دین

بیش از ۱۸۰۰ عالم دینی پاکستانی حملات انتحاری را حرام خواندند

نوشته ضیاء الرحمان

بتاریخ ۲۱ جدی باشندگان کراچی در یک مسجد در محله کلونی ملک فیصل به یک خطابه گوش می کنند. بتاریخ ۲۵ جدی بیش از ۱۸۰۰ عالم دینی برجسته پاکستانی به اتفاق علیه حملات انتحاری، قیام های مسلحانه و استفاده از زور با هدف اعمال قانون شریعت فتوا داده اند. [ضیاء الرحمان]

بتاریخ ۲۱ جدی باشندگان کراچی در یک مسجد در محله کلونی ملک فیصل به یک خطابه گوش می کنند. بتاریخ ۲۵ جدی بیش از ۱۸۰۰ عالم دینی برجسته پاکستانی به اتفاق علیه حملات انتحاری، قیام های مسلحانه و استفاده از زور با هدف اعمال قانون شریعت فتوا داده اند. [ضیاء الرحمان]

کراچی -- بیش از ۱۸۰۰ عالم دینی برجسته پاکستانی اوایل ماه روان به اتفاق علیه حملات انتحاری، قیام های مسلحانه و اقدامات تروریستی تحت نام شریعت فتوا داده اند.

این فتوا که بتاریخ ۲۵ جدی صادر شد به امضاء ۱۸۲۹ عالم و مدرس دینی متعلق به مذاهب و فرق مختلف رسیده است.

انستیتوت تحقیقات اسلامی دولتی در پوهنتون اسلامی بین المللی اسلام آباد این فتوا را تحت عنوان «پیغام پاکستان» جمع آوری کرد و طی یک مراسم در قصر ریاست جمهوری موسوم به ایوان صدر در اسلام آباد برای عموم نشر نمود.

بسیاری از علمای برجسته اسلام به شمول سران پنج هیات مدیره مدارس دینی از همه مذاهب و گروه ها این فتوا امضا کرده اند.

فتوا علیه تروریزم و 'جهاد'

این فتوا تروریزم و افراطی گری را محکوم کرده و مهاجمین انتحاری و کسانی که آنها را حمایت می کنند و تعلیم می دهند، خائن خطاب کرده است.

این فتوا همچنین اعلام کرده که به راه انداختن جنگ و خونریزی به نام «جهاد» فقط می تواند توسط حکومت انجام شود. این فتوا همچنان اقدامات روان حکومت علیه عناصر ضد صلح را تایید کرده است.

علمای دینی و تحلیلگران امیدوارند که این فتوا به بی اعتبار کردن گروه های تروریستی که از نام اسلام برای اهداف پلید و غیراسلامی شان استفاده می کنند، کمک کند.

مولانا رفیع رحمان، یکی از امضا کننده گان این فتوا گفت که این فتوا به حذف سوء برداشت از شبه نظامی گیری از طریق تعلیم قرآن و تفسیر حقیقی اسلام کمک کرده می تواند.

رحمان گفت: «اسلام دین صلح و مصالحه است، مگر شبه نظامیان تنها در پاکستان نه، بلکه در افغانستان و سایر کشورهای خلیج هم یک تصویر کاملا معکوس را ارائه می دهد.»

او گفت که این فتوا به تعلیم جوانان جهت دور نگاه داشتن آنها از یک جا شدن با ستیزه جویی کمک خواهد کرد.

صبوخ سید، یک تحلیلگر باشنده اسلام آباد که مصروف مطالعه گروه های دینی در پاکستان است گفت که این فتوا تاثیر مثبت بر وضعیت امنیتی در پاکستان خواهد داشت.

او گفت: «گرد هم آوردن علمای دینی از مذاهب و مفکوره های مختلف و به توافق رسیدن آنها بر سر یک فتوا علیه تروریزم به واقع یک دستاورد بزرگ است.»

تکیه بر فتواهای قبلی

علمای دینی پاکستان قبلا نیز فتواهای را علیه طالبان، تروریزم و اقدامات خشونت آمیز صادر کرده بودند.

یک گروه متشکل از ۳۱ عالم دینی بتاریخ ۶ جوزا ۱۳۹۶ فتوای را امضا کردند که بموجب آن حملات انتحاری، ستیزه جویی علیه حکومت و هر نوع فعالیت تروریستی به نام شریعت را در اسلام حرام دانسته بودند.

شورای اتحاد سنی در ماه جوزا سال ۱۳۹۲ یک فتوا را علیه جنگجویان، تروریزم و بم گذاری های انتحاری صادر کرد. در این فتوا آمده است: «حملات انتحاری در اسلام حرام استند و کسانی که در قتل مردم بیگناه اشتراک کنند، به جهنم فرستاده خواهد شد.»

همچنان در ماه میزان سال ۱۳۹۱ حد اقل ۵۰ عالم دینی مرتبط با شورای اتحاد سنی در یک فتوا حملات طالبان و تروریست ها را «غیراسلامی» خوانده بودند.

این فتوا می گفت: «نسخه اسلام طالبان از تفسیر اصیل شریعت منحرف شده است.» در این فتوا همچنین آمده بود که طالبان هیچ ربطی با اسلام ندارند و جهالت عامل محرکه آنان است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این بهترین منبع خبری و موثرترین روش جهت یاد گرفتن لسان انگلیسی است.

پاسخ