین جنگجویان جوان» طالبان در ایران به اردوهای تعلیمات نظامی رفتند.

سلاح های روسی و ایرانی

عبدالعزیز بیک، رئیس شورای ولایتی بادغیس، گفت: «دخالت کشورهای همسایه در ناامنی های ولایت بادغیس -- برای نمونه، سلاح های روسی و ایرانی که برای طالبان فراهم می شود -- موجب نگرانی باشنده های این ولایت است.»

او به سلام تایمز گفت: «امیدوار استیم که حکومت مرکزی در این زمینه یک هیات با صلاحیت به ولایت بادغیس روان کند و این قضیه را دقیق بررسی کند تا تمام جزئیات مشخص شود.»

عبدالرزاق صدیقی ۲۸ ساله، یک فعال جامعه مدنی در ولایت بادغیس، به سلام تایمز گفت: «کمک های کشورهای همسایه و منطقه با طالبان نگران کننده است.»

او گفت: «تقاضای ما از حکومت وحدت ملی این است که به زودترین فرصت جلو این مداخلات را بگیرد. به خصوص جلو دخالت کشورهایی را بگیرد که کشور ما را تخریب می کنند و جلو تطبیق پروژه های انکشافی را می گیرند.»

جنیدالله اشکانی ۳۷ ساله، یک فعال دیگر جامعه مدنی در ولایت بادغیس، گفت: «کشورهای که خود را دوست افغانستان می دانند اما با دشمنان حکومت افغانستان همکاری می کنند. خانه طالب را در کشورهای خود جای داده اند. زخمی های [طالبان] را تداوی می کنند.»

او به سلام تایمز گفت: «در صحنه بین المللی [این کشورها] که خود را دوست افغانستان می خوانند، اما در پشت پرده به ضرر حکومت و منافع ملی افغانستان کار می کنند.»

فتوایی که طالبان را برای پیوستن به روند صلح تشویق می کند

بنا بر مقامات کمیته صلح ولایت بادغیس، پس از صادر شدن فتوای علمای جهان اسلام مبنی بر حرام بودن جنگ جاری در افغانستان، طالبان در این ولایت از این تصمیم علمای دینی متاثر شده و به شدت علاقه مند ختم جنگ و پیوستن به پروسه صلح شده اند.

عبدالخلیل اچکزی، رئیس شورای صلح ولایتی در بادغیس، گفت که طالبان فهمیده اند که جنگ شان ناروا است و مورد قبول دین اسلام نیست.

اچکزی به سلام تایمز گفت: «به همان اندازه که ما کوشش می کنیم تا طالبان با دولت یکجا شوند، به همان پیمانه کشورهای همسایه کوشش می کنند که ذهنیت طالبان را دوباره تغییر بدهند و آنها را علیه دولت و مردم افغانستان تحریک می کنند.»

او گفت: «آنان تا توان دارند از پیوستن طالبان به پروسه صلح ممانعت می کنند.»

وی گفت: «جای شک نیست که کشورهای همسایه در جنگ افغانستان دست دارند و استخبارات این کشورها باعث قتل عام مردم افغان شده اند.»

«برخی گروه ها می خواهند به پروسه صلح بیایند؛ اما به دلیل فشارهای وارده از سوی رهبران خود [یعنی کسانی که مزایای خارجی را انجام می دهند] نمی توانند به پروسه صلح حکومت بپیودند.»

دخالت در منافع افغانستان

عبدالقادر کامل، یک کارشناس مسائل سیاسی در ولایت هرات، گفت: «جای شک نیست که روسیه و ایران در امور داخلی افغانستان مداخله می کنند. روابط این کشورها با افغانستان دولت محور نیست و روی گروه های هراس افگن و شبکه های جنگ افزار سرمایه گذاری می کنند و از این طریق به دنبال منافع خود در منطقه هستند.»

او گفت: «ایران و روسیه در مقابل آمریکا عقده دارند و تلاش می کنند از هر طریقی به منافع آمریکا در افغانستان صدمه بزنند.» وی افزود که ایران می خواهد در مقابل «فشارهای فزاینده که توسط جامعه جهانی و آمریکا به این کشور وارد می شود، واکنش نشان دهند.»

سید اشرف سادات، یک فعال جامعه مدنی در ولایت هرات، گفت که عوامل اقتصادی نیز منافع ایران و روسیه را در ادامه جنگ در افغانستان پایه گذاری می کنند.

او به سلام تایمز گفت: «ایران و روسیه در قاچاق اسلحه و مواد مخدر در افغانستان دست دارند. اگر طالبان به پروسه صلح بپیوندند جنگ ختم می شود. این کشورها اجازه نمی دهند تا مخالفان مسلح دولت به پروسه صلح بپیوندند.»

او گفت: «روسیه تضاد عمیق با کشورهای غربی دارد. در حال که افغانستان پیمان های مشترک بسیاری با [کشورهای غربی] دارد.»

او گفت: «منافع ایران و روسیه در ادامه جنگ و تداوم حمایت از هراس افگنان است تا به منافع آمریکا صدمه بزنند. به همین دلیل طالبان و سایر گروه های تروریستی بر ضد منافع آمریکا در افغانستان می جنگنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خفه شو اين همه دروزغ افغانستان خود طالبان احمق خراب كردن نه روسيه و ايران

پاسخ

با عرض سلام لطفا درباره نقش سید عیسی مزار یا همان سید نقیب موسسه تبیان که جاسوس رسمی ایران و مقصر در کشتار شیعیان در موسسه موعود و دفتر اوا است مطلبی بگذاریو

پاسخ

کاملا بجا ودرست است

پاسخ

تا زمانی که آمریکا در این منطقه است، صلح امکان ندارد.

پاسخ

این دروغ های شاخداررا ازکجاپیداکردی شرم نداری اطلاعات جمعی اصولن بایدبی طرف باشد بسیارشرم آوراست بااین شایعه ودروغ براگنی نمیشود جاو طالبان راگرفت!

پاسخ