جنایت و عدالت

مقامات: همکاری باشنده گان کندوز با پولیس در حال افزایش است

گزارش از هدایت الله

در تصویر عبدالعزیز مبارز (سمت راست) آمر حوزه ۱ دیده می شود که، به تاریخ ۲۱ حمل به پیشنهادات یک پیرمرد در مورد بهبود اوضاع امنیتی در شهر کندوز گوش می دهد. [پولیس کندوز]

در تصویر عبدالعزیز مبارز (سمت راست) آمر حوزه ۱ دیده می شود که، به تاریخ ۲۱ حمل به پیشنهادات یک پیرمرد در مورد بهبود اوضاع امنیتی در شهر کندوز گوش می دهد. [پولیس کندوز]

کندوز -- به گفته باشنده گان شهر کندوز، همکاری با پولیس اعتماد مردم به نهادهای امنیتی را می افزاید و در جلوگیری از وقوع جرم و حوادث تروریستی کمک می کند.

مؤفقیت نیروهای امنیتی در دفع کردن تلاش های طالبان برای تصرف شهر کندوز به تاریخ ۳۰ ثور، این اعتماد را بیشتر تقویت کرد.

محمد یوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندوز گفت، بحث ها، جلسات، سمینارها و کمپاین های آگاهی که توسط نهاد های مختلف امنیتی برگزار شده اند، در ایجاد اعتماد بین مردم ملکی و نیروهای امنیتی کمک کرده است.

وی گفت، «نیروهای ما نشان داده اند كه می توانند هر نوع حمله را خنثی كنند، و زندگی مردم ملکی را آسان تر كرده اند زیرا آنها زحمت می کشند و روز و شب برای تأمین امنیت صادقانه تلاش می كنند.»

جنرال عبدالرشید بشیر، قوماندان امنیه کندوز گفت، پولیس ملی افغان امنیت جامعه را تأمین می کند، و همکاری مردم می تواند با پولیس کمک کند تا در انجام وظایف خود مؤفق شوند.

وی گفت، «هر افسر پولیس باید با همه شهروندان با احترام رفتار کند تا اعتماد بین مردم ملکی و نیروهای امنیتی رشد کند.»

وی گفت، «شعار ما اینست که: 'پولیس خدمتگار جامعه هستند' و این نشان می دهد که ما خود را برای خدمت به مردم و کشور خود آماده کرده ایم.»

همکاری مردم

طالبان در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ دو دفعه شهر كندوز را به مدت كوتاه به تصرف خود درآوردند، و در جریان آن دوره ها انتقاد مردم ملکی از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان افزایش یافت.

اکنون این احساسات تغیر کرده است و باشنده گان با فراهم کردن اطلاعات درباره تروریست ها، فروشندگان مواد مخدر و مجرمین دیگر با نیروهای امنیتی کمک می کنند.

عبدالرقیب فقیرزاده، یکی از باشنده گان این شهر گفت، «به تاریخ ۱۸ حوت سال گذشته، مردم ملکی در مورد دو ماین کنار جاده ای که توسط افراد ناشناس در حوزه ۴ شهر کندوز جابجا شده بودند، به پولیس گزارش دادند.»

وی گفت، «با کمک مردم ملکی به تاریخ ۳ حمل، پولیس دو فروشنده مواد مخدر را دستگیر کرده و ۳۴ کیلوگرام مواد مخدر را که در خانه ای در حوزه ۳ شهر کندوز نگهداری شده بودند، که قرار بود به [فروشندگان مواد مخدر] در این شهر توزیع شود، ضبط کردند.»

عصمت الله معصومیار، یک بزرگ قومی در ولایت کندوز گفت که وی شاهد چندین مورد بود که باشنده گان «افراد مشکوک را به نیروهای امنیتی گزارش دادند».

وی گفت، «هنگامی که پولیس از مردم کمک دریافت می کنند، آنها به خدمت بهتر به مردم تشویق می شوند.»

