آموزش

برنامه سواد آموزی کندوز به پولیس محلی کمک می کند تا اعتماد شهروندان را بدست آورند

گزارش از هدایت الله

در این تصویر که به تاریخ ۱۴ عقرب ۱۳۹۸ گرفته شده است پولیس ولسوالی چهاردره در ولایت کندوز دیده می شود. [هدایت الله]

در این تصویر که به تاریخ ۱۴ عقرب ۱۳۹۸ گرفته شده است پولیس ولسوالی چهاردره در ولایت کندوز دیده می شود. [هدایت الله]

کندوز-- افسران پولیس کندوز با هدف بهبود مسلکی بودن و ایجاد اعتماد و اطمینان به باشنده گان، سواد را می آموزند.

دگروال زبردست صافی، فرمانده مرکز تعلیمی پولیس ملی افغان در کندوز گفت، بیش از ۳۵ هزار افسر پولیس که بین سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ از ولایت های کندوز، بغلان، تخار و بدخشان به این نیرو پیوسته اند، از این برنامه آموزشی فارغ شده اند.

وی گفت، «پنجاه فیصد این فارغین بی سواد بودند. پس از تکمیل نمودن کورس های سوادآموزی، آنها به گروه ها و واحدهای مختلف وزارت داخله در ولایت های مربوطه شان دوباره اعزام شدند.»

وی گفت، کورس های سوادآموزی بخشی از آموزش های مسلکی پولیس در این مرکز است که محصلین پولیس در کنار آموزش های عملیاتی پولیس آموزش سواد را دریافت می کنند.

وی افزود، «در جریان آموزش ۸ ماهه پولیس، محصلین پولیس هر روز دو ساعت آموزش سوادآموزی دریافت می کنند.»

صافی گفت، درس های عقاید و فرهنگ (اسلامی)، رفتار پولیس در جامعه، رفتار پولیس و روابط اجتماعی نیز بخشی از برنامه های تدریسی است.

وی گفت، «به این محصلین همچنان آموزش های اسلامی و احادیث نبوی آموزش داده می شوند. با تمام این درسهایی که محصلین ما دریافت می کنند، ما افسران پولیس خوبی را به جامعه تقدیم می کنیم.»

صافی خاطرنشان کرد، «بسیاری از این محصلین که بیسواد بودند، اکنون قادر به خواندن و نوشتن هستند و این می تواند به آنها در ایجاد اعتماد در بین اعضای جامعه کمک کند.»

وی گفت، «هر سال، این مرکز بیش از ۱۰۰۰ سربازان، سرپرگمشران و افسران از چهار ولایت شمال شرقی را آموزش داده و فارغ می کند. سال گذشته خورشیدی، ما بیش از هزار نفر فارغ داشتیم که به نیروی پولیس پیوستند.»

برقراری روابط صمیمانه

شماری از محصلین مرکز تعلیمی پولیس کندوز می گویند که درس هایشان به آنها کمک کرده است و آنها راضی هستند که اکنون می توانند بخوانند و بنویسند.

ضابط سیدرسول امیری، یک افسر پولیس در کندوز گفت، «من در ابتدا هیچ سواد نداشتم. من در درس های سواد آموزی برای دو ماه در این مرکز و یک سال در پایگاه خود شرکت کردم. اکنون فضل خدا است که با کمک این کورس ها یاد گرفتم که چگونه بخوانم و بنویسم.»

وی گفت، «تعلیمات اسلامی، عقاید و دروس فرهنگی، قرآن کریم و سایر مضامین اسلامی نیز در این مرکز توسط معلمین باتجربه و علمای دینی تدریس می شود.»

وی افزود، «یک افسر با سواد می تواند روابط دوستانه با مردم ملکی برقرار کند. آنها به یک افسر پولیس مسلکی و تعلیم یافته اعتماد دارند.»

لومری بریدمن لیلما حقخواه ۳۱ ساله، یک افسر در یک واحد خشونت خانواده گی در قوماندانی امنیه کندوز گفت، «من واقعاً خوشحالم كه من پس از دریافت درس ها و مهارت های مسلکی اعتماد بنفس دارم.»

وی گفت، «من برای هشت هفته درس های مختلف مسلکی را آموختم. معلمین ما چیزهایی را به ما یاد دادند که هر روز در وظیفه به آنها نیاز داریم. آنها واقعاً مفید هستند.»

