حقوق بشر

طالبان دهاقین هزاره را اخراج کرده و زمین آنها را به رهبران قدرتمند پشتون می دهند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک دهقان هزاره به تاریخ ۲۵ حوت در نزدیکی ویرانه های شهر تاریخی شهر ضحاک در حومه شهر بامیان، یک مزرعه را توسط گاو قلبه می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک دهقان هزاره به تاریخ ۲۵ حوت در نزدیکی ویرانه های شهر تاریخی شهر ضحاک در حومه شهر بامیان، یک مزرعه را توسط گاو قلبه می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- باشندگان یک جامعه دهقان پیشه هزاره ها در افغانستان مرکزی می گویند که جنگجویان طالب که برنامه زمین داران پشتون را پیش می برند که می خواهند مزارع و ذخیره گاه های آنها را غصب کنند، آنها را از خانه هایشان اخراج کرده اند.

محمد محقق یکی از رهبران سیاسی هزاره که از زمان تصرف طالبان در ماه گذشته تاکنون در تبعید به سر می برد، در اوایل هفته جاری در نامه ای که در رسانه های اجتماعی منتشر شد، زنگ خطر را به صدا درآورد.

وی گفت، به بیشتر از ۸۰۰ خانواده در یک ولسوالی دوردست میان ولایات دایکندی و ارزگان در جنوب غرب کابل، دستور داده شده است تا از خانه های خود خارج شوند.

مردم محلی که با ای اف پی تماس گرفته اند، این گزارش را تائید کرده و از مقامات خواسته اند تا با آنها کمک کنند.

تبعیض و وحشت

هزاره ها که تقریباً ۱۰٪ الی ۲۰٪ از نفوس ۳۸ میلیون نفر افغانستان را تشکیل می دهند، اکثراً شیعه هستند که به مدت قرن ها در افغانستان که اکثریت مردم آن سنی ها هستند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

در دو دهه گذشته، آنها به ویژه توسط جنگجویان گروه های طالبان و داعش که آنها را بدعتکار می دانند، مورد هدف قرار گرفته اند.

طالبان بلافاصله پس از به قدرت رسیدن دوباره، مجسمه یکی از رهبران هزاره را که آنها در سال ۱۳۷۵ کشته بودند، منفجر کردند.

در ماه ثور، یک بمبگذاری تروریستی بیشتر از ۸۰ دختران متعلم هزاره را در کابل کشتند. این فقط یکی از چنین جنایاتی بود که هزاره ها را در سال های اخیر هدف قرار داده اند. این جنایات از کشتن مادران در زایشگاه کابل گرفته تا کشتن مسافرین در بس هایی که طالبان در پوسته های خود متوقف می کردند، را دربر می گیرند.

پس از آنکه طالبان ترکیب حکومت خود را در اواسط ماه سنبله اعلام کردند و به طور آشکار نمایندگان شیعه ها و هزاره های افغانستان در آن شامل نیستند، نگرانی در مورد اینکه این گروه نفاق های اجتماعی را در این کشور عمیق تر خواهد کرد، افزایش یافته است.

یکی از بزرگان محلی به ای اف پی گفت که جنگجویان طالب در موترهای پیک آپ به ولسوالی گیزاب آمدند و مردم را به زور اخراج کرده و گفتند که آنها به طور غیرقانونی در آنجا زندگی می کنند.

وی گفت، باشندگان در تلاش بودند تا کسی را پیدا کنند که با آنها کمک کند.

وی افزود، «خدمات مخابراتی در قریه کار نمی کند.»

محقق رهبر تبعیدشده هزاره نامه ای را با امضای امین الله زبیر والی جدید طالبان در ولایت دایکندی به اشتراک گذاشت و گفت که این زمین به یک بزرگ به نام حاجی ظاهر تعلق دارد.

در این نامه آمده است، کسانی که با این موضوع مخالف اند باید به محکمه مراجعه کنند.

اخراج فوری

محقق گفت، حکم اخراج طالبان به طور مؤثر یک قضاوت بدون محاکمه بود.

اهالی قریه می گویند که منشأ این مسئله تلاش زمین داران قدرتمند است تا آنها را از خانه ها و مزارع شان محروم کنند.

یک باشنده قریه که نخواست نامش گرفته شود گفت که آنها ۴۰ سال پیش به این زمین بی ثمر رفته بودند و آن را به مزارع حاصل خیزی تبدیل کرده که گندم و بادام را پرورش می دهند.

وی گفت، طالبان و مدعیان زمین در اوایل هفته جاری آمدند و به آنها دستور دادند تا قبل از اعلام اخراج، یک گاو را به افتخار آنها ذبح کنند.

در اواسط ماه سنبله، هزاران نفر معترضین از یک محله منسوبین نیروهای پیشین اردوی ملی افغان در قندهار علیه برنامه طالبان برای اخراج آنها از خانه هایشان، تظاهرات کردند.

