امنیت

جنگجویی تحت حمایت ایران در پاکستان ادامه داشته و به افغانستان سرایت می کند

گزارش از زرک خان

راهپیمایان در جریان مراسم خاکسپاری جنازه یک پاکستانی در ایران که در سال ۱۳۹۸ در سوریه به طرفداری سپاه پاسداران ایران کشته شده بود، بیرق غند زینبیون را حمل می کنند. [تصویر از وزارت دفاع ایران]

راهپیمایان در جریان مراسم خاکسپاری جنازه یک پاکستانی در ایران که در سال ۱۳۹۸ در سوریه به طرفداری سپاه پاسداران ایران کشته شده بود، بیرق غند زینبیون را حمل می کنند. [تصویر از وزارت دفاع ایران]

کراچی -- دستگیری اخیر یک مظنون جنگجوی مرتبط با یک گروه تروریستی تحت حمایت تهران در کراچی، تازه ترین ثبوت است که ایران به فعالیت های خرابکارانه خود در پاکستان ادامه می دهد.

اداره مبارزه با تروریزم پولیس کراچی (سی تی دی) به تاریخ ۱۴ اسد اعلام کرد که سید علی رضا نقوی را که بر اساس ادعا یکی از اعضای سپاه محمد پاکستان (اس ام پی) است، در محله عایشه منزل دستگیر کرده است.

اس ام پی یک گروه تروریستی شیعه است که از رژیم ایران کمک و بودجه دریافت کرده است.

به گفته اسرار اعوان یک افسر سی تی دی، علی رضا نقوی در سه دهه گذشته در کشتن علمای دینی و اعضای گروه های رقیب سنی در کراچی نقش داشته است.

پولیس کراچی به تاریخ ۱۴ اسد تصویر یک مظنون دستگیر شده از گروه سپاه محمد پاکستان که یک گروه ممنوعه جنگجوی شیعه پاکستانی است و با ایران رابطه دارد را منتشر کرد، که بر اساس ادعاها در کشتن اعضای گروه های رقیب دست داشته است. [تصویر از پولیس کراچی]

پولیس کراچی به تاریخ ۱۴ اسد تصویر یک مظنون دستگیر شده از گروه سپاه محمد پاکستان که یک گروه ممنوعه جنگجوی شیعه پاکستانی است و با ایران رابطه دارد را منتشر کرد، که بر اساس ادعاها در کشتن اعضای گروه های رقیب دست داشته است. [تصویر از پولیس کراچی]

وی گفت، نقوی و تروریست های همکارش در یک حمله در ماه دلو سال ۱۳۷۳ بالای مردمی که در مسجد بابل اسلام در منطقه خواجه اجمیر نگری کراچی نماز می خواندند، شلیک کرده که ۹ نفر را کشته و بیش از ۱۲ نفر دیگر را زخمی کردند.

اعوان گفت، «این جنگجوی دستگیر شده با گروه ممنوعه اس ام پی ارتباط دارد و با جنگجویان غند زینبیون یک گروه شبه نظامی متشکل از پاکستانیانی که برای حمایت از رژیم بشرالاسد به سوریه اعزام شده بودند، در تماس بوده است.»

وزارت خزانه داری ایالات متحده در ماه جدی به عنوان بخشی از تلاش ها برای «از بین بردن شبکه های جنایتکار که رژیم ایران برای صادرکردن تروریزم و ناآرامی ها در سراسر جهان استفاده می کند»، تحریم هایی را علیه غند زینبیون اعلام کرد.

آوان افزود، نقوی سابقه سفر به چندین کشور به شمول ایران، عراق و سوریه را دارد.

تروریزم با تمویل تهران

این تازه ترین دستگیری در حالی صورت می گیرد که مقامات پاکستانی به عنوان بخشی از تلاش ها برای جلوگیری از تهدیدات احتمالی امنیتی ناشی از خروج نیروهای خارجی از افغانستان همسایه، علیه گروه های جنگجوی عملیات ها را افزایش می دهند.

این سرکوب اعضای گروه های جنگجوی سنی مانند تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی)، القاعده و داعش، و گروه های شیعه مانند اس ام پی و غند زینبیون را سرزنش کرده است.

به گفته اداره تنفیذ قانون پاکستان، چنین گروه های جنگجوی شیعه به عنوان بخشی از تلاش ها برای گسترش نفوذ ایران در منطقه، از تهران کمک دریافت می کنند.

