امنیت

طالبان در آخرین حمله بر تأسیسات عامه، یک کلینیک حیوانات در بادغیس را منفجر کردند

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی و باشندگان، جنگجویان طالب به تاریخ ۵ اسد یک کلینیک حیوانات را در ولسوالی بالا مرغاب، ولایت بادغیس منفجر کردند. حکومت این کلینیک را در سال ۱۳۹۵ با مبلغ ۱۰۸۰۰۰ دالر ساخت. [شمیل مشعل]

هرات -- حمله طالبان بر یک کلینیک حیوانات در ولسوالی بالا مرغاب در ولایت بادغیس، ادامه فعالیت این گروه شورشی برای از بین بردن تأسیسات عامه در افغانستان را نشان می دهد.

جنگجویان به تاریخ ۴ اسد این کلینیک هشت اتاقه را که در سال ۱۳۹۵ با هزینه ۸ میلیون افغانی (۱۰۸۰۰۰ دالر) با بودجه حکومت بنا شده بود منفجر کردند. در این بمب گذاری که شب هنگام اتفاق افتاد، کسی زخمی نشده است.

مقامات مسؤلیت را بر عهده طالبان گذاشتند، كه آنها هنوز این مسؤلیت را نپذیرفته اند.

فیض محمد میرزازاده، سرپرست والی ولایت بادغیس گفت، تخریب شدن این مرکز توسط طالبان، جهالت شدید و بی رحمی این گروه را نشان می دهد.

در این تصویر که به تاریخ ۵ اسد گرفته شده است، یک کلینیک حیوانات در ولسوالی بالا مرغاب، در ولایت بادغیس، یک روز پس از آنکه جنگجویان طالب آن را با مواد منفجره منفجر کردند، دیده می شود. [شمیل مشعل]

در این تصویر که به تاریخ ۵ اسد گرفته شده است، یک کلینیک حیوانات در ولسوالی بالا مرغاب، در ولایت بادغیس، یک روز پس از آنکه جنگجویان طالب آن را با مواد منفجره منفجر کردند، دیده می شود. [شمیل مشعل]

میرزازاده گفت، «زیربناها در افغانستان -- به ویژه در ولایت بادغیس، با هزینه خون مردم و بیت المال ساخته شده اند. هیچ کس حق ندارد آن را از بین ببرد. با از بین بردن زیربنا ها، طالبان دشمنی خود را با افغان ها افزایش دادند.»

وی افزود، «طالبان سرک ها، مکاتب، پل ها و سایر پروژه های ملی را تخریب می کنند. با انجام دادن این کار، آنها بار دیگر چهره های سیاه و خون آشام خود را نشان می دهند.

طالبان همچنان به تاریخ ۳۰ حمل مکتبی را در ولسوالی قادس در ولایت بادغیس منفجر کردند و صدها کودک را از رفتن به مکتب محروم کردند.

هیچ کسی کشته و یا زخمی نشده بود.

یک عمل ضد اسلامی

محمد ناصر نظری، یک عضو شورای ولایتی بادغیس، تصریح کرد که در مناطق محروم طالبان چگونه در ظرف چند دقیقه تأسیسات مانند مکاتب و کلینیک ها را که کارگران با حمایت جامعه جهانی ساخته اند، تخریب می کند.

وی گفت، «تفاوت بین طالبان و حکومت در این است که حکومت مراقب است و به سوی سعادت، امنیت، بازسازی و انکشاف بشری تلاش می کند، در حالیکه طالبان فقط در مورد ترور، خشونت و مزاحمت فکر می کنند.»

نظری افزود، طالبان نشان داده اند که برای رسیدن به اهداف خود از مردم ملکی، حیوانات، کلینیک ها، مساجد و شفاخانه ها دریغ نمی کنند.

در ماه حوت، جنگجویان طالب چهار رأس الاغ را در ولایت غور شلیک کرده کشتند، و ادعا کردند که این حیوانات برای نیروهای امنیتی مواد غذایی را حمل می کردند.

علمای دینی در ولایت بادغیس تخریب زیربناها توسط طالبان را جنایت غیرقابل بخشش و ضد اسلامی و غیر انسانی می دانند.

مولوی عبدالباسط صارم، یک عالم دینی از این ولایت گفت، این اقدامات طالبان غیر از نابودی و مزاحمت هیچ توجیهی ندارند.

وی گفت، «من برای کسانی که خود را «مجاهد» می نامند و اعمال خود را برحق می دانند اما مرتکب اعمال شیطانی و نفرت انگیزی می شوند متأسفم. تخریب مکاتب و شفاخانه ها توسط طالبان هیچ توجیه دینی ندارد و فقط نشان می دهد که آنها جنایتکار خشن هستند.»

صارم افزود، «کسانی که به مردم ملکی و زیربناهای عامه آسیب می رسانند، بر ضد اسلام هستند. طبق دستورات الهی، این یک عمل نادرست و اشتباه است که هیچ توجیهی ندارد.»

وی گفت، «ما نمی توانیم طالبان را چیزی بجز تروریست ها و یک گروه خشن و مخرب بنامیم.»

دشمنی با مردم بی گناه

باشندگان و فعالان جامعه مدنی در بادغیس تائید کردند که، تخریب زیربناها به شمول کلینیک حیوانات توسط طالبان نشانه بارز خصومت آنها نسبت به افغان ها است.

