سلامتی

بر اثر ممانعت طالبان از واکسیناسیون، مورد جدیدی فلج اطفال در بغلان پدید آمد

گزارش از هدایت الله

در تصویر، عبدالقدیم نیازی سرپرست والی بغلان مشاهده می شود که، به تاریخ ۲۰ عقرب طی اولین روز واکسیناسیون در پلخمری ولایت بغلان، واکسین فلج اطفال را برای یک کودک تطبیق می کند. [دفتر والی بغلان]

در تصویر، عبدالقدیم نیازی سرپرست والی بغلان مشاهده می شود که، به تاریخ ۲۰ عقرب طی اولین روز واکسیناسیون در پلخمری ولایت بغلان، واکسین فلج اطفال را برای یک کودک تطبیق می کند. [دفتر والی بغلان]

کندز -- مقامات امور صحی می گویند، در نتیجه تلاش های طالبان برای متوقف کردن تلاش های واکسیناسیون فلج اطفال در ولایت بغلان، مورد جدیدی از این مرض در این اواخر رخ داده است.

افغانستان، که یکی از تنها سه کشوری است که برای فلج اطفال مساعد است، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۹ مورد داشته است. دو کشور دیگر پاکستان و نایجریا هستند.

داکتر محب الله حبیب، رئیس صحت عامه بغلان گفت، ریاست صحت عامه بغلان در خزان گذشته واکسیناسیون درب به درب را برای تمام ولایت راه اندازی کرد، اما این کمپاین توسط گروه جنگجوی متوقف شد.

وی افزود، این کمپاین واکسیناسیون با هدف واکسین کردن ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال پلان شده بود و تیم های سیار قرار بود وارد مناطق تحت کنترل طالبان شوند.

در این تصویر که به تاریخ ۲۹ حوت سال گذشته گرفته شده است دیده می شود که، کارکنان صحی افغان به همراه اعضای تیم واکسین فلج اطفال طی یک کمپاین واکسیناسیون در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار، به یک خانه می روند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۹ حوت سال گذشته گرفته شده است دیده می شود که، کارکنان صحی افغان به همراه اعضای تیم واکسین فلج اطفال طی یک کمپاین واکسیناسیون در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار، به یک خانه می روند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

حبیب گفت، «از آنجا که طالبان مانع از ورود تیم های واکسیناسیون سیار [به مناطق خاص] شدند، یک مورد مثبت فلج اطفال به تاریخ ۲۳ عقرب سال جاری در روستای منگل ها در ولسوالی دند غوری، که در حومه شهر پلخمری واقع است ثبت شده است. مقامات امور صحی بغلان اخیراً این مورد را تائید كردند.

وی با افزودن اینکه ارزیابی سازمان صحی جهان (WHO) نشان می دهد که این ویروس «از نوع پاکستانی است» گفت، «یک کودک چهار ساله به نام ذبیح الله با این ویروس مصاب شده است.»

حبیب گفت، در حالی که مقامات صحی با کمک بزرگان قومی، چندین بار از طالبان خواستند که به تیم های واکسیناسیون سیار اجازه دهند در مناطقی که تحت کنترل آنها است فعالیت کنند، اما این گروه امتناع ورزید.

وی گفت، «سازمان صحی جهان، وزارت صحت عامه و همه شرکای ما به طور جدی نگران این وضعیت هستند. اگر طالبان همچنان به ایجاد موانع بپردازند، آنها مرتکب یک جنایت بزرگ می شوند.»

حبیب از طالبان خواست که از ممانعت ارائه خدمات صحی خودداری کنند و اجازه دهند که فلج اطفال در کشور از بین برود.

سید اکبر، پدر کودکی که با ویروس فلج اطفال مبتلا است و یک باشنده روستای منگل ها در ولسوالی دند غوری گفت، «اگر فرزند من ذبیح الله تمام واکسین های خود را دریافت کرده بود، با این ویروس مبتلا نمی شد.»

وی گفت، «من مطمئن نیستم که چرا این اتفاق افتاد. من تمام دوره های واکسیناسیون را برای فرزندم به پایان رسانده ام، به جز یک یا دو دوره از آنها. اگر وی طی این دوره ها واکسین می شد، به این بیماری مبتلا نمی شد.»

وی افزود، «یک طرف بدن کودک من ضعیف شده است و وقتی داکتر وی را دید، گفت که به فلج اطفال مبتلا شده است، که باعث ناراحتی سخت من شد.»

وی گفت، «دیدن اینکه پسرم مریض و مریضتر می شود، و من نمی توانم کاری برای او انجام دهم برایم بسیار دردناک است.»

پدر کودک گفت که وی ۴۰ سال در این منطقه سکونت داشته و هرگز به خارج از کشور سفر نکرده است.

