امنیت

دستگیر شدن سربازان ایرانی در فراه، نشان دهندهٔ ادامهٔ مداخلات است

گزارش از عمر

سربازان ایرانی در یک مراسم نظامی در ایران در ماه جدی، در حالت صف آرائی دیده میشوند. دو تن سربازان ایرانی به تاریخ ۱۸ سرطان، در داخل مرز افغانستان دستگیر شده بودند. [رسانهٔ دیفا]

سربازان ایرانی در یک مراسم نظامی در ایران در ماه جدی، در حالت صف آرائی دیده میشوند. دو تن سربازان ایرانی به تاریخ ۱۸ سرطان، در داخل مرز افغانستان دستگیر شده بودند. [رسانهٔ دیفا]

هرات -- مقامات محلی گفته اند، نیروهای سرحدی افغان به روز دوشنبه (۱۷ سرطان) دو تن کارمند نظامی ایران را بعد از آن دستگیر کردند که آنها به طور غیرقانونی در ولسوالی لاش جوین ولایت فراه، به خاک افغانستان داخل شدند.

این افراد در خاک افغانستان، دور از مرز با ایران دستگیر شده بودند.

محب الله محب، سخنگوی قوماندانی امنیهٔ ولایت فراه گفت، «دو تن اتباع ایرانی که لباس نظامی را بر تن داشتند و یک میل دهشکه را با خود داشتند، توسط نیروهای امنیتی افغان دستگیر شدند. آنها یک وسیلهٔ نقلیهٔ نظامی را رانندگی میکردند.»

وی گفت، «ما یک تحقیق را آغاز کرده ایم ... چون این معلوم نیست که این افراد در داخل افغاانستان در پی چه بودند.»

اینجا دو کارمند نظامی بازداشت شدهٔ ایرانی، بعد از توقیف شدن آنها در داخل یک حوزه پولیس در ولایت فراه دیده میشوند. [قوماندانی امنیه ولایت فراه]

اینجا دو کارمند نظامی بازداشت شدهٔ ایرانی، بعد از توقیف شدن آنها در داخل یک حوزه پولیس در ولایت فراه دیده میشوند. [قوماندانی امنیه ولایت فراه]

محب گفت، «ممکن این افراد دستگیر شده ارادهٔ حمله بر نیروهای افغان را داشتند و یا جاسوسی نیروهای ما را میکردند. اگر اینطوری باشد، ما آنها را به محاکمه پیش خواهیم کرد.»

محب گفت، «مقامات محلی در مورد این نقض امنیتی به وزارت داخله گزارش داده اند. ما این موضوع را به طور جدی پیگیری میکنیم، و به سفارت ایران در کابل قبلاً آگاهی داده شده است.»

وی گفت، این افراد مشکوک در نزدیکی مرز افغانستان – ایران در بندر شیخ ابونصر ولایت فراه گرفتار شده اند.

غلام فاروق بارکزی، سخنگوی والی فراه، دستگیری این افراد را تصدیق کرد.

وی گفت، «آنها دور از مرز، در ولسوالی لاش جوین بودند. ما موضوع را پیگیری میکنیم.»

بارکزی گفت، «تا زمانیکه ما این مسئله را روشن میسازیم، این سربازان ایرانی در توقیف نیروهای امنیتی افغان باقی خواهند ماند و رها نخواهند شد.»

وی افزود، «مقامات ایرانی هنوز عکس العملی را نشان نداده اند و با مسؤلین محلی در فراه، صحبتی نکرده اند.»

حمایت برای طالبان

رژیم ایرانی از مدت زیادی، با حمایت کردن جنگجویان طالب و تجهیز نمودن آنها به اسلحه متهم میباشند. آیالات متحده در ماه حمل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به علت صدور تروریزم به سراسر جهان، یک گروه تروریستی اعلام کرد.

مقامات افغان میگویند، حکومت ایرانی از طریق طالبان میخواهند تا به اهداف سیاسی، استخباراتی و اقتصادی خویش در افغانستان، برسند.

