تروریسم

حمله یک بم گذار به علمای افغان که بم گذاری انتحاری را 'حرام' خواندند

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

علمای افغانستان بتاریخ ۱۳ جوزا در فتوای شان گفتند که خشونت به نام «جهاد» در اسلام «هیچ مشروعیت» ندارد. [عطاءالرحمان سلیم/ فیسبوک]

علمای افغانستان بتاریخ ۱۳ جوزا در فتوای شان گفتند که خشونت به نام «جهاد» در اسلام «هیچ مشروعیت» ندارد. [عطاءالرحمان سلیم/ فیسبوک]

کابل -- در یک بم گذاری انتحاری که دوشنبه (۱۳ جوزا) در نزدیکی یک گردهمایی علمای برجسته افغانستان در کابل و در حدود یک ساعت پس از آنکه این گروه چنین حملاتی رامنحیث گناه برشمرد، حد اقل هفت نفر کشته شدند.

به گفتهء پولیس و مقامات محل، فرد بم گذار مواد انفجاری اش را در حدود ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح در دروازه های پوهنتون پولیتخنیک کابل منفجر کرد. خیمهء لوی جرگه که هزاران تن از علما از سرتاسر افغانستان در آن تجمع کرده بودند، در محوطه [این پوهنتون] قرار دارد.

به گفتهء پولیس، بیشتر قربانیان مردم ملکی استند.

حشمت ستانکزی،‌ سخنگوی پولیس کابل به خبرنگاران گفت: «بنا بر معلومات ما، هفت نفر به شمول یک پولیس، کشته شده اند. نُه نفر دیگر به شمول دو پولیس زخمی شدند.» او افزود که انفجار در خارج از این خیمه روی داد.

بتاریخ ۱۳ جوزا آتش نشانان افغان در محل یک بم گذاری انتحاری خارج از پوهنتون پولیتخنیک کابل مصروف شستن سرک استند. [احمد ظفر/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۳ جوزا آتش نشانان افغان در محل یک بم گذاری انتحاری خارج از پوهنتون پولیتخنیک کابل مصروف شستن سرک استند. [احمد ظفر/ خبرگزاری فرانسه]

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله تایید کرد که این یک حمله انتحاری بود و گفت که فرد بم گذار وقتی مواد منفجره اش را در دروازه های پوهنتون منفجر کرد، پای پیاده بود.

بعد از انفجار، سرک های اطراف پوهنتون به سرعت توسط منسوبین امنیتی مسدود شدند. همچنان با توجه به زودتر تعطیل شدن ادارات دولتی در ماه رمضان و به خانه رفتن بسیاری از افراد شاغل راهبندان های ترافیکی سنگین در شهر بوجود آمده است.

مدت کوتاهی بعد از نخستین انفجار، صدای یک انفجار دوم شنیده شد. پولیس گفت که این یک بم چسبی بود که در یک مارکیت، چند کیلومتر دورتر منفجر شد و تعداد نامشخص از مردم ملکی را زخمی کرد.

«دولت اسلامی» (داعش) از طریق رسانه خود، موسوم به اعماق، مسؤولیت این حمله را بر دوش گرفته است.

'حرام' بودن حملات انتحاری

به گزارش رسانه های محلی، هزاران تن از علما در لویه جرگه تجمع کرده بودند تا در اجلاس شورای علمای افغانستان اشتراک کنند.

تقریباً یک ساعت قبل از این حمله، شورای علما یک فتوا را علیه درگیری های جاری در افغانستان صادر کرد و گفت حملات انتحاری و انفجارها «حرام» استند. این شورا در گذشته نیز چنین فتواهایی را صادر کرده است.

این شورا در یک خبرنامه نشر شده گفت: «تطبیق، تمویل و حمایت از این اقدامات بر ضد قانون شریعت است.»‌

علما با اعلام این که جنگیدن به نام «جهاد» در اسلام «هیچ مشروعیت» ندارد، خواستار برگزاری مذاکرات صلح شدند.

«با طولانی شدن جنگی که در آن هر روز ده ها نفر از مردم جان شان را از دست می دهند ... هر دو طرف، هم دولت و هم طالبان، باید پای میز مذاکره بیایند و به این مصیبت پایان دهند.»

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در واکنش، تویت کرد: «من از قتوای صادر شدهء امروز توسط شورای علمای افغانستان مطابق با فقه اسلامی استقبال می کنم.»

غنی در اوایل حوت پیشنهاد مذاکرات صلح با طالبان را مطرح کرد. این گروه اما هرگز به این پیشنهاد پاسخ رسمی نداد.

جنرال جان نیکلسون، قوماندان نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان، بتاریخ ۱۰ جوزا به خبرنگاران گفت که یک گروه از رهبران طالبان به صورت مخفیانه با مقامات افغان مصروف مذاکره بر سر یک آتش بس احتمالی بوده اند.

تلاش برای خاموش کردن «علمای دینی صلحجو»

نعیم نظری، مدیر اجرایی شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در کابل به سلام تایمز گفت: «علمای دینی در کاهش و خاتمه جنگ موثر استند.»

وی گفت: «وقتی علماً می گویند که جنگ نامشروع است، این گفته پایگاه اجتماعی گروه های تروریستی را تضعیف می کند و همچنین مشروعیت جنگ ایدئولوژیک این گروه ها را زیر سوال می برد.»‌

او گفت: «به همین خاطر است که جنگجویان امروز یک حمله انتحاری را اجرا کرده اند -- تا صدای علمای دینی مشروع و صلحجو را خاموش بسازند.»

نظری گفت: «گروه های تروریستی همیشه علمای دینی را هدف قرار داده و صدایشان را بر ضد تروریستان و اقدامات غیرانسانی شان بلند کرده اند. حمله تروریستی امروز علیه حقوق بشر و قانون اسلام بود.»

ذکریا ذکریا، یک نماینده کابل در ولسی جرگه به سلام تایمز گفت: «امروز گروه های تروریستی بر کسانی حمله بردند که برای خاطر صلح، امنیت و رفاه افغان ها گردهم آمده بودند.»

او گفت: «هدف قرار دادن علمای دینی که صدای شان را برای صلح و آشتی بلند کرده اند، اوج وحشیگری و خشونت طالبان و [داعش] را نشان می دهد.»‌

او گفت: «این گروه های تروریستی پدیده هایی جنایتکار و فاسد استند و اقدامات و فعالیت های شان با همه موازین اسلامی ... و اخلاقی در تضاد است. حمله امروز که موجب مرگ چندین نفر از مردم ملکی و علمای دین شد، با همه اصول اسلامی و انسانی مغایرت دارد.»

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش همکاری نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500