وی از طالبان خواست که بر اطفال رحم کنند و از ممانعت از واکسین فلج اطفال خودداری کنند.

ممانعت از کمپاین های درب به درب

باشنده گان بغلان این اقدامات طالبان را جنایات علیه اطفال می دانند.

عبد الحلیم ثبات ۵۳ ساله، یک بزرگ قومی در ولایت بغلان گفت، «سه ماه پیش، ما دو بار به مناطق تحت کنترل طالبان رفتیم و به آنها پیام هایی از کارمندان صحی رسانیدیم تا از ایجاد ممانعت واکسیناسیون دست بردارند.»

وی افزود، «طالبان به ما گفتند كه واكسین ها باید در كلینیک های [صحی] تهیه شوند و باشنده گان باید فرزندان خود را برای واكسیناسیون به این كلینیک ها ببرند. آنها گفتند که آنها اجازه نمی دهند کمپاین های درب به درب انجام شوند.»

ثبات گفت، اگر کارمندان صحی کمپاین های درب به درب را انجام ندهند، خانواده ها واکسیناسیون را از دست خواهند داد، چون آنها فرزندان خود را به کلینیک های دور دست نمی برند.

صفدر محسنی، رئیس شورای ولایتی بغلان، از تلاش های طالبان برای جلوگیری از واکسیناسیون های اطفال ابراز تأسف کرد.

وی گفت، «مایه تأسف است که یکی از فرزندان ما فلج شد زیرا یک گروه غیرقانونی مانع از واکسیناسیون وی شد. این یک فاجعه برای فرزندان ما است.»

وی گفت، «وقتی یک مورد در یک مکان پدید می آید، به مناطق دیگر نیز سرایت می کند و جای نگرانی است.»

وی گفت، «ریاست صحت عامه نگرانی های خود را با ما در میان گذاشت، اما طالبان درخواست ما را رد کردند و اجازه ندادند تیم واکسیناسیون به کودکان زیر پنج سال واکسین بدهد.»

وی گفت، ولسوالی های بغلان مرکزی، تاله و برفک و برکه و همچنین مناطق دند شهاب الدین، دند غوری و کیله گی مناطق ناامن در بغلان محسوب می شوند که در آن کودکان از واکسین محروم شده اند.

محسنی گفت، «در میان ولسوالی هایی که بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، ۲۰٪ آنها کودک هستند.»

تلاش برای مهار فلج اطفال

حبیب، رئیس صحت عامه گفت، روستایی که مورد فلج اطفال در آن رخ داده است با کمک بزرگان محلی قرنطین شده است.

وی گفت، این اقدام باید مانع از سرایت ویروس به مناطق دیگر شود.

حبیب گفت، «ما نمی توانیم این کودک را تداوی کنیم، اما ما یک حالت اضطراری را نافذ کرده ایم و منطقه ای را که کودک در آن زندگی می کند، جدا کرده ایم.»

حبیب افزود، «تیم صحی ما به دنبال این است كه دریابند كه چگونه ویروس به بغلان رسیده و چه عواملی باعث انتقال آن شده است.»

حبیب در حالی که تعداد کودکانی که از واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق ناامن محروم شده اند را ارائه نکرد، گفت که این اداره اقدامات وقایوی را برنامه ریزی کرده است.

عبد القدیم نیازی، سرپرست ولایت بغلان گفت، «من از علمای دینی، امامان مساجد، بزرگان و رهبران محلی می خواهم که به مردم مناطق خود آگاهی دهند.»

وی گفت، «دفتر مقام ولایت دستوراتی را به ریاست صحت عامه بغلان داده است تا با انجام اقدامات پیشگیرانه، شیوع این ویروس به سایر بخش های ولایت بغلان و همچنان ولایات همجوار را محدود کند.»

وی افزود، واکسین های فلج اطفال از طریق کمپاین های درب به درب در مناطقی که تحت کنترل حکومت است اجرا شده است، اما این کمپاین در مناطقی که تحت کنترل طالبان است با چالش هایی روبرو بوده است.

وی گفت، به زودی عملیات نظامی علیه طالبان در مناطق ناامن بغلان آغاز می شود و وقتی مناطق آسیب پذیر از جنگجویان تصفیه شوند، مردم ملکی به تمام خدمات دولتی دسترسیپیدا خواهند کرد

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برادر عزیز طالبان سر بخود این کار را نمی کنند. آنها را پاکستان می گوید که این کار را بکند تا افغانستان شهروندان معلول داشته باشند.

پاسخ

من حیران هستم که طالبان بخاطر چه تطبیق واکسین را در ساحات تحت کنترول شان را اجازه نمی دهند؟!

پاسخ