امنیت

عملیات سرکوب پولشوی های پاکستانی از روابط با ادارات استخباراتی ایران پرده برداشت

گزارش از زرک خان

یک صراف به تاریخ ۱۶ سنبله در یک بازار پیشاور بانکنوت های افغانی را می شمارد. [عبدالمجید/ای اف پی]

یک صراف به تاریخ ۱۶ سنبله در یک بازار پیشاور بانکنوت های افغانی را می شمارد. [عبدالمجید/ای اف پی]

اسلام آباد -- مقامات پاکستانی به عنوان بخشی از یک عملیات سرکوب پولشوی ها و تمویل کنندگان تروریزم، روابط با استخبارات ایران را کشف کردند.

اداره فدرال تحقیقات (اف آی ای) به تاریخ ۲۰ دلو یکی از مقامات ارشد شرکت تمویل کننده خانه سازی مستقر در کراچی، یک شرکت تمویل کننده خانه سازی پاکستانی که یکی از شرکت های فرعی بانک دولتی پاکستان (استیت بینک) می باشد، بازداشت کرد.

روزنامه دان گزارش داد، این مقام به اتهام دست داشتن در «انجام دادن تجارت سفارشات هوندی و حواله جات برای استخبارات ایران» بازداشت شد.

اف آی ای همچنان در جریان همین تحقیقات یک کارمند حکومت بلوچستان در کویته را به اتهام دست داشتن در پولشویی دستگیر کرد.

یک نگهبان به تاریخ ۲۵ دلو در بیرون از یک شرکت تبادله اسعار در کراچی ایستاده است. [زرک خان/پاکستان فارورد]

یک نگهبان به تاریخ ۲۵ دلو در بیرون از یک شرکت تبادله اسعار در کراچی ایستاده است. [زرک خان/پاکستان فارورد]

به گفته یک مقام اف آی ای در کراچی، این دستگیری ها پس از آن صورت گرفتند که مقامات یک سلسله معاملات حواله و هوندی را در کراچی بر هم زده، ۱۳ فرد مشکوک را دستگیر کرده و به ارزش ده ها میلیون روپیه مبالغ اسعار خارجی و محلی را ضبط کردند.

این مقام به شرط ناشناس ماندن گفت، «این افراد دستگیر شده برای یک اداره استخباراتی ایران کار می کردند و در ارسال بودجه ها و حواله جات از طریق یک شرکت تبادله اسعار به شبکه های آن که در پاکستان و جاهای دیگر فعالیت می کنند، دست داشتند.»

این مقام گفت، «چندین ادارات استخباراتی پاکستان در مورد نفوذ فزاینده تهران در امور امنیت داخلی پاکستان، معلوماتی را به اشتراک گذاشته اند.»

وی گفت، بازجویی از دستگیرشدگان جریان دارد و افزود که گزارش های اولیه نشان می دهند که اداره استخباراتی ایران در تلاش است تا گروه های شبه نظامی مرتبط با تهران مانند غند زینبیون و سپاه محمد پاکستان (اس ام پی) را تمویل کند.

سپاه پاسداران ایران، غند زینبیون یک گروه شبه نظامی متشکل از پاکستانی ‌هایی که برای حمایت از رژیم بشار الاسد و جاهای دیگر برای جنگ در سوریه فرستاده شدند، را تشکیل داده است.

طبق ادعاها، رژیم ایران همچنان برای گروه شبه نظامی اس ام پی یک گروه تروریستی شیعه، حمایت و کمک مالی فراهم کرده است.

مداخله ایران

دستگیری های اخیر تازه ترین نشانه مداخله فزاینده تهران در امنیت داخلی پاکستان هستند.

پس از حملات گروه‌ های جدایی ‌طلب در بلوچستان در اواسط ماه دلو، مقامات پاکستانی تهران را متهم کردند که به گروه‌ های شبه ‌نظامی اجازه داده است تا از پناهگاه‌ های خود در ایران، فعالیت کنند.

ضیاء الله لانگو وزیر داخله ایالت بلوچستان در آن زمان گفت، جنگجویانی که در جریان این حملات نیروهای امنیتی را در پنجگور و نوشکی هدف قرار دادند، ممکن از خاک ایران استفاده کرده و از ایران آمده باشند.

مقامات مبارزه با تروریزم بلوچستان همچنان به تاریخ ۲ میزان در جریان یک عملیات استخباراتی در ولسوالی توربت بلوچستان از دستگیری سه نفر از اعضای یک گروه تروریستی مرتبط با ایران خبر دادند.

تحلیلگران می گویند، چنین مداخله برای پاکستان یک شگون خوبی نیست.

جان اچکزی یک تحلیلگر امور امنیتی و مشاور پیشین حکومت بلوچستان گفت، «ایران از طریق ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نیابتی خود، استراتیژی قدرت نرم خود را در پاکستان به ویژه در بلوچستان گسترش داده است.»

وی به تاریخ ۱۸ دلو در مجله گلوبل ویلیج اسپیس نوشت، «تهران شروع کرده است تا نفوذ سیاسی خود را در سطوح مختلف عملی کند و این نفوذ حتماً برای پاکستان دردسر ساز خواهد شد.»

به گفته اچکزی، گروه‌ های جدایی‌ طلب بلوچ، غند زینبیون، لوای فاطمیون (یک گروه شبه‌ نظامی متشکل از افغان‌ هایی که برای حمایت از بشارالاسد برای جنگ در سوریه فرستاده شده‌ بودند) و شبه ‌نظامیان دیگری که توسط قاسم سلیمانی تورنجنرال کشته شدهء ایرانی ایجاد شده‌ اند، در این اواخر فعال شده‌ و به احتمال زیاد یک وضعیت بی نظمی و بی قانونی را در این کشور ایجاد خواهند کرد.

سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در طراحی تعدادی از جنگ های نیابتی توسعه طلبانه در سراسر منطقه به شمول عراق، سوریه، لبنان، یمن و افغانستان، مغز متفکر بود.

وی در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده به تاریخ ۱۳جدی ۱۳۹۸ در بغداد کشته شد.

ماه گذشته، سفارت ایران در کابل و قونسلگری های آن در سراسر آن کشور، به مناسبت دومین سالگرد درگذشت سلیمانی مراسم مختلفی را در شهرها برگزار کرده و تمویل کردند که انتقاد و عصبانیت افغان ها را برانگیخته بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این گزارش نشان می دهد که امریکا و کشورهای غربی یا احمق هستند و یا آنها درامه را در منطقه به پیش می برند. آدم تعجب می کند که می بیند، خون افغان ها خو بدون از از این هم هیچ قیمتی ندارد. با این حال، این مردم حتی با سربازان خود همدردی ندارند که توسط جنگجویان تحت حمایت پاکستان کشته شده اند. ایران از تروریست ها حمایت می کند اما شامل نبودن پاکستان در لیست حامیان تروریزم احمقانه است. هر جایی که یک گروه تروریستی رشد می کند، آن گروه به نوعی با پاکستان روابط خواهد داشت.

پاسخ