وزیر احمد ادیب، یک فعال جامعه مدنی گفت، «تخریب کردن این کلینیک اولین عمل تخریبی آنها نیست و آخرین آنها نیز نخواهد بود. تخریب کردن شفاخانه ها، سرک ها و مکاتب توسط طالبان، دشمنی آنها نسبت به مردم افغانستان را نشان می دهد، که هیچ توجیه دینی و عقلی ندارد.»

وی افزود، «از طریق بمبگذاری های انتحاری، انفجارها و از بین بردن زیربنا ها، طالبان ملت افغان را نابود کرده و روزانه افراد بی گناه را می کشند. شفاخانه ها و مکاتب چه کاری کرده اند که باعث می شود طالبان آنها را اینطور بی رحمانه نابود کنند؟»

ادیب گفت، این اعمال طالبان نه اسلامی است و نه انسانی، و این جنگجویان مرتکب تروریزم می شوند تا به اهداف خود برسند و اطمینان حاصل کنند که مردم ملکی از آنها بترسند.

عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی گفت، طالبان با تخریب مداوم پروژه های عامه به شمول شفاخانه ها، مکاتب، پل ها و سرک ها، تمام قوانین جنگ و اصول بشردوستی را نقض می کنند.

وی افزود، «تخریب زیربناها یک جنایت بزرگی است که هدف آن مردم افغانستان است و به منافع عامه آسیب می رساند. این کار در قوانین جنگ مجاز نیست، اما طالبان زیربناها را نابود می کنند و از هیچ قانونی پیروی نمی کنند.»

محمد نعیم غیور، یک تحلیلگر امور نظامی در شهر هرات گفت، زیربناها و پروژه های عامه هیچ ارتباطی با مسائل نظامی ندارند و طالبان حق حمله بر این ابتکارات را ندارند.

وی پرسید، «طالبان تا چه زمانی به ویرانی افغانستان ادامه خواهند داد؟ تخریب یک شفاخانه چه ارتباطی با حکومت و نیروهای خارجی دارد؟ این کلینیک حیوانات متعلق به مردم بود و به مردم خدمت می کرد. این کلینیک هرگز نباید تخریب می شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این کلینیک را طالبان نه بلکه پاکستانی ها و ایرانی ها منفجر ساختند، زیرا افغان ها کشور خود شان را ویران نمی کنند این ها ایرانی ها و پاکستانی های هستند که زیر بنا های کشور عزیز ما را از بین می برند. طی دو دهه ای گذشته پاکستانی ها و ایرانی ها صد ها مکتب، کلنیک، سرک ها و سایر زیربنا های افغانستان را منجفر ساختند. تخریب زیربنا ها در افغانستان نسبت به کشتن مردم برای این دو کشور خیلی ها مهم است زیرا زمانیکه آنها زیربنا ها را از بین برد مردم خود بخود از بین می روند. زمانیکه مردم کلینیک نداشته باشد، مکتب نداشته باشد، سرک نداشته باشد مردم، آنها زنده گی انسانی نمی داشته باشند و همین چیزی است که دشمنان افغانستان آن را می خواهند. نابود باد دشمنان مردم افغانستان.

پاسخ

تاکنون هیچ کس از اعمال طالبان خوشش نیامده است. خود طالبان هیچ وجدان ندارند. آنها مانند کمپیوترهستند. کمپیوتر کارهای زیادی را انجام می دهد، اما هیچ فایده ای برای خودش ندارد، در حالی که کاربر کمپیوتر از آن استفاده می کند. همینطور، طالبان نیز مانند یک کمپیوتر هستند، دیگران از آنها استفاده می کنند و از آنها بهره می گیرند. گروه هایی که مخالف اسلام هستند از آنها بهره می گیرند، آنها گروه هایی هستند که یک افغانستان کامل و امن را نمی خواهند. ما به طالبان می گوییم، به کشور تان بیایید، با افغان های خود زندگی کنید. کشتار و خونریزی فایده ای ندارد. کشتن افغان های خود، ویران کردن کشور، از بین بردن ملت، رها کردن مرزهای رسمی افغانستان برای دیگران، در واقع خارج شدن از اسلام و افغانیت است. ما جوانان از شما می خواهیم، بیایید و به برادران افغان خود بپیوندید. مردم خود و افغان های خود را نکشید، اسلام وحدت را خوش دارد، بیایید و به افغان ها بپیوندید، به پیام ۳۵ میلیون ملت بزرگ گوش دهید و به افغان های مظلوم گوش دهید. چرا افغانها در هر جا کشته می شوند؟ این ملت مظلوم نیاز به مراقبت دارد، شما نباید از ویرانی خوش تان بیاید، سازمان های غیر اسلامی می خواهند ما را تضعیف کنند. از یک طرف آنها ما را طعنه می زنند و از طرف دیگر آنها ما را مجبور می کنند. اگر شما محافظین اسلام هستید، افغانستان جمهوری اسلامی دارد، اگر شما کدام اعتراضی دارید، باید آن را با ملت و کشور در میان بگذارید. اگر قابل قبول باشد، حکومت آن را همراه شما می پذیرد و توافقنامه ای حقوقی را امضا می کند، وقت آن است که کشور را از تهاجم دیگران محافظت کنیم.

پاسخ