امنیت

طالبان ۲ ماه پس از آنکه یک خبرنگار را در غور کشتند، برای قتل خانواده اش بازگشتند

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی در ولایت غور، جنگجویان طالب به تاریخ ۸ حوت بالای خانواده ژورنالست کشته شده بسم الله عادل ایماق حمله کردند و دست کم سه نفر را کشته و چهار نفر دیگر را زخمی کردند. این حادثه تقریباً دو ماه پس از آن رخ داد که جنگجویان ایماق را در فیروزکوه مرکز این ولایت کشتند. [نجیب الله نظری]

هرات -- مقامات محلی در ولایت غور تائید کردند، جنگجویان طالب دو ماه پس از کشتن ژورنالست بسم الله عادل ایماق، برای قتل خانواده اش بازگشتند، سه نفر از بستگان وی را کشتند و چهار نفر دیگر را زخمی ساختند.

محمد عارف عابر سخنگوی والی ولایت غور گفت، طالبان به تاریخ ۸ حوت برادر، برادرزاده و پسر کاکای ایماق را کشتند.

وی گفت، «در میان کشته شدگان... یک دختر ۱۲ساله نیز شامل است.»

ایماق رئیس رادیوی صدای غور، در یک حمله هدفی طالبان به تاریخ ۱۲ جدی در قریه تیغ تیمور در غرب فیروزکوه مرکز این ولایت، کشته شد.

گل محمد پدر بسم الله عادل ایماق به خاطر اینکه سه نفر از اعضای خانواده اش به تاریخ ۸ حوت توسط جنگجویان طالب کشته شدند، سوگواری می کند. [تصویر از نجیب الله نظری]

گل محمد پدر بسم الله عادل ایماق به خاطر اینکه سه نفر از اعضای خانواده اش به تاریخ ۸ حوت توسط جنگجویان طالب کشته شدند، سوگواری می کند. [تصویر از نجیب الله نظری]

بیش از ۵۰۰ نفر علما به تاریخ ۵ حوت در شهر هرات گردهم آمدند تا جنگ طالبان را محکوم کنند و حمایت خود را از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان ابراز کنند. [عمر/سلام تایمز]

بیش از ۵۰۰ نفر علما به تاریخ ۵ حوت در شهر هرات گردهم آمدند تا جنگ طالبان را محکوم کنند و حمایت خود را از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان ابراز کنند. [عمر/سلام تایمز]

اعضای خانواده ایماق در حالیکه اجساد سه قربانی را برای خاکسپاری در فیروز کوه حمل می کردند، خواستار مجازات عاملین این جنایت شدند.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت، این حمله از سوی جنگجویان وفادار به فرماندهان محلی طالبان انجام شده است.

گل محمد پدر ایماق، در حالت سوگواری بر سر سه جسد گفت، قاتلین پسر ژونالست وی بازگشتند تا حتی اعضای بیشتر خانواده اش را بکشند.

وی گفت، «مولوی احسان الله (برادر امان الله بیک)، مولوی عبدالعزیز و مولوی سرور فرماندهان طالبان، پسر و برادرزاده ام را کشتند.»

لالا گل برادر ایماق گفت، «احسان الله بیک یک رهبر گروه طالبان و افرادش بالای خانه ما حمله کردند. در حالیکه ما یکی از برادران زخمی ام را به شفاخانه می بردیم، احسان الله بیک دوباره برای ما کمین گرفت و این بار برادر دیگر و پسر کاکایم را کشتند.»

وی گفت، «برادرزاده ام یک دختر ۱۲ ساله هنگامی کشته شد که یک راکت طالبان بر خانه ما اصابت کرد.»

طالبان ژورنالستان و سایر مردم ملکی را ترور می کنند

مبارک شاه شیرزاده رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برای ولایت غور گفت، قتل بستگان ایماق یک جرم است و عاملین آن باید محاکمه شوند.

وی گفت، «در سال گذشته ۱۳۰ فرد ملکی -- به شمول ۹۵ نفر مرد، ۱۲ زن و ۲۳ کودک – بر اثر بمب های کنار جاده ای طالبان، جنگ ها و محکمه های صحرایی طالبان در غور کشته شده اند.»

غلام ربانی هدفمند رئیس کمیته مصؤنیت ژورنالستان در غور گفت، حمله طالبان بالای خانواده ژورنالستی که اخیراً توسط این گروه کشته شد، بسیار نگران کننده است.

وی گفت، «ما در مورد مصؤنیت ژورنالستان و خانواده های آنها به شدت نگران هستیم. تهدیدها و حملات طالبان بالای ژورنالیزم در این ولایت تأثیر مستقیمی داشته است. ژورنالستان از حملات این گروه می ترسند.»

حملات هدفی طالبان بالای ژورنالستان و کارمندان رسانه ها در ماه های اخیر در افغانستان افزایش یافته است. به گفته ناظرن بین المللی، در سال گذشه شش نفر و در سال جاری تاکنون یک نفر کشته شده است.

هدفمند گفت، ژورنالستان احساس مصؤنیت نمی كنند و جرأت نمی كنند كه بخاطر پوشش خبری از مركز ولایت بیرون شوند.

وی افزود، «طالبان می خواهند که آزادی بیان را خاموش بسازند تا کسی نتواند حقیقت را گزارش دهد.»

تقبیح کردن جنگ نامشروع طالبان

بیش از ۵۰۰ نفر علمای دینی از ولایات هرات، فراه، غور و بادغیس در یک گردهمایی در مسجد جامع هرات به تاریخ ۵ حوت از طالبان خواستند که جنگ نامشروع و برادر کشی خود را متوقف کنند.

عبدالمجید صمیم یک استاد فاکولته شرعیات در پوهنتون هرات گفت، جنگ در افغانستان جهاد نیست و طالبان برای کشتن روزانه ده ها نفر از مردم ملکی بی گناه و منسوبین امنیتی، نباید از نام اسلام استفاده کنند.

وی گفت، «پس از توافقنامه دوحه میان مذاکره کنندگان طالبان و ایالات متحده، طالبان هیچ بهانه ای برای جنگ ندارند. جنگ فعلی فقط افغان ها را می کشد، این یک جنگ کاملاً ناروا و غیرانسانی است.»

وی گفت، «این یک جنگی میان مسلمانان است كه هیچ مشروعیت دینی ندارد.»

مولوی نصیر احمد محمدی یک عضو شورای علمای افغانستان در حوزه غرب گفت، جنگ در افغانستان یک جنگ حرام است.

وی گفت، «این جنگ میان دو برادر مسلمان است؛ جنگ میان مسلمانان و كفار نیست. از نظر اسلام، این یک جنگ مردود است.»

محمدی گفت، «بر خلاف جنگ که جز ویرانی و ریختن خون بی گناه چیزی به همراه ندارد، صلح یک برکت است که در آن مردم و کشور خوشبخت می شوند. ما علمای دینی از طالبان و حکومت می خواهیم که طبق اوامر خداوند (ج) صلح کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان خیلی ظلم بزرگ را در حق این خانواده انجام داده اند. آنها باید به مردم پاسخ بدهند که چرا این خانواده را به گیلم غم نشاندند. طالبان باید کشتن افراد ملکی و ژورنالستان را متوقف بسازند ورنه مردم علیه این گروه قیام خواهند کرد و این گروه را نیست و نابود خواهند نمود.

پاسخ