باشندگان زره فرقه منطقه ای که از مسکن دولتی و خانه های ناپایدار تشکیل شده است گفتند که طالبان به آنها دستور خروج داده اند، اما آنها جایی دیگری ندارند که بروند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه دروغ است

پاسخ

اینها پشتون پاکستانی هستندومیخواهند که اتحادافغان هاراازبین ببرندکه ازبین بوردن اول ازعرب پشتون بعدهزاره پشتؤن مابایداتحادداشته باشیم من یک دختررسام هستم وخیلی دوست دارم که ادامه تحصیل بدهم صنف هشت هستم ودرآینده داکتررسام شوم دوستدارطالبان ازکشورم بروند بیرون همه مجبورشدن خانه شان راترک کنن همه ازگرسنه گی میمیرند کار نیست لان داعش بعد القاعیده چرامیایند بس است بیاید مثل قدیم اتحادداشته باشیم مثل متلی است: خداوندمراازسه چیز حفظ کنه نیش مار چنگه ببر وانتقام مردم افغان هادورنگهداره

پاسخ

تمام ماافغان هستیم اینها پشتون پاکستانی هستن نام افغانستان بد نکنن یعنی چی پشتون هستند طالبان پاکستانی هامی خواهند پشتون قوم هزارراچنگ بندازن همه ماباید مثل قدیم اتحاد داشته باشیم ای بیغرتی ماست مایع شرمماست

پاسخ

این مطلب به تحقیق بیشتر نیاز دارد ، زمان مرحوم آقای صادقی نیلی جمعی را از این مناطق آواره کرده بود که آنها هم هزاره و شیعه بود. فکر میکنم که امروز عکس قضیه است و این یک معضل بین خودشان میباشد.

پاسخ

طالبان همگی شان پشتون استن و پشتون دشمن هزاره ها است . اسمم فاطمه صالحی است از ولایت عزنی ولسوالی جاغوری در سن 15سالگی مرا به شوهر دادن پدر کلانم آدم ظالم و زور دار بود مرا به یکی از دوستانش که زور و قدرت داشت داد و خانه شوهرم هم آدمای ظالم بودن خیلی شکنجه میکدن مرا برای همین پاه به فرار گذاشتم و در کابل پنهان شدم تا اینکه انها طلاقم را برای خانه پدرم فرستادن و طلاق گرفتم ولی شوهرم پشتم را ایلا نکده از طرفش خیلی تهت فشار هستم هرکجاه میرفتم پشتم نفر میفرستاد برای اذیت و آزارم میگفت بخاطری این کار را میکنم که تو فرار کردی آبروی فامیلم را بردی از زنده ماندنت مردنت بهتر است . بعد این اتفاقات دیگر به جاغوری نرفتم و سکونتم را در کابل اختیار کردم ،با یک خواهر حوانده ام تصمیم بر ایجاد یک کافه فرهنگی گرفتیم تا درآمدش را مصرف اطفال های خیابانی هزاره کنیم موقعیت کافه کابل دشت برچی ایستگاه مغازه مارکت جمال غزنه منزل پنجم بود . چون صاحب آن دختر بود اسم ان را گذاشتن فاحشه خانه و به این جرم چندیدن بار تهدید آزار اذیت شدم تا اینکه طالبا به قدرت رسیدن مجبور به ترک آنجاه شدم و آمدم خانه مامایم در هلمند پنهان شدم اینجه هم شرایط بسیار خراب است چون ما بخاطر کافه و کارهای فرهنگی مان رسانه ای شده بودیم همگی میشناسن مرا جانم د خطر است . از شماه عضو هر نحاد که هستین خواهشمندم تا صدای مرا به سازمان های دیگر بیرسانید و مرا نجات بیدهید . من انگلیسی نخواندم هر ویزای بشتر دوستانه را که میبینم انگلیسی است بخاطری امنیت جانم نمبر تماس ام خاموش است فیسبوکم هم استفاده نمیکنم با هیچ کسی از دوستانم در ارتباط نیستم و از هیچ کسی اطلاع ندارم از شما خواهشمندم تا با من همکاری کنید تا از افغانستان خارج شوم .

