امنیت

ده ها جنگجوی دیگر داعش در نتیجه عملیات امنیتی شدت یافته، در کنر تسلیم شدند

گزارش از خالد زیری

در تصویر دیده می شود که، عبدالستار میرزکوال والی کنر، به تاریخ ۱۵ حوت بیرق افغانستان را به جنگجویان تسلیم شده داعش می دهد، در حالی که آنها در صف ایستاده اند تا سلاح های خود را در اسدآباد ولایت کنر تسلیم کنند. [دفتر رسانه ای ولایتی کنر]

در تصویر دیده می شود که، عبدالستار میرزکوال والی کنر، به تاریخ ۱۵ حوت بیرق افغانستان را به جنگجویان تسلیم شده داعش می دهد، در حالی که آنها در صف ایستاده اند تا سلاح های خود را در اسدآباد ولایت کنر تسلیم کنند. [دفتر رسانه ای ولایتی کنر]

اسدآباد -- چهل و شش جنگجوی متعلق به گروه داعش به تاریخ ۱۵ حوت در ولایت کنر، اسلحه خود را به زمین گذاشتند که تعداد اعضای تسلیم شده این گروه شورشی را به ۳۳۶ در یک هفته رساند.

در حالیکه این جنگجویان پیشین به رسانه ها ارائه می شدند، عبدالستار میرزکوال والی کنر به خبرنگاران گفت، «چهل و شش جنگجوی داعش که در دره دیوه گل ولسوالی چوکی فعالیت می کردند امروز اسلحه خود را تسلیم کردند و دست از جنگ کشیدند.»

وی افزود، «این جنگجویان داعش توانایی جنگیدن را از دست داده اند زیرا ما حملات خود را بر آنها شدت داده ایم. آنها یا باید بجنگند و بمیرند یا تسلیم شوند.»

میرزکوال گفت، «با نگاهی به این سلسله تسلیمی ها، تعداد بسیار کمی از جنگجویان داعش ممکن است در کوه ها باقی مانده باشند و خیلی زود تسلیم خواهند شد.»

وی گفت، «جنگجویان داعش که در کوه های ولسوالی های چوکی، نورگل، چپه دره، مانوگی و وته پور ولایت کنر فعالیت می کردند، در گروه های بزرگ آمدند.»

میرزکوال گفت، طی هفته گذشته، ۳۳۶ عضو داعش به شمول هشت فرمانده تسلیم شده اند.

دگروال شفیق الله سحر، قوماندان امنیه کنر گفت، داعش فشار عملیات های امنیتی گسترده را احساس می کند.

وی در این گردهمایی گفت، «ما عملیات های خود را علیه داعش شدت بخشیده ایم. تسلیم شدن این گروه و دیگران توانایی ما را نشان می دهد، زیرا ما با تمام توان به مواضع آنها حمله کرده ایم

سحر گفت، «داعش در كنر تقریباً از بین رفته است و خواهید دید كه جنگجویان بیشتری به زودی تسلیم می شوند.»

عبدالطیف فضلی، معاون شورای ولایتی کنر، در این مراسم گفت، «جنگجویان داعش بدون آگاهی زیاد به آن گروه پیوستند و کورکورانه می جنگیدند. اکنون آنها دریافته اند که آنها نه برای اسلام بلکه برای نابودی این کشور می جنگیدند.»

وی گفت، «بنا براین، آنها گروه گروه می آیند و تسلیم می شوند. این به مردم محلی کمک می کند تا به یک زندگی عادی برگردند و بدون ترس زندگی کنند.»

باشنده گان مشتاق بازگشت به صلح هستند

فضلی افزود، «ما از تمام جنگجویان می خواهیم که دیگر بس کنند. آنها نمی توانند در این جنگ پیروز شوند بلکه فقط با کشتن مردم ملکی بی گناه کشورشان را نابود می کنند. آنها باید اسلحه خود را به زمین گذاشته به ما اجازه دهند یک زندگی عادی داشته باشیم.»

وی گفت، «امیدوارم تعداد محدود مبارزین داعش که در کوه ها باقیمانده اند، سلاح های خود را تسلیم کرده و مانند سایر مردم عادی زندگی کنند.»

مولوی نجیب الله حقیار، یک عالم دینی در ولایت کنر گفت، «جنگ داعش کاملاً غیر اسلامی و بر خلاف اصول شریعت است.»

وی پرسید، «در اینجا هیچ خارجیان و غیرمسلمانانی وجود ندارند، پس جهاد خود را در اینجا علیه چه کسانی انجام می دهند؟ آنها دیگر نباید زندگی خود و زندگی دیگران را خراب کنند و در عوض آنها باید بیایند و اسلحه خود را به زمین اندازند.»

وی افزود، «ما دیگر نمی توانیم این جنگ را تحمل کنیم و خواهان صلح هستیم. هر سرباز ما سرپرست این کشور است. سربازان ما به مراتب مسلمانان بهتر از اعضای داعش و طالبان هستند.»

فقیرالله حقانی، یک باشنده اسدآباد گفت، باشنده گان این منطقه از خشونت شورشیان بیزار شده اند.

این دکاندار گفت، «من بسیار خوشحالم که می شنوم جنگجویان داعش آمده اند و به طور گسترده تسلیم دولت شده اند. ما در ۴۰ سال گذشته نتوانسته ایم به طور عادی زندگی کنیم.»

وی افزود، «من در جنگ بزرگ شدم و اکنون ریش سفید دارم، اما جنگ هنوز پایان نیافته است. نه طالبان و نه داعش دیگر باید برای منافع افراد خارجی بجنگند. آنها باید به ما اجازه دهند زندگی صلح آمیزی داشته باشیم.»

حقانی گفت، «یک پسر و دو برادرزاده خود را در جنگ از دست دادم که عضو اردوی ملی افغان بودند. همسران آنها اکنون بیوه هستند و ما نمی توانیم از عهده حمایت و تعلیم فرزندان آنها برآمده نمی توانیم.»

وی گفت، «ما از جنگ بسیار رنج کشیدیم و دقیقاً می دانیم هزینه جنگ چیست. بنابراین، ما در این کشور صلح می خواهیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بلی

پاسخ

داعش مجبور هستند که به دولت تسلیم شوند ورنه طالبان برسر قدرت میایند و داعش را نابود خواهند کرد. به هر هال یک کاری نیک صورت گرفته کی دهها داعش از جنگ دست کشیدند و تسلیم حکومت شدند. ما این کار را به خیر ممکلت و این را یک گام مهم برای صلح کشور میدانیم.

پاسخ