امنیت

عملیات تهاجمی نیروهای افغان و ائتلاف علیه حمله طالبان در فراه

خبرگزاری فرانسه و سلام تایمز

طیاره های تاندربولت ای-۱۰ که تصویر یکی از آنها اینجا در حال پرواز بر فراز یک مکان نامعلوم در سال ۲۰۱۷ دیده می شوند، بخاطر حمایت از اردوی افغانستان در کمپاین این اردو جهت اخراج طالبان از فراه مورد استفاده قرار گرفته است. [نیروی هوایی ایالات متحده]

طیاره های تاندربولت ای-۱۰ که تصویر یکی از آنها اینجا در حال پرواز بر فراز یک مکان نامعلوم در سال ۲۰۱۷ دیده می شوند، بخاطر حمایت از اردوی افغانستان در کمپاین این اردو جهت اخراج طالبان از فراه مورد استفاده قرار گرفته است. [نیروی هوایی ایالات متحده]

کابل -- مسؤولین افغان می گویند که حملهء طالبان بر ولایت فراه شکست خواهد خورد. در همین حال، اعضای شورای علمای کشور این درگیری ها را محکوم کرده و جنگجویان را به یکجا شدن با مذاکرات صلح تشویق می کنند.

به روز سه شنبه (۲۵ ثور) طیاره های ایالات متحده و افغانستان بر مواضع طالبان در شهر فراه در غرب کشور بم انداختند. این اقدام پس از آن انجام شد که ستیزه جویان یک تلاش گسترده را برای تصرف مرکز این ولایت انجام داده بودند.

جمیله امینی، یک عضو شورای این ولایت گفت که این حمله -- که نخستین حمله از زمان اعلان طالبان مبنی بر آغاز عملیات بهاری شان بود که یک شهر را هدف قرار می داد -- در حدود نیمه شب و با تصرف یک ولسوالی روستایی و بخش هایی از یک ولسوالی دیگر توسط جنگجویان آغاز شد.

او که از ولایت فراه با خبرگزاری فرانسه صحبت می کرد، گفت: «درگیری های شدید در داخل این شهر ادامه دارد و طیاره ها بمباران مواضع طالبان را شروع کرده اند.»‌

در این عکس گرفته شده بتاریخ ۸ دلو یک عسکر اردوی ملی افغانستان در خلال یک عملیات ضد طالبان در ولایت فراه مصروف فیر کردن توپ است. [هوشنگ هاشمی/خبرگزاری فرانسه]

در این عکس گرفته شده بتاریخ ۸ دلو یک عسکر اردوی ملی افغانستان در خلال یک عملیات ضد طالبان در ولایت فراه مصروف فیر کردن توپ است. [هوشنگ هاشمی/خبرگزاری فرانسه]

این حمله بیانگر شدت یافتن حملات بهاری طالبان و رد مذاکرات صلح پیشنهادی حکومت است.

فراه یک ولایت مصروف زراعت کوکنار در یکی از مناطق دوردست افغانستان است. پلان های در دست است تا یک بخش از خط لوله گاز طبیعی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) به ارزش چندین ملیارد دالر از این منطقه عبور کند.

شماری از جنگجویان طالب که خودشان را تسلیم کرده بودند، گفته اند که ایران آنها را دستور داده بود تا بر این پروژه حمله کنند از جمله یک حمله پلان گذاری شده بر مراسم افتتاحیه ای این پروژه در ولایت هرات در ماه دلو بود.

حملات نیروهای افغان و ائتلاف

مقامات افغان گفتند که نیروهای خاص پولیس از قندهار و کماندوهای هرات به فراه اعزام شده اند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله گفت:‌ «[طالبان] شکست خواهند خورد.» وی گفت که نیروهای افغان و خارجی در این درگیری ها شرکت داشتند.

ماموریت حمایت قاطع ناتو در کابل در یک تویت نوشت که اردوی ملی افغانستان با حمایت نیروی هوایی ائتلاف به شمول طیاره های تاندربولت ای-۱۰ «در وضعیت تهاجمی» استند و این شهر «تحت کنترل [حکومت] می باشند.»

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع گفت که حد اقل ۱۰ جنگجو و دو سرباز نیروی امنیتی افغان تا کنون کشته شده اند.

وی گفت: «اوضاع تحت کنترول است و تا پایان روز شرایط تغییر خواهد کرد.»‌

عبدالبصیر سالنگی، والی فراه به خبرگزاری آریانا گفت که حد اقل تعداد از شبه نظامیان در منازل مسکونی مخفی شده اند و همین مسئله کار را برای نیروهای افغان جهت استفاده از اسلحه ثقیله دشوار می کند.

او گفت: «اما با این وجود ما مواضع را یکی بعد از دیگری پس می گیریم.»‌

محکوم کردن درگیری ها

به گزارش طلوع نیوز، اعضای شورای علمای افغانستان اشتراک کننده در یک کنفرانس در جاکارتا در کنار همتایان پاکستانی و اندونیزیای شان سه شنبه در یک کنفرانس خبری تهاجم طالبان را محکوم کردند.

علمای دینی که از تاریخ ۲۱ ثور در پایتخت اندونیزیا در این اجلاس اشتراک کرده اند، از طالبان خواستند تا پیشنهاد مذاکرات صلح رئیس جمهور اشرف غنی را قبول کند.

مولوی محمد قاسم حلیمی، عضو و سخنگوی شورای علما گفت: «در ولایت فراه یک جنگ بی رحمانه ای جریان دارد. ما همهء حملات در ننگرهار و ساحات دیگر کشور را محکوم می کنیم. تروریستان به کدام قوم، لسان، کشور و دین و مذهب تعلق ندارند.»‌

حلیمی گفت: «شرایط ضروری برای صلح افغانستان موجود است و اشتراک کننده گان در این کنفرانس از همهء طرف های درگیر خواسته اند تا وارد گفتگوهای مستقیم صلح با حکمومت افغانستان شوند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوب انچه که مشخص است و همه میدانند, این است که در تمام این جنگهای فرسایشی و تحمیلی جوانان افغانستانی کشته میشود جوانان که باهزاران خون دل بزرگ شده اند.

پاسخ

شیران افغان در فراه بالای طالبان حمله بردند و در این حمله بسیاری از عروسک های دستی ایران و پاکستان پتلون شان را کثیف کردند.

پاسخ