سی تی دی در ماه جوزا آخرین نسخه کتاب سرخ خود یک لیست مظنونین تحت تعقیب تروریست و جنگجوی را منتشر کرد که در آن اسامی ۲۴ نفر از اعضای اس ام پی و ۴ نفر از غند زینبیون را ذکر کرده است.

در اوایل ماه دلو، سی تی دی کراچی عباس جعفری یک جنگجوی غند زینبیون «تحت تعقیب ترین مظنون» را در جریان یک حمله دستگیر کرد.

پولیس می گویند، عباس جعفری علاوه بر انجام دادن عملیات تروریستی در کراچی، در استخدام جوانان شیعه و اعزام آنها به خارج از کشور برای جنگیدن در جنگ هایی که توسط سپاه پاسداران ایران رهبری می شوند، نقش داشته است.

در اواسط ماه قوس، سی تی دی اعلام کرد که دو نفر دیگر از مظنونین اعضای غند زینبیون را در کراچی دستگیر کرده است که در یک سلسله ای از قتل ها در شش سال گذشته نقش داشتند.

در ماه اسد ۱۳۹۹، حکومت پاکستان خاتم الانبیاء (کی یو ای) یک گروه کم مشهور شیعه را ممنوع ساخت که هم به تحریک خشونت های فرقه ای در پاکستان و هم اعزام جوانان برای جنگ به خارج از کشور، متهم بوده است.

اتحاد میان ایران و طالبان

در افغانستان همسایه، انتظار می رود که ایران با خروج نیروهای خارجی مداخله خود را افزایش داده و خشونت های طالبان را شدت ببخشد.

به گفته اعضای ولسی جرگه افغانستان، رژیم ایران حمایت نظامی گسترده ای را برای طالبان فراهم کرد که آنها را قادر ساخت تا سه ولسوالی هم مرز با ایران را در ماه جوزا به تصرف خود درآورند.

در بدل آن، طالبان با تهران کمک می کنند تا اعضای جیش العدل یک گروه شبه نظامی ایرانی را در قلمرو تحت کنترل طالبان در افغانستان بکشند.

جیش العدل که در سال ۱۳۹۱ تشکیل شد، یک گروه سنی است که مسؤلیت بمبگذاری ها و اختطاف نیروهای نخبه ایرانی در ولایات سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است. این گروه می گوید که با تبعیض ایران علیه مسلمانان سنی و بلوچ های قومی مبارزه می کند.

ایالات متحده در ماه سرطان ۱۳۹۸جیش العدل را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کرد.

هفته گذشته یکی از رهبران جیش العدل به پاکستان فارورد گفت، طالبان «در یک منطقه ولایت هلمند در افغانستان که با پاکستان و ایران همسایه است»، به شمول حاجی زاهد ناروزی برادر یک رهبر مهم پنج نفر از اعضای این گروه را کشتند.

یک تیم اعضای جیش العدل به رهبری عمیر ناروزی، به تاریخ ۱۵ اسد به یک شهر مرزی افغانستان رفت تا با رهبران محلی طالبان برای آزادی دو نفر از اعضای این گروه که طالبان قبلاً آنها را دستگیر کرده بودند، مذاکره کنند.

این رهبر جیش العدل گفت، درست قبل از اینکه آنها به منزل مقصود برسند، طالبان بالای آنها شلیک کرده و به شمول عمیر، پنج نفر را کشتند.

وی گفت، «طالبان اعضای جیش العدل را فقط برای رضایت تهران پس از همکاری اخیر آنها در کسب کردن قلمرو در افغانستان، می کشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همسویی برخی از کشور های منطقه با گروه ‌های تروریستی که مردم افغانستان را هدف قرار می دهند، برای منطقه و جهان خطرناک خواهد بود. شبه نظامیان طالبان، به ویژه در غرب افغانستان از ایران کمک مالی و تسلیحاتی می‌گیرند. حساسیت روسیه نیز نسبت به اوضاع افغانستان، به ویژه در بخش شمالی این کشور در سال های اخیر افزایش یافته است.

پاسخ

مداخله سیاسی روسیه و ایران در اوضاع کنونی افغانستان را موجب افزایش نا امنی و تضعیف مبارزه حکومت افغانستان علیه شبه نظامیان طالبان در این کشور می کنند.

پاسخ