وی افزود، «زنان پولیس در صفوف پولیس بطور غیرقابل انکار ضرور هستند و باید از آنها حمایت شود.»

'یک تغیر بی سابقه'

عنایت الله خلیق، رئیس یک سازمان جامعه مدنی در ولایت کندوز گفت، «ما متوجه شده ایم که نیروهای امنیتی ما، به ویژه پولیس، با مردم ملکی به خوبی رفتار می کنند. آنها با همه -- بزرگسالان، جوانان، کودکان، زنان و مردان -- رفتار برابر می کنند.»

وی گفت، «روابط دوستانه بین پولیس و مردم ملکی، مردم و حکومت را به یکدیگر نزدیک می سازند و مردم ملکی به چنین نیروهای امنیتی اعتماد می کنند و راجع به موضوعات مختلف با آنها همکاری می کنند. ما می خواهیم بیشتر نیروهای امنیتی ما آموزش ببینند تا شاهد تطبیق قانون توسط افسران پولیس باشیم.»

محمد یوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندوز گفت، «ما می بینیم که نیروهای پولیس روز به روز بهتر و بهتر با مردم ملکی رفتار می کنند و آنها به این افسران اعتماد شروع کرده اند. هر روز که به سر کار می روم، می بینم که سربازان ما به بزرگسالان، نابینایان، کودکان و زنان کمک می کنند تا از جاده عبور کنند.»

عبدالرحمن قادری، یکی از بزرگان قومی در ولایت کندوز گفت، «ما احساس می کنیم که تغیر بی سابقه ای در رفتار پولیس ایجاد شده است. پولیس آموزش دیده به بزرگسالان احترام می گذارد، و طبق قانون با مردم رفتار می کنند.»

وی گفت، «من شاهد بوده ام كه بیشتر محصلینی كه سال گذشته از مرکز تعلیمی پولیس فارغ شدند، در نواحی پولیس و پوسته ها و در واحد های پولیس مشغول به كار هستند و آنها نسبت به سایر نیروهای پولیس مسلکی تر عمل می كنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پولیس ملی افغانستان فرزندان راستین ميهن و پاس‌داران ارزش‌های ملی و اسلامی هستند. بناءً حکومت باید توجه خاص خود را به مسلکی ساختن و سواد آموزش پولیس ملی داشته باشد.

پاسخ

پولیس ملی افغان یک نهاد مهم در حفظ امنیت شهرها، ولسوالی‌ها و تأمین نظم عامه این کشور بوده. آنها مسئولیت فعالیت‌ های ضدتروریستی، امور امنیتی، مبارزه با قاچاق، اعمال قانون، برقراری نظم، تحقیقات جرایم جنایی، امنیت مرزی و کنترل ترافیک را دارند. باسواد ساختن آن یک امر خیلی ضرور بوده و من از این اقدام حکومت ستایش می کنم.

پاسخ

این یک اقدام نیک در راستای مسلکی شدن پولیس کشور است. پولیس باید باسواد باشد. آنها باید بدانند که همراه مردم چگونه سلوک داشته باشد. پولیس باید روان شناس باشد؛ جنایات کار را از روح و روان اش باید بشناسند. لاکین متاسفانه که پولیس افغانستان مسلکی نیستند. حکومت باید برای مسلکی کردن پولیس کار های زیاد را انجام دهد.

پاسخ

تنها راه نجات افغانستان تقویت و مسلکی شدن نیرو های امنیتی این کشور است. نیرو های افغانستان بسیار زیاد مشکلات دارند. علت اصلی تلفات سنگین نیرو های افغان هم همین غیر مسلکی بودن این نیرو ها است. اگر این نیرو ها مسلکی می بودند، به این حد شاهد تلفات در سال های گذشته نمی بودند. بخاطریکه تجهیزات نظامی پیشرفته ای که این نیرو ها دارند، طالبان و دیگر گروه ندارند، اما تلفات نیرو های افغان نسبت به گروه های مخالف حکومت بیشتر است. علت اش همین غیر مسلکی بودن و نداشتن تمرینات دوامدار نظامی است. شما دیدید که طالبان در ولایت بدخشان تمرینات را اجرا می کردند. بناءً حکومت باید باسواد ساختن نیرو های امنیتی افغان توجه خاص خود را داشته باشد تا از یک سو در کشور امنیت بیاید و از سوی دیگر تلفات این نیرو ها کاهش پیدا کند.

پاسخ