ضیاء الحق ضیایی، یکی از باشنده گان شهر کندوز که در سرطان سال ۱۳۹۴، فرزند شش ساله اش در آن زمان ربوده شده بود گفت، «حکومت و مردم در آوردن امنیت نقش مهم و اساسی دارند، و هر شهروند یک وظیفه ملی و اخلاقی دارد تا در دستیابی به امنیت سهم بگیرند.»

وی گفت، «هنگامی که نیروهای امنیتی مخفیگاه آدم ربایان را پیدا کردند و پسرم را آزاد کردند، من به اهمیت نیروهای امنیتی پی بردم.»

وی گفت، «عدم همکاری بین مردم و پولیس در گذشته، یکی از مهمترین دلایل برای بسیاری از آدم ربایی ها و سرقت های مسلحانه در ولایت کندوز بوده است.»

ضیایی گفت، «مردم ملکی هیچ ارتباطی با پولیس نداشته اند، و یا جرأت تماس گرفتن با آنها را نداشتند، اما خوشبختانه اکنون این فرصت را دارند تا پیام خود را به مقامات برسانند.»

وی گفت، «افزایش اخیر در همکاری مردم [با نیروهای امنیتی] در جلوگیری از حوادث هولناک در کندوز کمک کرده است.»

مجرمین مشهور پشت میله های زندان

هجرت الله اکبری سخنگوی قوماندانی امنیه کندوز گفت، تعدادی از مجرمین منفور با کمک مردم ملکی دستگیر شده اند.

وی گفت، «در طول سال خورشیدی قبلی، ما با کمک باشنده گان محلی شهر کندوز و ولسوالی های ولایت کندوز توانستیم تا نزدیک به ۵۰۰ نفر مجرمین تحت تعقیب سارنوالی استیناف کندوز را دستگیر کنیم.»

وی گفت، «این مجرمین دستگیر شده، در قضیه های آدم ربایی، قتل، سرقت مسلحانه، تجاوز جنسی، غصب زمین، قاچاق مواد مخدر، آزار و اذیت و سایر جرایم دست داشتند.»

وی گفت، «حتی در بین دستگیر شدگان مجرمینی نیز شامل بودند که به ۲۰ سال زندان محکوم بودند، اما آنها آزادانه در شهر کندوز می گشتند، زیرا آنها زورمندان محلی بودند که با حلقه های مافیایی ارتباط داشتند.»

وی گفت، «پولیس از مردم ملکی می خواهد كه در صورت مشاهده یا گمان اینكه کسی قصد تخریب یا به آتش کشیدن یک مسجد، مکتب، سرک یا هر ملکیت عامه دیگر را دارد، به پولیس اطلاع دهند تا ما از وقوع هرگونه حوادث وحشتناک جلوگیری كنیم.»

عبدالقادر، یک افسر پولیس حوزه ۱ شهرکندوز گفت، «ما توقع داریم كه اگر مردم افراد مشکوکی را ببینند كه مصؤنیت عامه را در معرض خطر قرار می دهند، با شماره رایگان ۱۱۹ با ما تماس بگیرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم بیچاره افغانستان خصوصاً مردم شریف کندز می ترسند که خدا نخواسته یکبار دیگر این ولایت به دست طالبان سقوط نکنند و جنگ خونین بین طالبان و نیرو های دولتی در این ولایت آغاز نشود زیرا اگر ولایت کندز باز به دست طالبان سقوط کنند و جنگ در بگیرد قربانی اصلی این جنگ مردم ملکی خواهند بود. و هزار ها تن از باشنده گان این ولایت به ولایت های دیگر مهاجر خواهند شد. از یک سو هوا گرم است و از سوی دیگر مرض کرونا رو به افزایش است، در آن صورت این مردم بیچاره کجا بروند. از این جهت مردم ولایت کندزخیلی نگران است و مجبور هستند که از نیرو های امنیتی افغان حمایت بکنند و آن ها را در آوردن امنیت همکاری نمایند.

پاسخ