پاسخ

من فکر می کنم که قضیه این طور نیست که رسانه های مزدوی آن را انعکاس می دهند. اینجا مساله هزاره و غیر هزار نیست. قبل از این طالبان در قندهار پشتون های را که در نزدیک میدان هوایی زمین های دولتی را غصب کرده بود نیز گفته بود که زمین های دولتی را تخلیله نموده و به جای دیگر تشریف ببرند. شما می دانید که در طول بیست سال گذشته در هر ولسوالی و ولایت کشور هزار ها هکتار زمین های دولتی از سوی زرو مندان و رهبران قومی غصب و به قوم خود شان توزیع کرده بودند. و شما می دانید که زرو آن رهبران را دولت نداشت. گل آغا شیرزی، جنرال عبدالرازق و دیگران در جنوب افغانستان امپراطور بودند و حتی زندان های شخصی داشتند که در آن مخالفین خود را بدون محاکمه زندانی می گردند و هزار ها هکتار زمین های دولتی را غصب کرده بودند. به همین ترتیب در شرق افغانستان، ظاهر قدیر و حضرت علی دیکتاتور های این منطقه بودند و در طول بیست سال صاحب صد ها میلیون ها دالر پول گردید که از راه غیر قانونی بدست آوردند. همچنان در غرب فغانستان اسماعیل خان شخص ظالم این زون بود و هیچ کس توان مقابله با این شخص را نداشت بشمول حکومت. من برای شم از ولایت کندز که در شمال شرق کشور وقع است مثال میدهم. بیست سال قبل پس از سقوط حکومت طالبان توسط ایالات متحده امریکا و به قدرت رسیدن جنگسالاران ایتلاف شمال، هزار ها هکتار زمین دولتی و شخصی این ولایت از سوی زورمندان ایتلاف شمال که از تخار و بدخشان به این ولایت آمده بودند غصب گردید و به افراد قوم خود شان توزیع گردید. کارته فیض آباد و رستاق آباد یک نمودنه ای کوچک این غصب ها است که حتی در این شهرک ها در کنار زمین های دولتی، زمین های پشتون های ابراهیم خیل این ولایت نیز شامل است که این زمین ها نیز باید پس به.

پاسخ

این نخستین بار نیست که هزاره‌ ها در افغانستان با سرکوب و کوچ اجباری روبه ‌رو می‌ شوند. از یک قرن پیش، در روز ۲۵ سپتامبر ۱۸۹۳، عبدالرحمان خان، حاکم وقت افغانستان، دستور و فتوای قتل‌عام هزاره‌ ها را صادر کرده بود. بر اساس دستور عبدالرحمان خان، حدود ۶۲ درصد از جمعیت هزاره ‌های افغانستان قتل‌عام شدند و زمین ‌های آنها به افراد وفادار به عبدالرحمان اهدا شد. اکنون که هزاره‌ ها در حال یادبود از یکی از هولناک ‌ترین قتل عام‌ های تاریخ افغانستان هستند، کوچ اجباری مردم آن قوم از دایکندی، بیش از همه زنگ خطرِ تکرار تاریخ برای آنان است. هزاره‌ ها همه‌ ساله از روز های ۲۴ و ۲۵ سپتامبر، به عنوان «روز های سیاه» یاد می‌کنند و امسال همزمان شدنِ کوچ اجباری صد ها خانواده در دایکندی با این روز های سیاه، باعث جلب توجه مردمان بیشتری به این رویدادها شده است.

پاسخ

یکی از کسانی که بر خانه ‌ها و ملک ‌های ساکنان روستای خلج در ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی ادعای مالکیت دارد، شخصی به نام جمهور است که اکنون به عنوان معاون والی طالبان در دایکندی کار می ‌کند. جمهور ادعا کرده است که زمین ‌ها و خانه ‌های اجداد او سال ‌ها قبل به دست مردم غصب شده است و اکنون زمان باز پس‌ گیری آن‌ ها فرارسیده است. در دیگر روستا ها کسی مدعی مالکیت خانه‌ ها و زمین‌ های مردم نیست، اما مسئولان محلی طالبان برای توجیه اقدام ‌شان گفته ‌اند که زمین‌ ها و املاک مذکور متعلق به دولت است، زیرا حدود چهل سال قبل از سوی ساکنان کنونی این روستا ها غصب شده‌ اند و اکنون باید دوباره به دولت مسترد گردند. حالا حکومت امارت اسلامی یک هیت بی طرف را تعیین کند و هیت متذکره به منطقه که در آن کوچ اجباری صورت گرفته رفته و قضیه را از نزدیک دنبال کند و ببیند که کی حق به جانب است. مردم محل یا شخصی که ادعای ملکیت می کند. اگر به این قضیه رسیده گی عاجل صورت نگیرد، خدا نخواسته یک جنگ قومی و مذهبی در افغانستان رخ می دهد. شما می دانید که دشمنان افغانستان برای دامن زدن به اختلاف های قومی و مذهبی در کمین نشسته و برخی رهبران مزدور افغانستان نیز از همچو خبر ها خوشحال می شود تا اینکه فرصت برای شان مهیا شود تا اینکه مردم را از قومی خود به جنگ استخدام کنند و منافع کشور های همسایه را برآورده بسازند.

پاسخ

خیلی یک خبر تکان دهنده است. حکومت امارت اسلامی باید زود اقدام کند ورنه یک جنگ داخلی دیگر در افغانستان آغاز خواهد شد. کوچ اجباری مردمانی که روزگار شان وابسته به محصولات فصلی زمین‌ های زراعتی و گله‌ های گوسفندان است، آن‌ هم در آستانه‌ زمستان و در اوضاعی که فقر و بیکاری بر سراسر افغانستان سایه گسترانده است، می‌ تواند به فاجعه‌ بزرگ انسانی بینجامد.

پاسخ