در ماه عقرب گذشته، جنرال فضل احمد شیرزاد، قوماندان امنیهٔ اسبق ولایت فراه، ایران را با دست داشتن در حملهٔ طالبان بالای نیروهای سرحدی افغان در ولسوالی پشت کوه، متهم نمود.

در حملهٔ ۱۵ عقرب توسط طالبان، که یکی از مرگبار ترین حملات بالای نیروهای سرحدی افغان به شمار میرود، دست کم ۲۰ سرباز کشته و ۲۰ تن دیگر اسیر گردیده بودند.

دادالله قانع، یک عضو شورای ولایتی فراه گفت، «چون مرزهای ما [محصور نستند]، دخالت کشورهای همسایه به خصوص ایران، همیشه وجود داشت، و ما مکرراً نگرانی های خویش را اظهار کرده ایم. این دخالت، با دستگیر شدن سربازان ایرانی در داخل افغانستان به ثبوت رسید.»

قانع آرتش ایرانی را به توهین به حاکمیت افغانستان متهم نمود.

وی گفت، «ما بارها شنیده ایم که جنگجویان مجروح شدهٔ طالبان، برای مداوا به آن سوی مرز انتقال میشوند، و طالبان در ایران به طور آزادانه گشت و گذر می نمایند.

وی افزود، «برای آنها، در داخل ایران هیچ قیوداتی وجود ندارند.»

وی راجع به دو تن سرباز اسیر شدهٔ ایرانی گفت، «احتمالاً، این دو کارمندان نظامی به افغانستان داخل شدند تا با فرماندهان طالبان کمک نمایند.»

قانع گفت، «طالبان به تنهائی نمیتوانند که جنگ را در ولایت فراه مدیریت کنند؛ آنها چیزی ندارند. اما در عقب آنها، جنرالان خارجی وجود دارند که جنگ آنها را برنامه ریزی و مدیریت میکنند.»

توهین کردن به حق حاکمیت افغانستان

جنرال نورالله قادری، قوماندان اسبق قول اردوی ۲۰۷ ظفر، اردوی ملی افغان مستقر در ولایت هرات، ایران را با دو روئی در برابر افغانستان متهم نمود.

وی در ماه سرطان سال ۱۳۹۷ به سلام تایمز گفت، «ما یک دشمن خارجی داریم، و ما در جبهات متعددی مبارزه میکنیم.»

وی گفت، «اگر چه این دو کشور به طول ۹۲۱ کلومتر مرز مشترک دارند، ایران دشمن ماست.»

سید اشرف سادات، یک فعال مدنی در ولایت هرات گفت، «مداخلات ایرانی از سالهای زیادی جریان دارند.»

وی گفت، «زمانیکه سربازان ایرانی به افغانستان داخل شدند، این به علت اشتباه نبود. آنها از مرز عبور کردند تا اعمال مخرب را انجام دهند و با طالبان کمک نمایند.»

وی با اصرار کردن بر اینکه حکومت باید این مسئله به طور جدی پیگیری کند، گفت، «این اعمال آرتش ایرانی میتواند تأثیر منفی ای بر روابط بین افغانستان و ایران داشته باشد.»

وی گفت، «ایران همیشه خود را منحیث یک همسایهٔ خوب جلوه میدهد، اما در پشت پرده، ما به ثبوت رسانیده ایم که حکومت ایرانی در تخریب نمودن افغانستان دست دارد. ماین های زمینی و اسلحه ساخت ایران که از جنگجویان طالب در داخل افغانستان بدست آمده اند، این ادعا را ثابت میسازند.»

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی در ولایت هرات گفت، «در این شکی وجود ندارد که تهران، حمایت خود را به طالبان، در مقابل آیالات متحده و حکومت افغان افزایش داده است.»

وی گفت، «زمانیکه سربازان ایرانی در روز روشن به خاک افغانستان داخل میشوند، نشان میدهد که ایران برای همسایگی خوب و حاکمیت افغانستان هیچ احترامی ندارد؛ بناءً، باید با این نوع اعمال غیر مسؤلانه و تحریک آمیز برخورد جدی صورت بگیرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500