امنیت

مسؤولین: ایران در تلاش ناکام طالبان برای تصرف ولایت فراه دست داشته است

نوشتهٔ سلیمان

عبدالبصیر سالنگی، والی ولایت فراه شام ۲۷ ثور مصروف بررسی نیروهای امنیتی در شهر فراه است. [عبدالبصیر سالنگی/فیسبوک]

عبدالبصیر سالنگی، والی ولایت فراه شام ۲۷ ثور مصروف بررسی نیروهای امنیتی در شهر فراه است. [عبدالبصیر سالنگی/فیسبوک]

کابل -- مسؤولین در ولایت فراه می گویند که شواهد و مستندات در دست است که نشان می دهد ایران در حمله اخیر طالبان بر مرکز این ولایت دست داشته است و این یک مثال دیگر از مداخلهء ایران در امور داخلی افغانستان است.

حملات هوایی کوماندوهای افغان و نیروهای هوایی چهارشنبه (۲۶ ثور) بعد از یک درگیری یک روزه برای جلوگیری از تصرف مرکز این ولایت توسط ستیزه جویان، طالبان را از شهر فراه بیرون رانده اند.

تأمین اسلحه توسط ایران

جمیله امینی عضو شورای ولایتی فراه به سلام تایمز گفت: «طالبان با دخالت ایران پلان سقوط ولایت فراه را داشت. اما با تلاش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و قوای هوایی حمایت قاطع [ناتو] این حمله طالبان با شکست مواجه شد

او گفت: «جنرالان و نظامیان ایرانی در جنگ فراه دخیل اند. بطور مثال، سلاح ها از طریق ایران وارد افغانستان می گردد تا به طالبان داده شود.»

در این تصویر نیروهای امنیتی شام ۲۷ ثور در شهر فراه مشاهده می شوند. [عبدالبصیر سالنگی/فیسبوک]

در این تصویر نیروهای امنیتی شام ۲۷ ثور در شهر فراه مشاهده می شوند. [عبدالبصیر سالنگی/فیسبوک]

امینی گفت: «طالبان پیش از این با سلاح های پیشرفته مجهز شده بودند و حالا با ماین های پیشرفته ساخت ایران نیز مجهز شده اند و از آن برای ... تخریب پل و پلچک و اهداف دیگرشان استفاده می کنند.»

او گفت: «حملات هوایی حمایت قاطع در ... شکست طالبان بسیار موثر بود که در نتیجه این حملات ۳۰۰ تا ۴۰۰ جنگجوی طالب از بین رفتند.»

امینی از قوای ائتلاف خواست تا به ولایت فراه نیرو اعزام کنند «تا از هرگونه حمله بعدی طالبان جلوگیری شود.»

فضل احمد شیرزاد قوماندان امنیه ولایت فراه همدستی ایران در حمله اخیر طالبان بر فراه را تأیید کرد.

او بتاریخ ۲۶ ثور در یک نشست خبری گفت: «ایران طالبان را در ولایت فراه به گونه کامل تمویل و تجهیز می کند و مستقیماً در نا امنی های ولایت فراه دست دارد. ولایت فراه برای ایران اهمیت زیاد دارد و در بی ثباتی و نا امن بودن این ولایت منافع زیادی برای ایران نهفته می باشد.»

مداخله در امور افغانستان

سمیع الله صمیم، نماینده مردم فراه در ولسی جرگه گفت: «ایران در امور داخلی افغانستان مداخله می کند.»

او پنجشنبه (۲۷ ثور) به سلام تایمز گفت: «طالبان بدون حمایت و پشتیبانی حامیان شان، که همسایه های افغانستان هستند نمی توانستند که با چنین امکانات و تجهیزات نظامی چنین حمله گسترده ای را در فراه انجام بدهند. آنها دیروز حمایت قوی حامیان شان را با خود داشتند.»

او گفت: «چندی پیش یک تبعه ایرانی ... دستگیر شد که فعلا در بازداشت ریاست امنیت ملی در کابل است.»

صمیم گفت: «مسؤولین استخبارات باید مسئله مداخله کشور های همسایه در امور داخلی افغانستان و مخصوصاً فراه را بر اساس قضایای که دیده اند و یا اسناد که در دست دارند، فاش کنند.»

انتقاد شدید از مداخله ایران و روسیه

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه (۱۵ ثور) این مجلس گفت: «حالا هردو ایران و روسیه از طالبان حمایت می کنند

او گفت: «طالبان به ملیشه های ایران و روسیه تبدیل شده است و به دستور این کشور ها با حکومت ما می جنگند.»

قبل ازین جنرال عبدالحمید حمید، معاون اول لوی درستیز اردوی افغانستان در مراسم فراغت ۷۰۰ نیروی کماندو در کابل از سیاست های ایران در برابر افغانستان انتقاد کرده بود.

او در سخنان خود بتاریخ ۵ ثور گفت: «یکی از عوامل ادامه جنگ در افغانستان مداخله کشورهای همسایه می باشد.»

او گفت: «ایران مداخله را شروع کرده است تا وطن ما را نا امن کند.» وی افزود: «ایران با نا امن کردن افغانستان تلاش دارد تا از منابع آبی و معدنی ما سود ببرند.»

او در باره رهبران ایران گفت: «ما هر صفت بدی را که برایشان به کار ببریم در موردشان صدق می کند. اما نیروهای امنیتی و دفاعی ما اجازه [مداخله] را برایشان نخواهند داد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500